RinGol: alternative and inclusive sport in the educational field

Authors

  • Víctor A. González-Coto Universidad de Extremadura
  • Luisa Gámez-Calvo Universidad de Extremadura
  • Víctor Hernández Beltrán Universidad de Extremadura
  • José M. Gamonales Universidad de Extremadura

Keywords:

Physical education, Altenative sport, Motivation, Participation, Inclusion

Abstract

The constant changes in education, as well as the integration of various curricular elements, has led to the inclusion of alternative sports in Physical Education sessions. Alternative games and sports allow increasing the motivation and participation of students in Physical Education classes, while developing curriculum objectives. In addition, it is a sports practice that allows you to work on positive attitudes and values ​​towards sport. For this reason, this document includes the essential characteristics of RinGol, an alternative sport recently created by teachers for its application in the classroom. One of the main characteristics of this sport modality is that it allows all students to participate equally, to the same extent, and it is even designed for the participation of people with reduced mobility. Therefore, it is defined as an alternative, cooperative, inclusive and egalitarian sport to apply in the classroom.

|Abstract
= 1508 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1075 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor A. González-Coto, Universidad de Extremadura

Graduated in Teaching with a mention in Physical Education. University of Extremadura, Faculty of Education (Badajoz, Spain). GOERD Sports Training and Performance Optimization Group.

Luisa Gámez-Calvo, Universidad de Extremadura

Graduated in Physical Activity and Sports Sciences. University of Extremadura, Faculty of Sports Sciences (Cáceres, Spain). GOERD Sports Training and Performance Optimization Group

Víctor Hernández Beltrán, Universidad de Extremadura

Graduated in Teaching with a mention in Physical Education. University of Extremadura, Faculty of Sports Sciences (Cáceres, Spain). GOERD Sports Training and Performance Optimization Group.

José M. Gamonales, Universidad de Extremadura

PhD in Physical Activity and Sports Sciences. University of Extremadura, Faculty of Sports Sciences (Cáceres, Spain). Francisco de Victoria University, Faculty of Health Sciences (Madrid, Spain). GOERD Sports Training and Performance Optimization Group.

References

Aparicio-Sarmiento, A., Rivas, A., Martínez-Romero, M.T., Rodríguez-Ferrán, O., & Sainz de Baranda, P. (2018). La valoración del conocimiento sobre educación postural en educación primaria a través de la batería de ISQUIOS: la opinión del docente. ADAL: Revista Pedagógica de Educación Física, 21(36), 13-20.

https://apefadal.es/wp-content/uploads/2020/04/Revista-Pedagogica-ADAL-036-Anexo.pdf

Arráez-Martínez, J. M. (1995). Juegos y deportes alternativos con deficientes psíquicos. Apunts: Educación Física y Deportes, 2(40), 69-80. https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/377427

Barbero-Álvarez, J. C. (2000). Los juegos y deportes alternativos en Educación Física. EFdeportes: Revista Digital, 5(22), 1-3. https://www.EFdeportes.com/efd22a/altern.htm

Carrillo, A. F., Granados, O., & Jiménez-Gómez, S. (2016). Deporte alternativo: una mirada sociológica ejemplificada desde el Tchoukball. Revista de Investigación: Cuerpo, Cultura y Movimiento, 6(2), 183-198. https://doi.org/10.15332/2422474x/4428

Castro, P., Gómez, P., & Carranza, S. M. (2022). Investigación e innovación en la consolidación de una disciplina educativa. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(1), 5-19. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.1.001

Coterón-López, J., Franco, E., Pérez-Tejero, J., & Sampedro, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en Educación Física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 151-157. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/21761

Felipe-Rello, C., Garoz, I., & Tejero-González, C.M. (2020). Cambiando las actitudes hacia la discapacidad: diseño de un programa de sensibilización en Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 713-721. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69909

Fierro, S., Haro, A., & García, V. (2016). Los deportes alternativos en el ámbito educativo. E-Motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 6, 40-48. https://doi.org/10.33776/remo.v0i6.2800

Gamonales, J. M. (2016). La Educación Física como herramienta de inclusión. Revista Profesional de Investigación, Docencia y Recursos Didácticos, 70(1), 26-33.

Gamonales, J. M. (2017). Fútbol a 5 para personas ciegas como contenido de Educación Física. Revista Profesional de Investigación, Docencia y Recursos Didácticos, 80(3), 66-70

Gamonales, J. M., & Campos-Galán, S. (2017). Propuesta de unidad didáctica para Educación Física: conociendo los deportes Paralímpicos. Revista Profesional de Investigación, Docencia y Recursos Didácticos, 84(7), 314-327.

García-López, L. M., & Gutiérrez, D. (2016). Aprendiendo a enseñar deporte. Modelos de enseñanza comprensiva y educación deportiva. Barcelona, España: INDE.

García-Muñoz, R. (2019). Análisis de la evolución del deporte en edad escolar y los deportes alternativos (Trabajo de grado en educación primaria). Universidad de Valladolid, Facultad de Educación. Segovia. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/36561

Gómez, P., & Perczyk, J. (2001). El rol del alumno observador en educación física: un marco de referencia para la enseñanza y la coevaluación. EFdeportes: Revista Digital, 7(43), 1-2. https://EFdeportes.com/efd43/alumno.htm

González, J., & Portolés, A. (2014). Actividad física extraescolar: relaciones con la motivación educativa, rendimiento académico y conductas asociadas a la salud. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(1), 51-65. http://hdl.handle.net/10553/11805

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J. M. (2020). Propuesta de unidad didáctica para Educación Física: “Conociendo los deportes para personas con discapacidad visual”. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 15, 77-101. https://doi.org/10.33776/remo.v0i15.5031

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J. M. (2021a). Evolución de las sesiones de Educación Física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 73, 99-112. http://dx.doi.org/10.33776/rev.%20e-motion.v0i16.5193

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J. M. (2021b). Unihoc como deporte alternativo en el ámbito educativo. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 16, 105-118. http://dx.doi.org/10.33776/rev.%20e-motion.v0i16.5193

Hernández-Pérez, J. M. (2007). El valor pedagógico de los deportes alternativos. EFdeportes: Revista Digital, 12(114), 1-2.

https://www.EFdeportes.com/efd114/el-valor-pedagogico-de-los-deportes-alternativos.htm

López-Corredor, A. (2007). La iniciación deportiva en la enseñanza primaria: los juegos motores modificados. Ensayos: Revista de la Faculta de Educación de Albacete, 22, 127-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2591551

Martínez-Hita, F. J. (2018). Nuevos deportes para una nueva Educación Física. EFdeportes: Revista Digital, 23(243), 1-10. https://EFdeportes.com/EFdeportes/index.php/EFdeportes/article/view/498/294

Moreno-Díaz, M. I., Tapia-Serrano, M. A., Vázquez-Solís, M., Cano-Cañada, E., & Sánchez-Miguel, P. A. (2021). El deporte colectivo en educación física. Unidad didáctica del COLPBOL. Revista Española de Educación Física y Deportes, 432, 101-109. https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/971

Ocampo-Eyzaguirre, D., Sucari, W., Anaya, J., Medina, R., & Zuñiga-Sánchez, H. (2022). Educación disruptiva: nuevos desafíos en la formación de investigadores sociales en tiempos de pandemia y distanciamiento social. Apuntes Universitarios, 12(1), 75-91. https://doi.org/10.17162/au.v11i5.916

Ortí-Ferrreres, J. (2004). La animación deportiva, el juego y los deportes alternativos. Barcelona, España: INDE.

Prieto-Ayuso, A. (2014). El modelo de educación deportiva como recurso de socialización: una propuesta en torno al floorball para el tercer ciclo de Educación Primaria. EFdeportes: Revista Digital, 19(195), 1-1.

Requena, Ó. (2008). Juegos alternativos en educación física: flag football. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 4(3), 1-10. https://bit.ly/3udyxiV

RinGol (2022). ¿Qué es el RinGol? https://www.ringol.es/

Rivera-Mancebo, M. C., Gutiérrez, D., Segovia, Y., & Valenciano, J. (2020). Efecto del modelo de Educación Deportiva sobre la conducta prosocial en escolares de Educación Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(46), 561-574. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1626/521

Robles-Rodríguez, A., & Robles-Rodríguez, J. (2021). La participación en las clases de educación física la ESO y Bachillerato. Un estudio sobre un deporte tradicional (Balonmano) y un deporte alternativo (Tchoukball). Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (39), 78-83. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78129

Rodríguez- Ruíz, A. B. (2010). Evolución de la Educación. Pedagogía Magna, 5, 36-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3391388

Rodríguez-Magallón, M., & Gallardo-Herrera, C. (2022). La generación milenial y los cambios tecnológicos. Revista Colón Ciencias, Tecnología y Negocios, 9(1), 5-23. https://revistas.up.ac.pa/index.php/revista_colon_ctn/article/view/2614

Rodríguez-Torres, A. F., Chicaiza-Peneida, L. E., & Cusme-Torres, A. C. (2022). Metodologías emergentes para la enseñanza de la Educación Física. Olimpia, 19(1), 98-115. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2938

Romero-Ramos, Ó. (1998). Los deportes alternativos. El Patio de Asemef, 3, 15-18.

Published

2022-12-01

How to Cite

González-Coto, V. A., Gámez-Calvo, L., Hernández Beltrán, V., & Gamonales, J. M. (2022). RinGol: alternative and inclusive sport in the educational field. VIREF Revista De Educación Física, 11(4), 119–131. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/349234

Issue

Section

Artículo de revisión