Soccer teaching and sports initiation in two sports schools in Santiago de Cali, Colombia
Keywords:
sports initiation, sports teaching, teaching methods, teaching styles, soccerAbstract
Introduction: sports initiation processes are essential for children to learn the necessary bases to practice sports. Objective: to analyze the teaching methods from the speeches and practices of the coaches in two soccer schools in Santiago de Cali, Colombia. Methodology: the study was based on Grounded Theory, using observation and semi-structured interviews as techniques to identify, describe and interpret teaching methods. Results: in the different categories of training in soccer, various teaching methods are applied, the analytical method being the most accepted; the planning of exercises similar to competition and focused on tactics are altered, which is why it is considered as a hybridization in teaching. Conclusion: the use of the methods implied adopting teaching styles that, although they give importance to traditional interaction, generate mixed styles mediated by the competitive interest of the coaches. This is a common factor between them, which provides a position against the training process in football that involves children from 5 to 12 years old.
Downloads
References
Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M. T., & Ureña, N. (2009). Los modelos de enseñanza utilizados en los deportes colectivos. Investigación Educativa, 13(23), 101-128. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/publicaciones/inv_educativa/2009_n23/pdf/a0 9v13n23.pdf
Antón, A., & Fernández, J. (2018). Hibridando modelos pedagógicos para la mejora de la comprensión táctica de estudiantes: una investigación a través del Duni. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 257-276. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.257-276
García, A., & García, F. (2018). Percepción de la dificultad de tareas analíticas frente a globales en jóvenes jugadores de fútbol. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, IV(2), 306-330. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.3344
Bernabeu, N., & Goldstein, A. (2012). Creatividad y aprendizaje: el juego como herramienta pedagógica. Bogotá, Colombia: Narcea.
Bisquerra, R. (Coord.) (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Blázquez, D. (2016). Diez competencias docentes para ser mejor profesor de Educación Física. La gestión didáctica de la clase. Barcelona, España: Editorial INDE.
Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 18(1), 5-8.
Gallardo, J., & Gallardo, P. (2018). Teorías del juego como recurso educativo. En E. Lópéz, D. Cobos, A. Martín, L. Molina & A. Jaén (Coords.), Innovagogía 2018. IV Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa (p.356). Sevilla, España: AFOE. https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/5642/Actas%20INNOVAGOG%C3%8 DA%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cothran, D. J., Kulinna, P. H., Banville, D., Choi, E., Amade-Escot, C., MacPhail, A., ... & Kirk, D. (2005). A cross-cultural investigation of the use of teaching styles. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(2), 193-201. https://doi.org/10.1080/02701367.2005.10599280
Curtner-Smith, M. D., Todorovich, J. R., McCaughtry, N. A., & Lacon, S. A. (2001). Urban teachers use of productive and reproductive teaching styles within the confines of the national curriculum for physical education. European Physical Education Review, 7(2), 177-190. https://doi.org/10.1177/1356336X010072005
Delgado, M. Á. (2015). Los estilos de enseñanza de la Educación Física y el Deporte a través de 40 años de vida profesional. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 240-247. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.35532
Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortiguela, D., Pérez, A., & Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/425/414
Fernández, R. C. (2014). Incidencia de diferentes metodologías de enseñanzaentrenamiento en el fútbol base sobre indicadores del abandono deportivo (Tesis doctoral). Universidad de León, Departamento de Educación Física y Deportiva. https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/3606/tesis_5c205f.PDF?sequence= 1&isAllowed=y
Fernández, J., & Elórtegui, N. (1996). Qué piensan los profesores de cómo se debe enseñar. Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 331-342. https://ddd.uab.cat/record/22329
Fernández, M., & Espada, M. (2017). Formación inicial y percepción del profesorado sobre los estilos de enseñanza en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 69-75. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/49024
Flick, U. (2011). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
García, F., Valero, A., & Sánchez, B. (2017). Los estilos de enseñanza en los entrenadores de fútbol. Trances, 9(1), 15-22. http://www.trances.es/papers/TCS 09_1_2.pdf
González, S., García, L. M., Contreras, O. R., & Sánchez, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 14-20. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34992
González-Peiteado, M. (2013). Los estilos de enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente. Revista Estilos de Aprendizaje, 11, 51-70. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/971/1679
González, M., & Aznar, V. (2010). Aproximación al perfil de estilos de enseñanza en la formación inicial del profesorado de educación secundaria: nuevos canales, nuevos retos. En Actas del I Congreso Internacional Reinventar la profesión docente. Universidad de Málaga.
Hernández, J. (Coord.) (2000). La iniciación a los deportes desde su estructura y dinámica. Barcelona: Ediciones INDE.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. España: McGraw-Hill.
Hewitt, M., & Kenneth, E. (2013). Estilos de enseñanza observados entre los entrenadores de juveniles y profesionales de tenis Australia. ITF Coaching and Sport Science Review, 21(59), 6-8.
Jaakkola, T., & Watt, A. (2011). Finnish physical education teachers’ self-reported use and perceptions of Mosston and Ashworth ́s teaching styles. Journal of Teaching in Physical Education, 30(3), 248-262.
Méndez, A. (2010). El aprendizaje cooperativo, la enseñanza comprensiva y el modelo de educación deportiva: revisión de analogías, características e hibridaciones. En VII Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas (pp.1-30). Valladolid.
Mosston, M., & Ashworth, S. (1993). La enseñanza de la Educación Física. La reforma de los estilos de enseñanza. Barcelona: Hispano Europea.
Pardinas, F. (1989). Metodología y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. México: Siglo XXI.
Pascual, N., Guillén, D., & Carbonell, J. (2017). Análisis comparativo de la metodología mixta y la basada en juegos reducidos en el fútbol base. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 199-203. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/56039/33831
Pascual, N., Alzamora, E., Martínez, J., & Pérez, J. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 94-97. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34902
Serra, J., García, L. M., & Sánchez, D. (2011). El juego modificado, recurso metodológico en el fútbol de iniciación. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física y Recreación, 20, 37-42. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34622
Sicilia, Á., & Delgado, M. Á. (2002). Educación física y estilos de enseñanza. Madrid: Editorial INDE.
Thorpe, R., & Bunker, D. (1989). A changing focus in games education. In L. Almond (Ed.), The place of physical education in schools (pp.42-71). London: Kogan Page.
Zurita, F., Pérez, A. J., González, G., Castro, M., Chacón, R., & Ambris, J. (2016). Estilos de enseñanza de entrenadores y su relación con la ansiedad de los jugadores en diferentes categorías de fútbol base. Sportis, II(3), 390-411. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1721
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual