Design and validation of a test to assess specific apnea in underwater hockey athletes

Authors

  • Sebastián Lugo Márquez Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte
  • Mariluz Ortiz Uribe Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte
  • Enoc Valentín González Palacio Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte

Keywords:

Underwater hockey, Test validation, Apnea

Abstract

In the present research we carried out a quantitative, non-experimental, descriptive, and cross-sectional methodological study for the design and validation of a test that measures the apnea of underwater hockey athletes using a small-sided game. For the test validations, we considered parameters of validity, reliability, objectivity, and sensitivity. The validity was established by a panel of 31 experts, who confirmed, with an agreement of 0.92, that the test measures the specific apnea for underwater hockey. A test-retest intra-class correlation coefficient of 0.871 confirmed the reliability of the test. The objectivity of the test was corroborated by an intra-class correlation coefficient of 0.99. Lastly, sensitivity was determined considering factors such as gender, age, experience, pool depth, and elevation above sea level. Analysis of this factors led to the identification of an association between average apnea and depth and gender, and no association between “total apnea” and the variables considered. This type of test contributes to the empirical evidence regarding the performance of underwater hockey athletes, providing relevant information and methodological tools for the planning and control of the sport training.

|Abstract
= 350 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 287 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastián Lugo Márquez, Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte

Físico. Especialista y magister en ingeniería. Especialista en educación física: entrenamiento deportivo. Magister en ciencias del deporte y la actividad física: entrenamiento deportivo. Entrenador de hockey subacuático.

Mariluz Ortiz Uribe, Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte

Licenciada en educación física. Especialista en educación física: entrenamiento deportivo. Magíster en actividad física y deportes.

Enoc Valentín González Palacio, Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte

Licenciado en educación física. Especialista en gerencia social. Especialista en estadística aplicada. Magister en motricidad-desarrollo humano. Doctor en educación

References

Adão Perini, T., Lameira de Oliveira, G., dos Santos Ornellas, J., & Palha de Oliveira, F. (2005). Cálculo do erro técnico de medição em antropometria. Sociedade Brasileira de Medicina do Esporte, 11(1), 81-85. https://doi.org/10.1590/S1517-86922005000100009

Bujang, M., & Baharum, N. (2017). A simplified guide to determination of sample size requirements for estimating the value of intraclass correlation coefficient: a review. Archives of Orofacial Sciences, 12(1), 1-11. http://mymedr.afpm.org.my/publications/55349

Casamichana Gómez, D., San Roman Quintana, J., Calleja Gonzáles, J., & Castellano Paulis, J. (2015). Los juegos reducidos en el entrenamiento del fútbol. Futboldelibro.

Charmant, J. (2020). Kinovea (Version 0.9.3) [Computer software]. http://www.kinovea.org/

Cifuentes Cortés, S. P. (2013). El hockey subacuático en el Valle del Cauca [Trabajo de grado,]. Universidad del Valle. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/6780

CMAS. (Julio de 2018). International rules for Underwater Hockey. CMAS Official website. https://www.cmas.org/hockey/j

Coetsee, M. F., & Terblanche, S. E. (1988). The effects of breathhold on lactate accumulation, PO2, PCO2 and pH of blood. Aviation, Space, and Environmental Medicine, 56(6), 540-543.

Conte, D., Favero, T., Niederhausen, M., Capranica, L., & Tessitore, A. (2016). Effect of different number of players and training regimes on physiological and technical demands of ball-drills in basketball. Journal of Sports Sciences, 34(8), 780-786. https://doi.org/10.1080/02640414.2015.1069384

Darst, P. (1989). Analyzing physical education and sport instruction. Human Kinetics Publications.

Davis, F. M., Graves, M. P., Guy, H. J., Prisk, G. K., & Tanner, T. E. (1987). Carbon dioxide response and breath-hold times in underwater hockey players. Undersea Biomedical Research, 14(6), 527-534.

Díaz-Soler, M., Vaquero-Cristóbal, R., Espejo-Antúnez, L., & López-Miñarro, P. (2015). Efecto de un protocolo de calentamiento en la distancia alcanzada en el test sit-and-reach en alumnos adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 31(6), 2618-2623. https://www.nutricionhospitalaria.org/articles/H1513/show#!

González Palacio, E., Ramírez González, A., & Hernández Villa, A. (2022). Diseño y validación de tres pruebas de potencia aeróbica y velocidad en niños nadadores. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 44, 1001-1008. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.87910

Koo, T., & Li, M. (2016). A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. Journal of Chiropractic Medicine, 15, 155-163. https://doi.org/10.1016/j.jcm.2016.02.012

Lawshe, C. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x

Lugo Márquez, S., & Gaviria Álzate, S. J. (2020). La resistencia anaeróbica y el desempeño físico en el hockey subacuático. Diseño de un plan de entrenamiento de resistencia. Viref Revista de Educacion Física, 9(3), 1-55. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/343640

Martínez-González, M., Sánchez-Villegas, A., Toledo Atucha, E., & Faulin Fajardo, J. (2014). Bioestadística amigable. Elsevier.

McGraw, K., & Wong, S. (1996). Forming inferences about some intraclass correlation coefficients. Psychological Methods, 1(1), 30-46. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.30

Peña Fernández, J., Aguilar Morocho, E., Valle Salazar, J., & López Arias, S. (2020). Preparación física. CIDEPRO. https://libros.cidepro.org/index.php/cidepro/catalog/download/20/19/62?inline=1

Rampinini, E., Abt, G., Impellizze, F. M., Castagna, C., Chamari, K., Sassi, A., & Marcora, S. M. (2007). Factors influencing physiological responses to small-sided soccer games. Journal of Sports Sciences, 25(6), 659-666. https://doi.org/10.1080/02640410600811858

Ribera Nebot , D. (2015). Diseño de pruebas motrices coordinativas. Hacia la autoevaluación en educación física [Tesis Doctoral]. Universidad de Lleida. http://hdl.handle.net/10803/312825

Silva, L. M., Neiva, H. P., Marques, M. C., Izquierdo, M., & Marinho, D. A. (2018). Effects of warm up, post warm up, and re warm up strategies on explosive efforts in team sports: a systematic review. Sports Medicine, 48(10), 2285-2299.

https://doi.org/10.1007/s40279-018-0958-5

Stratford, P., & Riddle, D. (2005). Assessing sensitivity to change: choosing the appropriate change coefficient. Health and Quality of Life Outcomes, 3(1), 1-7. https://doi.org/10.1186%2F1477-7525-3-23

Streiner, D., Norman, G., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales. A practical guide to their development and use. Oxford University Press.

Triola, M. F. (2018). Estadística. Pearson.

Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición, 6, 37-48. https://shorturl.at/cknEF

Uršič-Drolc, I. (2009). Ali je mogoče zaznati razlike med igralci podvodnega hokeja, ki redno vadijo, in tistimi, ki vadijo le občasno [Tesis]. Univerza V Ljubljani.

https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=2042&lang=slv

Vegas Haro, G. (2006). Metodología de enseñanza basada en la implicación cognitiva del jugador de futbol base [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/1027

Viru, A., & Viru, M. (2003). Análisis y control del rendimiento deportivo. Paidotribo.

Published

2023-09-13

How to Cite

Lugo Márquez, S., Ortiz Uribe, M., & González Palacio, E. V. (2023). Design and validation of a test to assess specific apnea in underwater hockey athletes. VIREF Revista De Educación Física, 12(2), 1–67. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/354878

Issue

Section

Informe de investigación