Professional skills of graduates of a degree in physical education and sports

Authors

  • Juan José Pallares Espinosa Saint Bonaventure University
  • Noelva Eliana Montoya Saint Bonaventure University https://orcid.org/0000-0003-3267-6999
  • Enoc Valentín González Palacio University of Antioquia

Keywords:

Physical education, Vocational training, Professional skills

Abstract

Objective: to describe the profile of the graduates of the degree program in physical education and sports at the University of San Buenaventura, Medellin. Method: descriptive non-experimental quantitative study. A convenience sample of 76 graduates was selected, who answered a questionnaire that assesses competencies, levels of participation in institutional and social activities of graduates of physical education and related programs. Results: the graduates of the physical education degree program are, for the most part, men and single people; in the workplace, many have jobs, even before obtaining their professional title; they work predominantly in the educational field and their most common position is that of teacher; Regarding professional competencies, the investigated subjects highlight pedagogical training and professional practice; from generic skills, adaptation to the environment and ethical values ​​is the most remarkable. As a less favorable, negative element, the graduates consider that their communication skills in the second language and scientific and research production are aspects that still need improvement. Conclusions: as positive aspects, the high level of employment of professionals (even before graduation), their performance in the profession, the continuity in their training and the acquisition of specific and general skills for their professional performance stand out. As aspects to improve, we identify communication in the second language and scientific and research production.

|Abstract
= 632 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 453 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan José Pallares Espinosa, Saint Bonaventure University

Student of Degree in Physical Education and Sport, University of San Buenaventura-Medellín

Noelva Eliana Montoya, Saint Bonaventure University

Associate Professor at the University of San Buenaventura-Medellín

Enoc Valentín González Palacio , University of Antioquia

Research professor at the University of Antioquia

References

Alonso-Cifuentes, J. C., Estrada-Nates, D., & Mueces-Bedón, B. V. (2021). Nivel de inglés de los graduados de programas de Contaduría en Colombia: muy lejos de la meta. Estudios Gerenciales, 37(160), 335–348.

http://www.scielo.org.co/pdf/eg/v37n160/0123-5923-eg-37-160-335.pdf

Bastías-Bastías, L. S., & Iturra-Herrera, C. (2022). La formación inicial docente en Chile: una revisión bibliográfica sobre su implementación y logros. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1–22. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v26n1/1409-4258-ree-26-01-229.pdf

Bulla Castro, D. A., Plazas Pinilla, J. A., & Villarraga Larrahondo, R. D. (2017). Incidencia de los énfasis de la Licenciatura en Deporte de la Universidad Pedagógica Nacional en la formación académica, experiencia investigativa y actividad laboral de los egresados hasta el semestre 2015-2 [Trabajo de grado]. Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/7688

Cabana, S. R., Cortés, F. H., Farías, I. V, & Véliz, R. P. (2021). Modelo de vínculo relacional de egresados con una universidad regional del estado en Chile. Formación Universitaria, 14(5), 53–64. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v14n5/0718-5006-formuniv-14-05-53.pdf

Campos, A. (2019). Ocupaciones, empleo y perfil de los Graduados en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte en España. Cultura, Ciencia y Deporte, 14(41), 113–123. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1271/448

Congreso de la República. Ley 1188 de 2008, por la cual se regula el registro calificado de programas de educación superior y se dictan otras disposiciones. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-159149_archivo_pdf.pdf

Concha-Díaz, V., Jornet Meliá, J. M., & Bakieva, M. (2021). La formación inicial de docentes de educación infantil en América Latina y el Caribe y su relación con el valor social objetivo de la educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(89), 369–394. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v26n89/1405-6666-rmie-26-89-369.pdf

Dimate Müller, M. A. (2014). Perfil profesional del egresado en cultura física, deporte y recreación de la Universidad de Santo Tomás de Bogotá-Colombia [Tesis de maestría]. Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/852

Fernández-Ortega, M. Á., Ortiz-Montalvo, A., Ponce-Rosas, E. R., Fajardo-Ortiz, G., & Mazón-Ramírez, J. J. (2016). Caracterización de alumnos de la carrera de Medicina. Investigación en Educación Médica, 5(19), 148–154.

http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v5n19/2007-5057-iem-5-19-00148.pdf

Hernández Silva, C., Gómez-Martínez, Y., Ruz López, D., Silva Ugalde, M., & Tecpan Flores, S. (2020). Formación de profesores de Física en Chile: realidad y desafíos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e18.

http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v22/1607-4041-redie-22-e18.pdf

Holmes, L. (2013). Competing perspectives on graduate employability: possession, position or process? Studies in Higher Education, 38(4), 538–554. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2011.587140

Kane, M. T. (1992). The assessment of professional competence. Evaluation & the Health Professions, 15(2), 163–182. https://doi.org/10.1177/016327879201500203

Medina Lara, C. A. (2019). Seguimiento de egresados como fundamento de retroalimentación de la LAFyD de la UABC, campus Ensenada [Tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Baja California. https://repositorioinstitucional.uabc.mx/handle/20.500.12930/683

Ministerio de Salud. Resolución número 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Muñoz, B., Urrego, A., Bonolly, W., Meneses, A. & González, E. (2022). Evaluación del impacto social y académico de los graduados de la facultad en sus diferentes programas de la sede Poblado en el periodo 2013-2020 [Informe técnico]. Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

Ojeda-Nahuelcura, R., Carter-Thuillier, B., López-Pastor, V., Fuentes-Nieto, T., & Gallardo-Fuentes, F. (2022). Evaluación de competencias genéricas en profesores de Educación Física. Retos, 43, 521–532. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/88796

Parra-Cervantes, P., Soto-Vázquez, R., Herrera-Márquez, A. X., Juárez, L. C., Garduño-Pozadas, I., Merino-Alejandro, P., Vergara-Vergara, C. M., & Vergara-Vergara, C. M. (2019). Perfil estadístico de los egresados de la carrera de Farmacia en la FES Zaragoza UNAM. Ars Pharmaceutica, 60(3), 153–160. https://revistaseug.ugr.es/index.php/ars/article/view/7949

Polit, D. F., & Hungler, B. P. (2005). Investigación científica en ciencias de la salud (6a ed.). McGraw Hill.

Quintanilha Corrêa, C. P. (2022). Egressos de um Curso de Pedagogia: trajetórias formativas e profissionais. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 30(114), 161–181. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/4ZGD7MQpYWjwRWJjjCDxRTJ/?lang=pt

Ruiz-Bejarano, A. M. (2020). Educación inclusiva, criticidad y compromiso social. Innovación docente y Aprendizaje-Servicio en la formación inicial docente. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 233–248. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/12407

Salgueiro, M. A. (2021). Aprendizajes en relación con la enseñanza en carreras de formación inicial , qué se aprende y cómo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.1), 209–226. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/83031

Silvera Hernández, L., Henríquez Calvo, L., Cueto Monroy, L., & Salcedo Caballero, Y. (2021). Análisis de los factores que favorecen la satisfacción de los graduados universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 258–264. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2390

USB Universidad de San Buenaventura-Medellín (2020). Informe de autoevaluación con fines de renovación acreditación del programa de licenciatura en educación física y deporte. USB.

Published

2022-07-19

How to Cite

Pallares Espinosa, J. J., Montoya, N. E., & González Palacio , E. V. (2022). Professional skills of graduates of a degree in physical education and sports. VIREF Revista De Educación Física, 11(2), 55–67. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/349834

Issue

Section

Informe de investigación