Soccer teaching and sports initiation in two sports schools in Santiago de Cali, Colombia

Authors

Keywords:

sports initiation, sports teaching, teaching methods, teaching styles, soccer

Abstract

Introduction: sports initiation processes are essential for children to learn the necessary bases to practice sports. Objective: to analyze the teaching methods from the speeches and practices of the coaches in two soccer schools in Santiago de Cali, Colombia. Methodology: the study was based on Grounded Theory, using observation and semi-structured interviews as techniques to identify, describe and interpret teaching methods. Results: in the different categories of training in soccer, various teaching methods are applied, the analytical method being the most accepted; the planning of exercises similar to competition and focused on tactics are altered, which is why it is considered as a hybridization in teaching. Conclusion: the use of the methods implied adopting teaching styles that, although they give importance to traditional interaction, generate mixed styles mediated by the competitive interest of the coaches. This is a common factor between them, which provides a position against the training process in football that involves children from 5 to 12 years old.

|Abstract
= 3191 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2267 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 643 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Adolfo Motato Rodríguez, University Institution National Sports School

Professional in Sports and Physical Activity of the National School of Sports University Institution. Master in Sport and Physical Activity from the Universidad del Cauca. Teacher, Faculty of Education and Sports Sciences, National School of Sports University Institution.

Víctor Hugo Quilindo, University of Cauca

Bachelor of Basic Education with an emphasis on Physical Education, Recreation and Sports from the Universidad del Cauca. Master in Education from Diversity from the University of Manizales. Professor at the University of Cauca, Department of Physical Education, Recreation and Sports.

References

Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M. T., & Ureña, N. (2009). Los modelos de enseñanza utilizados en los deportes colectivos. Investigación Educativa, 13(23), 101-128. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/publicaciones/inv_educativa/2009_n23/pdf/a0 9v13n23.pdf

Antón, A., & Fernández, J. (2018). Hibridando modelos pedagógicos para la mejora de la comprensión táctica de estudiantes: una investigación a través del Duni. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 257-276. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.257-276

García, A., & García, F. (2018). Percepción de la dificultad de tareas analíticas frente a globales en jóvenes jugadores de fútbol. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, IV(2), 306-330. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.3344

Bernabeu, N., & Goldstein, A. (2012). Creatividad y aprendizaje: el juego como herramienta pedagógica. Bogotá, Colombia: Narcea.

Bisquerra, R. (Coord.) (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Blázquez, D. (2016). Diez competencias docentes para ser mejor profesor de Educación Física. La gestión didáctica de la clase. Barcelona, España: Editorial INDE.

Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 18(1), 5-8.

Gallardo, J., & Gallardo, P. (2018). Teorías del juego como recurso educativo. En E. Lópéz, D. Cobos, A. Martín, L. Molina & A. Jaén (Coords.), Innovagogía 2018. IV Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa (p.356). Sevilla, España: AFOE. https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/5642/Actas%20INNOVAGOG%C3%8 DA%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cothran, D. J., Kulinna, P. H., Banville, D., Choi, E., Amade-Escot, C., MacPhail, A., ... & Kirk, D. (2005). A cross-cultural investigation of the use of teaching styles. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(2), 193-201. https://doi.org/10.1080/02701367.2005.10599280

Curtner-Smith, M. D., Todorovich, J. R., McCaughtry, N. A., & Lacon, S. A. (2001). Urban teachers use of productive and reproductive teaching styles within the confines of the national curriculum for physical education. European Physical Education Review, 7(2), 177-190. https://doi.org/10.1177/1356336X010072005

Delgado, M. Á. (2015). Los estilos de enseñanza de la Educación Física y el Deporte a través de 40 años de vida profesional. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 240-247. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.35532

Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortiguela, D., Pérez, A., & Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/425/414

Fernández, R. C. (2014). Incidencia de diferentes metodologías de enseñanzaentrenamiento en el fútbol base sobre indicadores del abandono deportivo (Tesis doctoral). Universidad de León, Departamento de Educación Física y Deportiva. https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/3606/tesis_5c205f.PDF?sequence= 1&isAllowed=y

Fernández, J., & Elórtegui, N. (1996). Qué piensan los profesores de cómo se debe enseñar. Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 331-342. https://ddd.uab.cat/record/22329

Fernández, M., & Espada, M. (2017). Formación inicial y percepción del profesorado sobre los estilos de enseñanza en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 69-75. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/49024

Flick, U. (2011). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

García, F., Valero, A., & Sánchez, B. (2017). Los estilos de enseñanza en los entrenadores de fútbol. Trances, 9(1), 15-22. http://www.trances.es/papers/TCS 09_1_2.pdf

González, S., García, L. M., Contreras, O. R., & Sánchez, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 14-20. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34992

González-Peiteado, M. (2013). Los estilos de enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente. Revista Estilos de Aprendizaje, 11, 51-70. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/971/1679

González, M., & Aznar, V. (2010). Aproximación al perfil de estilos de enseñanza en la formación inicial del profesorado de educación secundaria: nuevos canales, nuevos retos. En Actas del I Congreso Internacional Reinventar la profesión docente. Universidad de Málaga.

Hernández, J. (Coord.) (2000). La iniciación a los deportes desde su estructura y dinámica. Barcelona: Ediciones INDE.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. España: McGraw-Hill.

Hewitt, M., & Kenneth, E. (2013). Estilos de enseñanza observados entre los entrenadores de juveniles y profesionales de tenis Australia. ITF Coaching and Sport Science Review, 21(59), 6-8.

Jaakkola, T., & Watt, A. (2011). Finnish physical education teachers’ self-reported use and perceptions of Mosston and Ashworth ́s teaching styles. Journal of Teaching in Physical Education, 30(3), 248-262.

Méndez, A. (2010). El aprendizaje cooperativo, la enseñanza comprensiva y el modelo de educación deportiva: revisión de analogías, características e hibridaciones. En VII Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas (pp.1-30). Valladolid.

Mosston, M., & Ashworth, S. (1993). La enseñanza de la Educación Física. La reforma de los estilos de enseñanza. Barcelona: Hispano Europea.

Pardinas, F. (1989). Metodología y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. México: Siglo XXI.

Pascual, N., Guillén, D., & Carbonell, J. (2017). Análisis comparativo de la metodología mixta y la basada en juegos reducidos en el fútbol base. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 199-203. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/56039/33831

Pascual, N., Alzamora, E., Martínez, J., & Pérez, J. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 94-97. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34902

Serra, J., García, L. M., & Sánchez, D. (2011). El juego modificado, recurso metodológico en el fútbol de iniciación. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física y Recreación, 20, 37-42. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34622

Sicilia, Á., & Delgado, M. Á. (2002). Educación física y estilos de enseñanza. Madrid: Editorial INDE.

Thorpe, R., & Bunker, D. (1989). A changing focus in games education. In L. Almond (Ed.), The place of physical education in schools (pp.42-71). London: Kogan Page.

Zurita, F., Pérez, A. J., González, G., Castro, M., Chacón, R., & Ambris, J. (2016). Estilos de enseñanza de entrenadores y su relación con la ansiedad de los jugadores en diferentes categorías de fútbol base. Sportis, II(3), 390-411. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1721

Published

2021-03-04

How to Cite

Motato Rodríguez, L. A., & Quilindo, V. H. (2021). Soccer teaching and sports initiation in two sports schools in Santiago de Cali, Colombia. VIREF Revista De Educación Física, 10(1), 39–50. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/342878

Issue

Section

Informe de investigación