Perception of primary school students about physical education in Educational Institutions of Medellín
Keywords:
Physical education, perception, opinion, motivationAbstract
Problem: physical education is the basis for the acquisition of motor skills at an early age; Therefore, generating appropriate spaces in which an adequate motor footprint is developed, accompanied by positive emotions, is essential for teaching sports and physical activity at school. Knowing what children think and feel about the education they are receiving in educational institutions is the basis for identifying the conditions of that teaching. Objectives: identify the perception of primary school students, from third to fifth grades, about the physical education they receive in educational institutions in the city of Medellín. Method: quantitative, descriptive and transversal study, where 842 students from 10 educational institutions in the city of Medellín were surveyed. Results: it is found that in the emotional dimension on average (85.3%) students answer YES to the questions; Students who have family support (58.8%) tend to do some extracurricular sports activities (74.7%), which corresponds to the exercise dimension, having (83.8%) that they They like the activities in physical education class. Conclusion: students from the educational institutions surveyed have a positive perception of physical education classes, the exercises they perform and the teachers, this being a facilitator for sports initiation. Likewise, boys seem to experience greater enjoyment than girls, especially from competitive activities.
Downloads
References
Abbagnano, N., & Visalberghi, A. (2019). Historia de la pedagogía. Fondo de Cultura Económica.
Arredondo, C. (2009). Discurso(s) del cuerpo en docentes de educación física: estudio de caso de la educación básica secundaria en Medellín [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.dgb.unam.mx/handle/20.500.14330/TES01000639617
Cagigal, J.M. (1981) ¡Oh deporte! Anatomía de un gigante. Editorial Miñon.
Chinchilla, V. (1999). Historiografía de la educación física en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 38/39. https://doi.org/10.17227/01203916.5434
Covarrubias, P., & Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(1),47-84. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27034103
Gálvez, J., Gonzales, J., García, I., Silva, I., Gutiérrez, J., Gálvez, T., & Cóndor, Y. (2015). Control de sesgos en los ensayos clínicos: enmascaramiento o cegamiento. Medwave, 15(11), 6349. https://www.medwave.cl/perspectivas/cartas/6349.html
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hernández, A. González, I. Sánchez, Y., & Carrión, S.(2020). Los ambientes de aprendizaje en Educación física y motivación en las primeras edades. Retos, 38, 761-767. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/77441/60688
Higgins, J., Savović, J., Page, M., Elbers, R., & Sterne, J. (2019). Assessing risk of bias in a randomized trial. In J. Higgins & J. Thomas (Eds.), Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (pp.205-228). Cochrane. https://training.cochrane.org/handbook/current/chapter-08
LeGoff, J., & Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la edad media. Paidós.
MEN Ministerio de Educación Nacional (2000). Serie lineamientos curriculares: educación física, recreación y deporte. Colombia.
https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_10.pdf
Moreno, J., & Hellín, M. (2007). El interés del alumnado de educación secundaria obligatoria hacia la educación física. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). https://redie.uabc.mx/redie/article/view/173/301
Moreno, S., López, D., & Chaverra, B. (2021). La educación física desde la perspectiva de los estudiantes. Un estudio de caso. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 22(2). https://revistacaf.ucm.cl/article/view/667
Otero, J., Cohen, D., Delgado, D., Camacho, P., Amador, M., Rueda, S., & López, P. (2020). Facilitadores y barreras percibidos en la práctica de la actividad física en adolescentes escolarizados en Piedecuesta (Santander) en 2016. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 38(2). https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.e337834
Vasco, A., & Londoño, C. (2016). Percepción de los y las estudiantes de educación básica media sobre la clase de educación física y el tiempo libre en algunos colegios de la ciudad de Cali [Trabajo de grado]. Universidad del Valle. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/13000/3484-0525518.pdf?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual