Orienteering sport in Chile: historical background

Authors

Keywords:

Orienteering, History of sport, Nature

Abstract

Activities in nature, and particularly Sports Orienteering in Chile, are presented as a possibility of sociocultural and sporting manifestation of great acceptance in the community, attracting different actors, including the school territory. The objective of this work is to establish a historical line of the development of said activity in Chile. For this purpose, a bibliographical and documentary review was carried out that allowed drawing a time line with the most relevant antecedents that account for the advancement and evolution of the discipline in the country. The results indicate that there is an opening from the point of view of community participation over time, taking into account its beginnings in military institutions. It is concluded that there is a projection of the different modalities of participation and an important coverage achieved in the last three decades.

|Abstract
= 386 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 719 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Cordero-Tapia, Universidad Católica del Maule

Universidad Católica del Maule, Escuela de Educación Física.

Eduardo Zamorano-Contreras, Escuela Carmen Gallegos

Escuela Carmen Gallegos

Gabriel Bravo-Rivera, Escuela Teniente Cruz

Escuela Teniente Cruz

Franklin Castillo-Retamal, Universidad Católica del Maule

Doctor en Educación Fïsca.

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Católica del Maule, Chile.

GEEAFyS. Grupo de Estudios en Educación, Actividad Física y Salud. (U. Católica del Maule).

References

Castillo, F. & Cordero, M. (2017). Actividades en la naturaleza. Propuesta curricular para Educación Física. Universidad Católica del Maule. http://ediciones.ucm.cl/portada/74/tad39.pdf

Castillo-Retamal, F., Cordero-Tapia, F., & Gomes Soares Scopel, A. (2019). Interdisciplina y Educación: la orientación deportiva como propuesta sistémica. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 17(2), e36693. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v17i2.36693

Escaravajal, J. C., Nicolás, J., Moreno, S., Ruiz, Z. M., & Otálora, F. J. (2014). Orientación deportiva en bachillerato. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 7(15), 75-81. http://www.cepcuevasolula.es/espiral

FCO Federación Chilena de Orientación (2015) ¿Qué es la orientación? www.orienteering.cl/index.php/queeso

Gómez, V., Luna, J., & Zorrilla, P. (1996). Deportes de Orientación. Madrid: MEC.

IOF International Orienteering Federation (2022a). Sobre orientación. https://orienteering.sport/orienteering/

IOF International Orienteering Federation (2022b). Federaciones Nacionales. https://orienteering.sport/iof/governance-and-organisation/national-federations/

IOF International Orienteering Federation (2022c). Competition rules for international orienteering federation foot orienteering events. https://orienteering.sport/orienteering/competition-rules/

Julián, J. & Pinos, M. (2011). Unidades didácticas de segundo ciclo de primaria. Actividad: Orientación. Zaragoza: Departamento de Educación, Universidad, Cultura y Deporte del Gobierno de Aragón. http://efypaf.unizar.es/recursos/orientacion.html

Larrea, E. (2020). Educación Infantil y los beneficios de la interacción con entornos más naturales en el marco de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (Trabajo de fin de grado). Universidad de Zaragoza, Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. https://zaguan.unizar.es/record/97787?ln=es

Pimentel, G., Castillo, F., Fernandes, A., Noda, L., Da Silva, L. & Dos Santos, S. (2017). Atividades alternativas na Educação Física escolar. Revista Educação Física UNIFAFIBE/SP, 5, 176-196. https://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistaeducacaofisica/sumario/56/30082017172544.pdf

Rodríguez, E. & Quintanilla A. (2019). Relación ser humano-naturaleza: desarrollo, adaptabilidad y posicionamiento hacia la búsqueda de bienestar subjetivo. Avances en Investigación Agropecuaria, 23(3), 7-22. https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/agropecuaria/article/view/238

Rodríguez, R. (2005). Aplicación de las nuevas tecnologías al deporte de Orientación. El SportIdent y el GPS. https://es.slideshare.net/alonsocr23/aplicacion-de-las-nuevas-tecnologias-al-deporte-de-orientacion

Valero, A., Granero, A., Gómez, M., Padilla, F. A., & Gutiérrez, H. (2010). Diferentes propuestas para la enseñanza de la orientación a nivel escolar: orientación en el aula de Educación Física, orientación urbana y orientación subacuática. Apunts. Educación Física y Deportes, 99, 34-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3192450

Published

2022-12-13

How to Cite

Cordero-Tapia, F., Zamorano-Contreras, E., Bravo-Rivera, G., & Castillo-Retamal, F. (2022). Orienteering sport in Chile: historical background. VIREF Revista De Educación Física, 12(1), 98–113. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/351032

Issue

Section

Artículo de revisión