Professional skills of graduates of a degree in physical education and sports
Keywords:
Physical education, Vocational training, Professional skillsAbstract
Objective: to describe the profile of the graduates of the degree program in physical education and sports at the University of San Buenaventura, Medellin. Method: descriptive non-experimental quantitative study. A convenience sample of 76 graduates was selected, who answered a questionnaire that assesses competencies, levels of participation in institutional and social activities of graduates of physical education and related programs. Results: the graduates of the physical education degree program are, for the most part, men and single people; in the workplace, many have jobs, even before obtaining their professional title; they work predominantly in the educational field and their most common position is that of teacher; Regarding professional competencies, the investigated subjects highlight pedagogical training and professional practice; from generic skills, adaptation to the environment and ethical values is the most remarkable. As a less favorable, negative element, the graduates consider that their communication skills in the second language and scientific and research production are aspects that still need improvement. Conclusions: as positive aspects, the high level of employment of professionals (even before graduation), their performance in the profession, the continuity in their training and the acquisition of specific and general skills for their professional performance stand out. As aspects to improve, we identify communication in the second language and scientific and research production.
Downloads
References
Alonso-Cifuentes, J. C., Estrada-Nates, D., & Mueces-Bedón, B. V. (2021). Nivel de inglés de los graduados de programas de Contaduría en Colombia: muy lejos de la meta. Estudios Gerenciales, 37(160), 335–348.
http://www.scielo.org.co/pdf/eg/v37n160/0123-5923-eg-37-160-335.pdf
Bastías-Bastías, L. S., & Iturra-Herrera, C. (2022). La formación inicial docente en Chile: una revisión bibliográfica sobre su implementación y logros. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1–22. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v26n1/1409-4258-ree-26-01-229.pdf
Bulla Castro, D. A., Plazas Pinilla, J. A., & Villarraga Larrahondo, R. D. (2017). Incidencia de los énfasis de la Licenciatura en Deporte de la Universidad Pedagógica Nacional en la formación académica, experiencia investigativa y actividad laboral de los egresados hasta el semestre 2015-2 [Trabajo de grado]. Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/7688
Cabana, S. R., Cortés, F. H., Farías, I. V, & Véliz, R. P. (2021). Modelo de vínculo relacional de egresados con una universidad regional del estado en Chile. Formación Universitaria, 14(5), 53–64. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v14n5/0718-5006-formuniv-14-05-53.pdf
Campos, A. (2019). Ocupaciones, empleo y perfil de los Graduados en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte en España. Cultura, Ciencia y Deporte, 14(41), 113–123. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1271/448
Congreso de la República. Ley 1188 de 2008, por la cual se regula el registro calificado de programas de educación superior y se dictan otras disposiciones. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-159149_archivo_pdf.pdf
Concha-Díaz, V., Jornet Meliá, J. M., & Bakieva, M. (2021). La formación inicial de docentes de educación infantil en América Latina y el Caribe y su relación con el valor social objetivo de la educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(89), 369–394. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v26n89/1405-6666-rmie-26-89-369.pdf
Dimate Müller, M. A. (2014). Perfil profesional del egresado en cultura física, deporte y recreación de la Universidad de Santo Tomás de Bogotá-Colombia [Tesis de maestría]. Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/852
Fernández-Ortega, M. Á., Ortiz-Montalvo, A., Ponce-Rosas, E. R., Fajardo-Ortiz, G., & Mazón-Ramírez, J. J. (2016). Caracterización de alumnos de la carrera de Medicina. Investigación en Educación Médica, 5(19), 148–154.
http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v5n19/2007-5057-iem-5-19-00148.pdf
Hernández Silva, C., Gómez-Martínez, Y., Ruz López, D., Silva Ugalde, M., & Tecpan Flores, S. (2020). Formación de profesores de Física en Chile: realidad y desafíos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e18.
http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v22/1607-4041-redie-22-e18.pdf
Holmes, L. (2013). Competing perspectives on graduate employability: possession, position or process? Studies in Higher Education, 38(4), 538–554. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2011.587140
Kane, M. T. (1992). The assessment of professional competence. Evaluation & the Health Professions, 15(2), 163–182. https://doi.org/10.1177/016327879201500203
Medina Lara, C. A. (2019). Seguimiento de egresados como fundamento de retroalimentación de la LAFyD de la UABC, campus Ensenada [Tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Baja California. https://repositorioinstitucional.uabc.mx/handle/20.500.12930/683
Ministerio de Salud. Resolución número 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Muñoz, B., Urrego, A., Bonolly, W., Meneses, A. & González, E. (2022). Evaluación del impacto social y académico de los graduados de la facultad en sus diferentes programas de la sede Poblado en el periodo 2013-2020 [Informe técnico]. Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.
Ojeda-Nahuelcura, R., Carter-Thuillier, B., López-Pastor, V., Fuentes-Nieto, T., & Gallardo-Fuentes, F. (2022). Evaluación de competencias genéricas en profesores de Educación Física. Retos, 43, 521–532. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/88796
Parra-Cervantes, P., Soto-Vázquez, R., Herrera-Márquez, A. X., Juárez, L. C., Garduño-Pozadas, I., Merino-Alejandro, P., Vergara-Vergara, C. M., & Vergara-Vergara, C. M. (2019). Perfil estadístico de los egresados de la carrera de Farmacia en la FES Zaragoza UNAM. Ars Pharmaceutica, 60(3), 153–160. https://revistaseug.ugr.es/index.php/ars/article/view/7949
Polit, D. F., & Hungler, B. P. (2005). Investigación científica en ciencias de la salud (6a ed.). McGraw Hill.
Quintanilha Corrêa, C. P. (2022). Egressos de um Curso de Pedagogia: trajetórias formativas e profissionais. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 30(114), 161–181. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/4ZGD7MQpYWjwRWJjjCDxRTJ/?lang=pt
Ruiz-Bejarano, A. M. (2020). Educación inclusiva, criticidad y compromiso social. Innovación docente y Aprendizaje-Servicio en la formación inicial docente. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 233–248. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/12407
Salgueiro, M. A. (2021). Aprendizajes en relación con la enseñanza en carreras de formación inicial , qué se aprende y cómo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.1), 209–226. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/83031
Silvera Hernández, L., Henríquez Calvo, L., Cueto Monroy, L., & Salcedo Caballero, Y. (2021). Análisis de los factores que favorecen la satisfacción de los graduados universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 258–264. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2390
USB Universidad de San Buenaventura-Medellín (2020). Informe de autoevaluación con fines de renovación acreditación del programa de licenciatura en educación física y deporte. USB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual