Motor development program and multipurpose sports initiation in field hockey
Keywords:
Motor develpment, Sports iniciation, Field hockeyAbstract
Children are continuously participating in recreational sports activities during their formative stage, characterized by the great changes that occur in their personality and by the search for their own identity, greater autonomy and acceptance by their peers, among others. Sports initiation corresponds to a period between 6 and 15 years, approximately, although modifications can be made, depending on individual development and previous experience that the child has had. In this age range there are periods more sensitive than others for sports learning, with a close relationship between the evolutionary-maturation process and the ability to acquire movement, with the learning of the different individual and collective technical-tactical elements and with the motor skills or competences that clearly affect the learning, development and improvement of sports in the different sports specialties. In the present work, a program for the sports development of children in field hockey is presented.
Downloads
References
Blázquez, D. (1999). La iniciación deportiva y el deporte escolar. INDE Publicaciones.
Calloni, S., González, G., & Ussher, P. (2010). Hockey. El aprendizaje a través del juego ¿Cómo enseñar el deporte hoy? Editorial Stadium.
Esper, P. (2021). Programa de desarrollo motor e iniciación deportiva polivalente. Del juego al deporte. Material de Cátedra.
Esper, P. (2018). Capítulo 1. Baloncesto Formativo. El minibasket ¿Cómo enseñar a aprender? Editorial Autores de Argentina.
González, S., García, L., & Contreras, O., & Sánchez, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 14-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2883474
Pérez, J., González, L., García, S. (2019). Sesiones de educación física: 10 y 11 años. Editorial Pila Teleña.
Sánchez, J., Pérez, S., & Yagüe, J. (2013). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los deportes colectivos: especial referencia al fútbol. Editorial Wanceulen S.L.
Zurlo, S., & Casasnovas, O. (2003). Edad de iniciación deportiva. Óptimo momento psicofísico. Sociedad Argentina de Pediatría, 101(4), 296-311. https://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2003/296.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual