Narratives about the body from the athlete's perspective
Keywords:
Boby, Emotions, Experience, Perception, Sport, Society, NarrativesAbstract
In the present work we are on a journey towards the construction of a concept of the body, which has been immersed in the sports context, but also has an important influence from other social spheres, such as interpersonal relationships, academic contexts and other spaces. .
We want to generate a reflection regarding the dualisms that have existed throughout history on the body, putting on the table conceptions of different authors that allow us to think of the body as a space of multidimensional convergence, relating this to the different stories that athletes give us to generate meeting points and clear positions on what is the perception of their body.
For this, we started on a journey of constructivism from which we carried out a collective construction by putting on the table the different feelings and stories that the method based on narratives, with the focus on the biographical-narrative method, allowed us to know, and Thus, through situated knowledge, recognize each of the subjectivities and establish meeting points between them.
Finally, by immersing ourselves in all these scenarios exposed by the three athletes who were part of the process, we were able to find elements such as anticipated assessments, emotions associated with the actors in the context, a framing of appearance and aesthetics in relation to the sports scenarios, Leading us to think of the body as a place of affectations and frustrations, a place of resilience and diversification, but, above all, of transformations.
Downloads
References
Amengual, G. (2007). El concepto de experiencia: de Kant a Hegel. Revista Tópicos, 1(15), 5-30.
Carballo, C., & Crespo, B. (2003). Aproximaciones al concepto de cuerpo. Perspectiva, 21(1), 229-247.
Carrasco, M. (2008). El cuerpo y sus significados: sociedades tradicionales versus sociedades modernas. Index de Enfermería, 17(1), 1-4. http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1132-12962008000100001&script=sci_arttext&tlng=pt
Castejón, J., Cueto, M., Giménez, J., Jiménez, F., López, V., & Bizcarra, M. (2010). Deporte y enseñanza comprensiva. Wanceulen Editorial Deportiva.
Chisvert, J. M., Montero, D., & Soto, M. D. (2018). Las metodologías narrativas como activadoras del pensamiento reflexivo. En M. Sabriego (Ed.). En el pensamiento reflexivo a través de las metodologías narrativas: experiencias de innovación en educación superior (pp.28-34). Octaedro.
Chisvert, J., Palomares., D., & Soto, M. (2018). Las metodologías narrativas como activadoras del pensamiento reflexivo. En M. Sabariego (Ed.). El pensamiento reflexivo a través de las metodologías narrativas (pp.28-33). Ediciones Octaedro.
Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. www.uv.es/=choliz
De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine. Cátedra.
Fernández, S. (2018). La memoria del cuerpo: una justificación teórica de las intervenciones corporales en psicoterapia psicoanalítica. Revista Asociación Española de Neuropsiquiatría, 38(134), 451-471.
Figari, C. (2010). Conocimiento situado y técnicas amorosas de la ciencia. Tópicos de epistemología crítica. http://www.antropologiadelasubjetividad.com/images/trabajos/luciano_fabbri.pdf .
Franc, N. (2003). Apuntes para una reconceptualización del cuerpo y el movimiento. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 3(3), 51-54.
Gallo, L. (2009). El cuerpo en la educación da qué pensar: perspectivas hacia una educación corporal. Estudios Pedagógicos, 35(2), 231-241.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Sage.
Gómez, J. (2003). Fundamentos biológicos del ejercicio físico. Wanceulen Editorial deportiva.
González, G. (2001). Imagen corporal: cuerpo vivido, cuerpo escindido. Perinatología y Reproducción Humana, 15(2), 145-151.
González, M. (2004). Sociedad y deporte: análisis del deporte en la sociedad y su reflejo en los medios de comunicación en España [tesis doctoral]. Universidade da Coruña.
Guba, E., & Lincoln, Y. (1994). Paradigmas en pugna en la investigación cualitativa. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.). Handbook of qualitative research (pp.105-117). Sage.
Huchim, D., & Reyes, R. (2013). La investigación biográfico-narrativa, una alternativa para el estudio de los docentes. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 392-419.
Ladín, M., & Sánchez, S. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28 (54), 227-242.
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma, Revista de Psicologia i Ciències de l'Educació i de l’Esport Blanquerna, 1(9), 87-112.
Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Ediciones Nueva Visión.
Lozano, M. (2019). El impacto de la apariencia física en los procesos de relacionamiento social y su incidencia en el marketing. Universidad Santo Tomás de Aquino. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/15154
Martín, A. (1995). Fundamentación teórica y uso de las historias y relatos de vida como técnicas de investigación en pedagogía social. Aula, 7(1), 41-60.
Martínez, A. (2004). La construcción social del cuerpo en las sociedades contemporáneas. Papers, 73(1), 127-152.
Najmanovich, D. (2001). Del “cuerpo-maquina” al “cuerpo entramado”. Campo Grupal, 30(1), 1-7.
Nogueda, I. (1995). Enseñanza del deporte y educación física. Perfiles Educativos, 1(68), 1-5.
Pallarés, M. (2010). Emociones y sentimientos, dónde se forman y cómo se transforman. Marge Books.
Pedraza, Z. (2008). Experiencia, cuerpo e identidad en América Latina. Espacio Abierto Cuaderno Venezolano de Sociología, 17(2), 247-266.
Perera Medina, C. (2017). Conciencia emocional y regulación emocional [Trabajo de grado]. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/118533
Pérez Flores, A. M., & Muñoz Sánchez, V. M. (2018). Deporte, cultura y sociedad: un estado actual de la cuestión. Revista de Humanidades, 34, 11-38.
Ramírez, G. (2006). Deporte vs. juego. A la búsqueda de un concepto integrador. Efdeportes, 1(95), 1-1.
Rodríguez, R. (2012). Martha Nussbaum: emociones, mente y cuerpo. Thémata: Revista de Filosofía, 46, 591-597.
Sagarzazu Olaizola, I., & Lallana del Río, I. (2012). La influencia de los estereotipos de género tradicionales. I Congreso Internacional de Comunicación y Género (pp.2032-2047). Facultad de Comunicación, Universidad de Sevilla.
Sánchez-Escobedo, P., Camelo Lavadore, A. K., Vales García, J. J., & Barrera-Hernández, L. F. (2020). Aceptación social de alumnos con alto rendimiento académico en México: un estudio comparativo entre Yucatán y Sonora. Psicumex, 10(1), 92-102.
Sanz, A. (2005). El método biográfico en investigación social: Potencialidades y limitaciones de las fuentes orales y los documentos personales. Asclepio, 57(1), 99-115.
Segura, M., & Arcas, M. (2003). Educar las emociones y los sentimientos: introducción práctica al complejo mundo de los sentimientos. Narcea.
Tamayo, A. (2012). Cuerpo en escena: corporeidad, cultura y creación. Agenda Cultural Alma Máter, 1(187), 1-6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual