Factors that affect the implementation of the Transversal Learning Objectives in the Physical Education class: a case study
Keywords:
transversal learning, motivation, teacher stress, Physical EducationAbstract
Introduction: the Transversal Learning Objectives (TLO) have responded to the needs of favoring a formative identity that promotes nationally shared values and ideals, since they are relevant for an integral education. Objective: analyze the factors that influence the implementation of the physical and proactivity and work dimensions of the TLO in Physical Education and Health classes by a teacher of the specialty Methodology: qualitative approach with a case study design with the participation of a 6th grade Physical Education teacher from a school in Santiago, Chile. Two observation patterns were analyzed, a motivation test, a teacher stress test and a questionnaire. Results: the Physical Dimension if applied, a weight that not all external factors are fully fulfilled, however the Proactivity and Work Dimension does not achieve compliance, due to an incorrect use of time management. Conclusion: the implementation of the TLO turns out to be more dependent on the will of the teacher, than on the intrinsic and extrinsic factors associated with the teacher.
Downloads
References
Devís, J., & Molina, J. (2004). Las funciones de la educación física escolar: de la modernidad a la postmodernidad. En F. Caparroz & N. F. De Andrade (dirs.), Educação física escolar. Política, investigação e intervenção (pp.35-49). Vitória: lesef/uffs y nepecc/ufu.
Ministerio de Educación (2013). Educación Física y Salud. Programa de Estudio Sexto Año Básico. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación (2018). Bases Curriculares Primero a Sexto Básico. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
Moreno, A. (2011). Percepciones del profesorado universitario en relación a la función de transformación de la educación física como asignatura de curriculum escolar: el caso de Chile (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.
Moreno, A., Gamboa, R., & Poblete, C. (2014). La Educación Física en Chile: análisis crítico de la documentación ministerial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36(2), 411-427.
Ossorio, D. (2003). El cuerpo social, el consumo y la educación física. Lecturas EF Deportes, 9(60).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual