The integrality in the process of sports initiation to BMX cycling
Keywords:
sports initiation, sports education, pedagogical models, constructivism, integral formationAbstract
Introduction: the sports initiation stage in BMX cycling can be limited by the implementation of a traditional pedagogical model, where the child is considered as an actor who must replicate specific movement patterns and achieving them is the only purpose, ignoring the role of the child as the central axis of the educational act and that it goes through specific stages of development which must be correctly approached to generate an optimal sports environment. Objective: to propose a theoretical framework addressing an alternative pedagogical current that directs the teaching-learning process of basic BMX cycling skills, taking into account the development phases (cognitive, motor, physical) of children aged 8-10 years, to structure the initial stage of sports training, serving as a guide for future teaching processes in this sport. Methodology: to develop the theoretical framework, a document review work was carried out, using as technique and instruments a matrix for data collection and another to categorize the data. Results: a pedagogical plan was structured for the teaching-learning of the basic skills of BMX cycling in the initiation category. Conclusion: a sports initiation process in this sport for children between 8 and 10 years old should enhance their physical, motor and cognitive abilities, so it is considered pertinent to approach it from a constructivist pedagogical model, which will enable meaningful learning.
Downloads
References
Anojin, P. K. (1968). Biología y neurofisiología del reflejo condicionado. Moscú: Universidad de Gorki.
Bermúdez, A. (2002). La anticipación en el deporte. EF Deportes, 8(48). https://www.efdeportes.com/efd48/anticip1.htm
Blázquez, D. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar. España: Editorial Inde.
Coldeportes. (2010). La planificación del entrenamiento deportivo. Bogotá: Red Almamater.
Contreras, J. (1998). Didáctica de la educación física: un enfoque constructivista. España: Editorial Inde.
Cratty, B. (1982). El desarrollo perceptivo y motor de los niños. España: Paidós.
Devís, J., & Peiró, C. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en educación física: la salud y los juegos modificados. España: Editorial Inde.
Gómez, D., García, J., Castillo, C., & Escorcia, J. (2020). Propuesta para la enseñanzaaprendizaje de las destrezas básicas del bicicross en niños de 8-10 años del Club Falcon Race (Trabajo de grado de licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación Física. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/12311
Grosser, M. (1992). Entrenamiento de la velocidad. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
Hahn, E. (1988). Entrenamiento con niños. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
Hegedus, J. (1984). La ciencia del entrenamiento deportivo. Buenos Aires: Stadium.
Hurtado, J. (2012). Metodología de la investigación. Caracas: Quirón.
Martin, D., Nicolaus, J., Ostrowski, Ch., & Rost, K. (2004). Metodología general del entrenamiento infantil y juvenil. Barcelona: Ediciones Paidotribo.
Mateo, M., & Zabala, M. (2009). Marco teórico de las habilidades técnicas, tácticas y estratégicas en la disciplina ciclística BMX. EF Deportes, 14(134). https://www.efdeportes.com/efd134/habilidades-tecnicas-tacticas-y-estrategicasbmx.htm
Mateo, M., Simón, A., Oviedo, A., & Zabala, M. (2008). Desarrollo de un marco teórico para la iniciación deportiva en la especialidad ciclista de BMX. EF Deportes, 13(121). https://www.efdeportes.com/efd121/iniciacion-deportiva-en-la-especialidad-ciclistade-bmx.htm
Mattos, L. (1974). Compendio de didáctica general. Buenos Aires: Kapelusz.
Montoya, M. (2008). 260 ejercicios y juegos para bicicross. Medellín: Industrias Gráficas.
Moreira, M. (2012). Aprendizaje significativo, campos conceptuales y pedagogía de la autonomía: implicaciones para la enseñanza. Aprendizagem Significativa em Revista, 2(1), 44-65. http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID24/v2_n1_a2012.pdf
Murcia, N., Taborda, J., & Ángel, L. (2005). Escuelas de formación deportiva y entrenamiento infantil. Caldas: Editorial Kinesis.
Nicks, D., & Fleishman, E. (1960). What do physical fitness measure? A review of factor analytic studies. Yale University. Departments of industrial administration and psychology.
Platonov, N. (2001). Teoría general del entrenamiento deportivo Olímpico. Barcelona: Ediciones Paidotribo.
Platonov, V., & Bulatova, M. (1993). La preparación física. Barcelona: Ediciones Paidotribo.
Restrepo, E., & Pérez, R. (2014). Modelos didácticos de la enseñanza del deporte, una aproximación pedagógica (Tesis de especialización). Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación Física. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/1159
Sánchez, F. (1984). Bases para una didáctica de la educación física y deporte. Madrid: Gymos.
Singer, R. (1986). El aprendizaje de las acciones motrices en el deporte. Barecelona: Hispano Europea.
Valero, A., Conde, A., Delgado, M., & Conde, J. (2006). Incidencia de los enfoques de enseñanza tradicional y ludotécnico sobre las variables relacionadas con el proceso de enseñanza-aprendizaje en la iniciación al atletismo. Apunts. Educación Física y Deportes, 2(84), 32-38. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/300821
Vargaz, W. (2014). La enseñanza del bicicross y su incidencia en la competencia (Tesis de licenciatura). Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/7749/1/FCHE_LCF_302.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual