Relationship between physical fitness, physical education and academic performance in Spanish adolescents according to sex and schooling group

Authors

  • Andrés Rosa Guillamón Universidad de Murcia
  • Jorge López Navarro Universidad de Murcia

Keywords:

Physical activity, Physical condition, Academic performance, Cognitive performance, Secondary education, Bilingualism

Abstract

Problem: various issues remain to be clarified in the relationship between the ability to perform physical activity, cognitive functioning and academic performance in adolescents. Objective: to analyze the relationship between physical condition, physical education and academic performance according to sex and schooling group. Method: descriptive-cross-sectional study with 37 adolescents (43.2% girls) aged 14-16. The Cooper test, horizontal jump, 5 x 10m run and academic qualifications were used. Participants were categorized according to schooling group (ordinary vs. bilingual), physical condition (lower vs. higher), academic performance (lower vs. higher) and academic performance in physical education (lower vs. higher). Results: boys in the bilingual group had a better academic performance in English (p = .032); the girls in the ordinary group showed greater muscular strength in the lower body (p = .030) and speed-agility (p = .049); the girls in the bilingual group had a higher aerobic capacity and better overall academic performance (p = .049 in both cases). The girls with the lowest overall physical condition showed a higher level in English (p = .029). Both the boys and girls with the lowest overall academic performance showed a better overall physical condition (p = .049 in both cases). Finally, the boys with the highest academic performance in physical education showed higher records in geography and history (p = .005), while the girls with the highest academic performance in physical education presented better overall academic performance (p = .007). Conclusion: longitudinal and prospective studies could analyze the moderating effect of the schooling group on the relationship between physical fitness and academic performance, as well as the impact of performing a daily session of physical education on overall academic performance.

|Abstract
= 1007 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1103 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrés Rosa Guillamón, Universidad de Murcia

Doctor por la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia (España). Profesor Asociado del Departamento de Expresión Plástica, Musical y Dinámica de la Universidad de Murcia. Grupo de investigación Actividad Física y Deporte Orientado a la Salud (AFYDOS).

Jorge López Navarro, Universidad de Murcia

Graduado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte por la Universidad de Murcia

References

Agraso-López, A. D., García-Cantó, E., Carrillo-López, P. J., & Moral-García, J. E. (2021). Relación entre la enseñanza bilingüe en educación física con el rendimiento académico y nivel de práctica de actividad física. Papeles Salmantinos de Educación, 25, 117-139. https://doi.org/10.36576/summa.143807

Ahumada-Padilla, E., Villarroel del Pino, L., & Bustamante-Ara, N. (2020). Condición física de escolares chilenos de 8° año básico y su relación con el rendimiento académico. Revista Chilena de Pediatría, 91(1), 58-67. https://doi.org/10.32641/rchped.v91i1.1143

American College of Sports Medicine (2014). ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. Lippincott Williams & Wilkins and Wolters Kluwer.

Ardoy, D., Fernández‐Rodríguez, J., Jiménez‐Pavón, D., Castillo, R., Ruiz, J., & Ortega, F.B. (2013). A Physical Education trial improves adolescents' cognitive performance and academic achievement: the EDUFIT study. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 24(1), e52-e61. https://doi.org/10.1111/sms.12093

Bobadilla, B., Quintriqueo, F., Soto, J., & Toledo, C. (2019). Relación de la capacidad aeróbica, fuerza prensil y potencia de salto con la memoria de trabajo y rendimiento académico de estudiantes de secundaria de Santiago de Chile. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 58, 63-74. https://bit.ly/3uCj4cl

Boletín Oficial de la Región de Murcia 203 (2015). Decreto n.º 220/2015, de 2 de septiembre de 2015, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Consejo de Gobierno.

Cancela, J. M., Ayán, C., & Sanguos, M. J. (2016). Relación entre la condición física y rendimiento académico en matemáticas y lenguaje en estudiantes españoles de educación secundaria: Un estudio longitudinal. CCD, 31(11), 7-16. https://doi.org/10.12800/ccd.v11i31.638

Capdevila, A., Bellmunt, H., & Hernando, C. (2015). Estilo de vida y rendimiento académico en adolescentes: comparación entre deportistas y no-deportistas. Retos, 27, 28-33. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34342

Castro, R., Pérez, V., Cachón, J., & Zagalaz, M. L. (2016). Valoración de la relación entre Rendimiento Académico y Condición Física en escolares zaragozanos. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 47-53. https://doi.org/10.6018/249111

Centeno, N., Rodríguez, G., Moyano, E., Girvent, M., & Pérez, J. (2019). Efecto del sexo en el rendimiento académico de estudiantes de biología biosanitaria de la Universidad Pompeu Fabra, FEM, 22(6), 269-272. https://dx.doi.org/10.33588/fem.226.1024

Chacón, F., Padial, R., Yedra, S., Bretón, S., Cepero, M., & Zurita, F. (2017). Relación entre el rendimiento académico y autoconcepto en jugadoras de baloncesto de categoría cadete en competición nacional extraescolar. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 75-80. https://doi.org/10.6018/300411

Conde, M. A. & Tercedor, P. (2015). La actividad física, la educación física y la condición física pueden estar relacionadas con el rendimiento académico y cognitivo en jóvenes. Revisión sistemática. Archivos de Medicina del Deporte, 32(166),100-109. https://archivosdemedicinadeldeporte.com/articulos/upload/166_rev02.pdf

Cooper, K.H. (1968). A means of assessing Maximun Oxygen Intake. Correlation between field and treadmill test. Journal of American Medical Association 203(3),135-138. https://bit.ly/3VM78AH

Delgado-Floody, F. Caamaño-Navarrete, F., Jerez-Mayorga, D., & Cofré-Lizama, A. (2019). Calidad de vida, autoestima, condición física y estado nutricional en adolescentes y su relación con el rendimiento académico. ALAN, 69(3), 174-181. https://doi.org/10.37527/2019.69.3.006

Des Jarlais, D. C., Lyles, C., Crepaz, N., & TREND Group (2004). Improving the reporting quality of nonrandomized evaluations of behavioral and public health interventions: the TREND statement. American Journal of Public Health, 94, 361-6. https://doi.org/10.2105/ajph.94.3.361

Ferguson, B. (2014). ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription 9th Ed. 2014. The Journal of the Canadian Chiropractic Association, 58(3), 328. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4139760/pdf/jcca_58_3_328a.pdf

Fernández-Sanjurjo, J. (2014). Efectos del enfoque CLIL sobre la motivación y el rendimiento académico de los estudiantes (Trabajo fin de máster). Universidad de Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/22823

García-Ros, R. & Pérez-González, F. (2016). Análisis del estrés académico en la adolescencia: Efectos del nivel educativo y del sexo en Educación Secundaria Obligatoria. Informació Psicològica, 110, 2-12. https://doi.org/10.14635/IPSIC.2015.110.3.

Gil, F.J., Chillón, P., Morente, H., Romance, R., & Cadenas, C. (2019). La condición física mejora el rendimiento académico en educación secundaria obligatoria. Brazilian Journal of Development,5(11), 23511-23521. https://doi.org/10.34117/bjdv5n11-062

Godoy, A., Valdés, P., Fariña, C., Cárcamo, F., Medina, B., Meneses, E., Gedda, R., & Durán, S. (2015). Asociación entre la condición física, estado nutricional y rendimiento académico en estudiantes de educación física, Nutrición Hospitalaria, 32(4),1721-1727. https://doi.org/10.3305/nh.2015.32.4.9592

Goldfield, G. S., Dunlap, C., Lehan, E., & Tremblay, M. S. (2019). Physical activity and brain structure, brain function, and cognition in children and youth: a systematic review of randomized controlled trials. Mental Health and Physical Activity, 16, 105-127. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2018.11.002

Gouveia, S. S. V., de Morais Gouveia, G. P., Souza, L. M., da Costa, B. C., Iles, B., Pinho, V. A., ... & Pinheiro, L. G. P. (2021). The effect of pilates on metabolic control and oxidative stress of diabetics type 2–A randomized controlled clinical trial. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 27, 60-66. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2021.01.004

Guillamón, A. R., Cantó, E. G., & García, H. M. (2021). Motor coordination and academic performance in primary school students. Journal of Human Sport and Exercise, 16(2), 247-260. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.162.02.

INEF Instituto de Ciencias de la Educación Física y el Deporte (1992). EUROFIT: Test europeo de aptitud física. MEC.

López, J. (2018). Condición física y rendimiento académico. Journal of Sport and Health Research, 10(3), 349-360. http://www.journalshr.com/papers/Vol%2010_N%203/JSHR%20V10_3_3.pdf

Maia, J., Bustamante, A., & Beunen, G. (2012). Valoración de la aptitud física en niños y adolescentes: construcción de cartas percentílicas para la región central del Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 29(2), 188-197. https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/340/341

Marques, A., Gómez, F., Martins, J., Catunda, R., & Sarmento, H. (2017). Association between physical education, school-based physical activity, and academic performance: a systematic review. Retos, 31, 316-320. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.53509

McPherson, A., Mackay, L., Kunkel, J., & Duncan, S. (2018). Physical activity, cognition and academic performance: An analysis of mediating and confounding relationships in primary school children. BMC Public Health, 18(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5863-1

Melero-Cañas, D., Morales-Baños, V., Manzano-Sánchez, D., Navarro-Ardoy, D., & Valero-Valenzuela, A. (2021). Effects of an educational hybrid physical education program on physical fitness, body composition and sedentary and physical activity times in adolescents: the Seneb’s Enigma. Frontiers in Psychology, 11,629335. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.629335

Monzonís, I., Adelantado, M., Beltran, M. R., Bou, C., & Moliner, D. (2020). Salud y rendimiento académico en adolescentes. Proyecto DADOS. Àgora de Salut, 7, 217-227. http://dx.doi.org/10.6035 .

Murberg., T.A. & Bru, E. (2004). School-related stress and psychosomatic symptoms among Norwegian adolescents. School Pshychology International, 25, 317-332. https://doi.org/10.1177/0143034304046904.

Navarro-Aburto, B., Díaz-Bustos, E., Muñoz-Navarro, S., & Pérez-Jiménez, J. (2017). Condición física y su vinculación con el rendimiento académico en estudiantes de Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 309-325. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511902032016

Nieto, L., García, E., & Rosa, A. (2020). Valores de condición física relacionada con la salud en adolescentes de 14 a 17 años; relación con el estado de peso. Retos, 37, 215- 221. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69532

Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Castillo, M. J., Moreno, L. A., González-Gross, M., Warnberg, J., & Gutiérrez, A., Grupo AVENA (2005). Low level of physical fitness in Spanish adolescents. Relevance for future cardiovascular health (AVENA study). Revista Española de Cardiología, 58, 898-909. https://doi.org/10.1016/S1885-5857(06)60372-1

Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Hurtig-Wennlöf, A., & Sjöström, M. (2008). Los adolescentes físicamente activos presentan más probabilidad de una capacidad cardiovascluar saludable independientemente del grado de adiposidad. The European Youth Heart Study. Revista Española de Cardiología, 61, 123-9. https://doi.org/10.1157/13116199

Ortega, F. B., Artero, E. G., Ruiz, J. R., España-Romero, V., Jiménez-Pavón, D., Vicente-Rodríguez, G., & Ciarapica, D. (2011). Physical fitness levels among European adolescents: the HELENA study. British Journal of Sports Medicine, 45(1), 20-29. https://doi.org/10.1136/bjsm.2009.062679

Penry, J. T., Wilcox, A. R., & Yun, J. (2011). Validity and reliability analysis of Cooper’s 12- minute run and the multistage shuttle run in healthy adults. Journal of Strength and Conditioning, 25,597-605. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181cc2423

Pertusa, G., Sanz-Frías, D., Salinero, J.J., Pérez-González, B., & García-Pastor, T. (2018). Rendimiento académico y su relación con niveles de actividad física y condición física en adolescentes. Revista de Psicología del Deporte, 27(1), 125-130. https://bit.ly/3W7J7nF

Portolés, A. & González, J. (2015). Rendimiento académico y correspondencias con indicadores de salud física y psicológica. Sportis Scientific Technical Journal, 1(2), 164-181. https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.2.1409

Rasberry, C. N., Lee, S. M., Robin, L., Laris, B. A., Russell, L. A., Coyle, K. K., & Nihiser, A. J. (2011). The association between school-based physical activity, including physical education, and academic performance: a systematic review of the literature. Preventive medicine, 52, S10-S20. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2011.01.027

Ródenas, J.A. (2018). El impacto de la enseñanza bilingüe en el alumnado de Educación Primaria: análisis del rendimiento académico y de los intereses por las áreas curriculares. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(2)1-13. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/1532/

Rosa, A., García, E., & Pérez (2018). Condición física y bienestar emocional en escolares de 7 a 12 años. Acta Colombiana de Psicología, 21(2), 282-291. http://www.dx.doi.org/10.14718/ACP.2018.21.2.13

Ruiz, J. R., Castro-Pinero, J., Artero, E. G., Ortega, F. B., Sjostrom, M., Suni, J., & Castillo M. J. (2009). Predictive validity of health-related fitness in youth: a systematic review. British Journal of Sports Medicine, 43(12), 909-923. https://doi.org/10.1136/bjsm.2008.056499

Ruiz-Ariza, A., Ruiz, J.R., De la Torre-Cruz, M., Latorre-Román, P., & Martínez-López, E. (2016). Influencia del nivel de atracción hacia la actividad física en el rendimiento académico de los adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 48, 42-50. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2015.09.005

Ruiz-Ariza, A., De la Torre-Cruz, M., Suárez-Manzano, S., & Martínez-López, E. (2019). Apoyo hacia la actividad física y rendimiento académico independientemente del estatus socioeducativo parental. Retos, 35, 208-212. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.60545.

Sebastiá-Amat, S., García-Jaén, M., Ferriz-Valero, A., & Jiménez-Olmedo, J. M. (2019). Relación entre la actividad física, la educación física y el rendimiento académico en el alumnado de bachillerato. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 14(2), 155-159. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7361753.pdf

Secchi, J. D., García, G. D., España-Romero, V., & Castro Piñero, J. (2014). Condición física y riesgo cardiovascular futuro en niños y adolescentes argentinos: una introducción de la Batería ALPHA. Archivo Argentino de Pediatría, 112(2), 132-140. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2014.132

Tolstrup, H., Moller, L., & Ulriksen, L. (2014). To choose or not to choose science: constructions of desirable identities among young people considering a STEM higher education programme. International Journal of Science Education, 36(2), 186-215. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.749362

Valdes, P. & Yanci, J. (2016). Análisis de la condición física, tipo de actividad física realizada y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria. Retos, 30, 64-69. https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.36862

Villena, M., Castro, R., Moreno, R., & Cachón, J. (2015). Estudio comparativo del rendimiento académico y la actividad física en dos institutos de enseñanza secundaria de Andalucía (España). SporTK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 4(2), 11-18. https://doi.org/10.6018/sportk

World Medical Association (2013). Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053

Yáñez, R., Barraza, F., & Mahecha, S. (2016). Actividad física, rendimiento académico y autoconcepto físico en adolescentes de Quintero, Chile. Educación Física y Ciencia, 18(2), e017. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7663/pr.7663.pdf

Published

2022-12-09

How to Cite

Rosa Guillamón, A., & López Navarro, J. (2022). Relationship between physical fitness, physical education and academic performance in Spanish adolescents according to sex and schooling group. VIREF Revista De Educación Física, 12(1), 68–87. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/350976

Issue

Section

Informe de investigación