The corporeality of emotions from gestation

Authors

  • Sandra Milena Arroyave Mora University of Antioquia

Abstract

This text addresses a reflection on emotional education as an aspect that prepares the subject to deal with the transformations that everyday life presents, intuiting that the perception of the subject is an ideal, unique construction whose basis is childhood. The family plays a leading role in the process of formation of the individual from the womb; the mother provides oxygen and food, and those physical sensations associated with emotions and feelings are perceived by the baby. Primary caregivers are those who experience their first emotions and collaborate to regulate them, and this emotional regulation is unconsciously established in the brain. Any distress is expressed by crying, and since babies do not have the ability to control themselves, caregivers must seek to understand this language. Crying is related to the feeling of hardship, hunger, discomfort, suffocation and even danger, and must be addressed through actions such as changing the diaper, providing food, lulling, accompanying, hugging, etc.

Early childhood education should give more importance to the emotional aspect, so the presence of a responsible family is important to transmit cultural, social, emotional and cognitive information during this stage of life. In this sense, in this period the corporal, mental and emotional development is promoted, in such a way that, in the future, the expansion of the social environment through friends and new affective ties have a positive influence. A pedagogy is proposed that, through art and sport, revalues ​​the importance of emotional awareness, which lies in knowing one's own emotions and those of others, through self-regulation by exercising dynamic control over environmental stimuli. , where a degree of harmony is established through appropriate social skills in interpersonal relationships and empathy.

|Abstract
= 715 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 424 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 267 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Milena Arroyave Mora, University of Antioquia

Degree in Physical Education. Master's student in Education, Universidad de Antioquia. Professor at the University of Antioquia.

References

Arias, A., Román, P., & Rodríguez, M. (2008). Consideraciones teóricas y empíricas acerca de la fecundidad adolescente. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 16(2), 47-59.

Escallón, C. (2007). Ciclo de vida del ser humano: de la sombra hablada hasta la adolescencia. En D. Cevallos & N. Molina (eds.), Educación corporal y salud: gestación, infancia y adolescencia (pp.45-63). Colombia: Funámbulos Editores.

Flórez, C. E., Vargas, E., Henao, J., González, C., Soto, V., & Kassem, D. (2004). Fecundidad adolescente en Colombia: incidencia, tendencias y determinantes. Un enfoque de historia de vida. Facultad de Economía. Universidad de los Andes. Documento Cede, 31.

Gómez, C., & Mejía, G. (2017). Prevalencia de embarazo y características demográficas, sociales, familiares, económicas de las adolescentes, Carepa, Colombia. Revista CES Salud Pública, 8(1), 25-33.

Gutiérrez, F. (2019). El concepto de familia en Colombia: una reflexión basada en los aportes de la antropóloga Virginia Gutiérrez sobre la familia colombiana en el marco de la doctrina constitucional. Temas Socio-Jurídicos, 38(76), 130-154.

Imber-Black, E., Roberts, J., & Whiting, R. (comps.) (1997). Rituales terapéuticos y ritos en la familia. Barcelona: Gedisa.

Irwin, L., Siddiqi, A., & Hertzman, C. (2007). Desarrollo de la primera infancia: un potente ecualizador. Comisión sobre los Determinantes Sociales de la Salud de la Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/social_determinants/publications/early_child_dev_ecdkn_es.pdf

Laso, E. (2015). Los rituales terapéuticos familiares, 1: una propuesta teórica en clave emocional. Redes: Revista de Psicoterapia Relacional e Intervenciones Sociales, 32, 21- 33.

Macías, D., González, I., & Eslava, M. (2018). El fútbol como estrategia para el desarrollo de la inteligencia emocional del alumnado de educación primaria —una experiencia didáctica—. Educação & Formação. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará, 3(8), 17-36.

Martínez, M., & García, M. C. (2011). Implicaciones de la crianza en la regulación del estrés. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 535-545.

Molina, N. (2007). Motricidad y gestación: un proceso de formación de la mujer. En D. Cevallos & N. Molina (eds.), Educación corporal y salud: gestación, infancia y adolescencia (pp.95-112). Colombia: Funámbulos Editores.

Pascual, R., Guiu, F., & Lavega, P. (2017). Educación física emocional a través del juego en educación primaria: ayudando a los maestros a tomar decisiones. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 88-93.

Prensa Libre (2020). Vida y Salud Okulta. Para cambiar el mundo, primero hay que cambiar la forma de nacer: violencia obstétrica, la realidad más dolorosa del parto, en América Latina. https://chileokulto.com/vida-y-salud-okulta-para-cambiar-el-mundo-primerohay-que-cambiar-la-forma-de-nacer-violencia-obstetrica-la-realidad-mas-dolorosa-delparto/

Sabatier, C., Restrepo D., Moreno, M., Hoyos, O.Palacio, J. (2017). Emotion regulation in children and adolescents: concepts, processes and influences. Psicología desde el Caribe, 34, 75-90.

Tejado, B., & Romero, C. (2017). El juego dramático como estrategia de inclusión y de educación emocional: evaluación de una experiencia en educación infantil. Cuestiones Pedagógicas, 26, 145-160.

UNICEF (2012). Desarrollo emocional, clave para la primera infancia. Buenos Aires: Unicef y Fundación Kaleidos

Published

2021-04-10

How to Cite

Arroyave Mora, S. M. (2021). The corporeality of emotions from gestation. VIREF Revista De Educación Física, 10(1), 86–95. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/345888