Perception of primary school students about physical education in Educational Institutions of Medellín

Authors

  • Edwin David Arévalo Atehortúa Universidad Católica Luis Amigó
  • Juan Felipe Muñoz Bedoya Universidad Católica Luis Amigó
  • Zonaika Posada López Universidad Católica Luis Amigó

Keywords:

Physical education, perception, opinion, motivation

Abstract

Problem: physical education is the basis for the acquisition of motor skills at an early age; Therefore, generating appropriate spaces in which an adequate motor footprint is developed, accompanied by positive emotions, is essential for teaching sports and physical activity at school. Knowing what children think and feel about the education they are receiving in educational institutions is the basis for identifying the conditions of that teaching. Objectives: identify the perception of primary school students, from third to fifth grades, about the physical education they receive in educational institutions in the city of Medellín. Method: quantitative, descriptive and transversal study, where 842 students from 10 educational institutions in the city of Medellín were surveyed. Results: it is found that in the emotional dimension on average (85.3%) students answer YES to the questions; Students who have family support (58.8%) tend to do some extracurricular sports activities (74.7%), which corresponds to the exercise dimension, having (83.8%) that they They like the activities in physical education class. Conclusion: students from the educational institutions surveyed have a positive perception of physical education classes, the exercises they perform and the teachers, this being a facilitator for sports initiation. Likewise, boys seem to experience greater enjoyment than girls, especially from competitive activities.

|Abstract
= 405 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 141 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N., & Visalberghi, A. (2019). Historia de la pedagogía. Fondo de Cultura Económica.

Arredondo, C. (2009). Discurso(s) del cuerpo en docentes de educación física: estudio de caso de la educación básica secundaria en Medellín [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.dgb.unam.mx/handle/20.500.14330/TES01000639617

Cagigal, J.M. (1981) ¡Oh deporte! Anatomía de un gigante. Editorial Miñon.

Chinchilla, V. (1999). Historiografía de la educación física en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 38/39. https://doi.org/10.17227/01203916.5434

Covarrubias, P., & Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(1),47-84. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27034103

Gálvez, J., Gonzales, J., García, I., Silva, I., Gutiérrez, J., Gálvez, T., & Cóndor, Y. (2015). Control de sesgos en los ensayos clínicos: enmascaramiento o cegamiento. Medwave, 15(11), 6349. https://www.medwave.cl/perspectivas/cartas/6349.html

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hernández, A. González, I. Sánchez, Y., & Carrión, S.(2020). Los ambientes de aprendizaje en Educación física y motivación en las primeras edades. Retos, 38, 761-767. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/77441/60688

Higgins, J., Savović, J., Page, M., Elbers, R., & Sterne, J. (2019). Assessing risk of bias in a randomized trial. In J. Higgins & J. Thomas (Eds.), Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (pp.205-228). Cochrane. https://training.cochrane.org/handbook/current/chapter-08

LeGoff, J., & Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la edad media. Paidós.

MEN Ministerio de Educación Nacional (2000). Serie lineamientos curriculares: educación física, recreación y deporte. Colombia.

https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_10.pdf

Moreno, J., & Hellín, M. (2007). El interés del alumnado de educación secundaria obligatoria hacia la educación física. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). https://redie.uabc.mx/redie/article/view/173/301

Moreno, S., López, D., & Chaverra, B. (2021). La educación física desde la perspectiva de los estudiantes. Un estudio de caso. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 22(2). https://revistacaf.ucm.cl/article/view/667

Otero, J., Cohen, D., Delgado, D., Camacho, P., Amador, M., Rueda, S., & López, P. (2020). Facilitadores y barreras percibidos en la práctica de la actividad física en adolescentes escolarizados en Piedecuesta (Santander) en 2016. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 38(2). https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.e337834

Vasco, A., & Londoño, C. (2016). Percepción de los y las estudiantes de educación básica media sobre la clase de educación física y el tiempo libre en algunos colegios de la ciudad de Cali [Trabajo de grado]. Universidad del Valle. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/13000/3484-0525518.pdf?sequence=1

Published

2024-03-01

How to Cite

Arévalo Atehortúa, E. D., Muñoz Bedoya, J. F., & Posada López, Z. (2024). Perception of primary school students about physical education in Educational Institutions of Medellín. VIREF Revista De Educación Física, 12(4), 72–82. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/351791

Issue

Section

Artículo de revisión