Contribution of the YMCA to body culture, sport, and Physical Education in Latin America. Confrontation and alternative to the eugenic discourse
Keywords:
History, Sport, Physical education, Philosophy, PoliticsAbstract
This is an essay that has a historical and philosophical cut around Latin American body cultures, highlighting the environments of Physical Education and sport. In Latin America, at the end of the 19th century and the first decades of the 20th century, the projects of these cultural manifestations began to be systematically configured, including a strong eugenic and biologicist moral discourse that promoted racism and classism. This discourse manifested itself in individual and cyclical sports practices, such as gymnastics and athletics, which promoted a conservative and hygienist sports discipline. At the same time, in the first third of the twentieth century, other modern sports began to be introduced in Latin American nations that brought a more comprehensive moral discourse, since they considered the social, cognitive, and affective aspects as relevant, highlighting soccer, basketball and volleyball. Thus, a liberal and playful sports discipline was promoted. In this context, the YMCA appeared as an ecumenical and non-governmental institution that favored this approach. The YMCA's link is made more significant by the fact that two of the sports that were introduced and popularized, namely basketball and volleyball, were created at its Springfield headquarters. In any case, the participation of the YMCA is complex and not all its work confronted the eugenic discourse, as can be seen in historical records of the INEF General Belgrano of Argentina. This expresses the complexity of historical processes and the need to study them with epistemological openness.
Downloads
References
Nacional de Educación Física (INEF) Gral. Belgrano. Argentina, 1939-1967. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, 4(1), 80-95. https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i1.7859
Bertón, J., & Hours, G. (2019). Evangelización, deporte y pedagogía: génesis del voleibol. Temps d'Educació, 57, 175-192. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr11323
Betti, M. (1999). Educação física, esporte e cidadania. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 20(2-3), 84-92. https://cev.org.br/biblioteca/educacao-fisica-esporte-cidadania-1/
Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in the secondary school. Bulletin of Physical Education, 10, 9-16.
Cagigal, J. M. (1996). Obras selectas. Volumen III. Comité Olímpico Español.
Crisorio, R. (1995). Las prácticas de la Educación Física: un problema teórico. En Actas del 2° Congreso Argentino de Educación Física y Ciencia. Departamento de Educación Física. FaHCE-UNLP. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev14899
Devís-Devís, J. (1996). Educación Física, deporte y currículum. Investigación y desarrollo curricular. Visor.
Dogliotti, P. (2016). El homo sportivus en la formación de docentes de Educación Física en el Uruguay (1906-1956). Pedagogía y Saberes, 44, 21-34. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n44/n44a03.pdf
Dogliotti, P. (2019). Disputas y sentidos en torno al deporte en el Uruguay. Su relación con la gimnasia y la Educación Física (1948-1970). Trama, 10(10), 52-66. www.auas.org.uy/trama/index.php/Trama/article/view/191
Donoso, J. (2016). El básquetbol en Chile: una historia de gloria y decadencia [Memoria de grado de periodismo]. Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/194262/Tesis%20-%20el-basquetbol-en-chile.pdf?sequence=1
Elsey, B., & Nadel, J. (2021). FUTBOLERA. Historia del deporte y la mujer en América Latina. Ediciones UC.
Galak, E., (2014). Educación del cuerpo y política: concepciones de raza, higienismo y eugenesia en la Educación Física Argentina. Movimento, 20(4),1543-1562. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9574/pr.9574.pdf
García, A., & Álvarez, R. (1999). En busca de la raza perfecta: eugenesia e higiene en Cuba (1898-1958). CSIC.
Guillén, E. (2014). YMCA, una de las mayores asociaciones del mundo. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 72(140-141), 329-344. https://revistas.comillas.edu/index.php/miscelaneacomillas/article/view/5479
Kirk, D. (1983). Theoretical guidelines for “Teaching for Understanding”. Bulletin of Physical Education, 19, 41-45.
Levoratti, A. (2015). El “deporte” en la formación de los “Profesores Normales de Educación Física” en Argentina (1912-1940). Teoria e Prática da Educação, 18(1), 135-145. https://doi.org/10.4025/tpe.v18i1.29006
Lúcia, C. (2008). Educación Física escolar en Brasil. Breve historia de la construcción de una pedagogía higiénica. En P. Scharagrodsky (ed.), Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la educación física en Iberoamérica (pp.17-48). Prometeo Libros.
Macías, C. (2017). La revolución en carne y hueso. Las prácticas deportivas como evidencia del cambio social en México y Guanajuato 1920-1960. Universidad de Guanajuato. https://www.repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1352
Macías, C. (Coord.) (2020). Deporte y Sociedad. Procesos históricos regionales en América Latina durante el primer tercio del siglo XX. Universidad de Guanajuato.
Marceillac, M. (2020). La construcción política del deporte en el sistema educativo peruano: una mirada a los contenidos del curso de Educación Física durante el siglo XX. Debates en Sociología, 50, 9-35. https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.202001.001
Marín, E., & Salviat, J. (1975). De David a “Chamaco”. Editora Nacional Gabriela Mistral.
Martín, A. (2017). La eugenesia ayer y hoy. La biopolítica en la historia. Dykinson.
Metcalf, M. (2013). The origins of the Football League: the first Season 1888/89. Amberley Publishing.
Mujica, F. (2019). El sentido moral que James Naismith otorgó al baloncesto: una fortaleza para su desarrollo en España y en la Educación Física. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 56, 92-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6751149
Mujica, F. (2021). Sobre la discusión filosófica del término educación física: una perspectiva ecléctica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(1), 1-13. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2876
Mujica, F. (2022a). Deporte y Filosofía. Para un entendimiento del homo deportivus. Universidad Autónoma de Chile.
Mujica, F. N. (2022b). Análisis filosófico sobre el currículum de Educación Física en Chile. Retos, 44, 605–614. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90836
Parlebas, P. (1981). Contribution à un lexique commenté en science de l'action motrice. Publ. I.N.S. E.P.
Poblete-Gálvez, C., Moreno-Doña, A., & Rivera-García, E. (2014). Educación Física en Chile: una historia de la disciplina en los escritos de la primera publicación oficial del Instituto de Educación Física de la Universidad de Chile (1934-1962). Estudios Pedagógicos, 40(2), 265-282. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300016
Reeser, J. C. (2017). Looking ahead: the future of volleyball sports medicine and science. In J. Reeser & R. Bahr (eds.), Handbook of Sports Medicine and Science: Volleyball (pp.221-223). Willey Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119227045
Riobó, E., & Villarroel, F. J. (2019). Belleza plástica, eugenesia y educación física en Chile: presentación de la fuente “Aspectos de la educación física”, de Luis Bisquertt (1930). História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 26, 673-682.
https://doi.org/10.1590/S0104-59702019000200018
Rivera-Gómez, R. N. (2023). Mujeres, educación física y deporte en México. GénEroos. Revista De Investigación y Divulgación sobre los Estudios de género, 22(17), 123-137. http://ojs.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1158
Rodríguez, Á. (2007). Valores sociales y actividad física: la evolución de la gimnasia al deporte en la modernidad industrial. Materiales para la Historia del Deporte, 5, 1-13. http://polired.upm.es/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/4190/4202
Runge, A., & Muñoz-Gaviria, D. (2005). El evolucionismo social, los problemas de la raza y la educación en Colombia, primera mitad del siglo XX: el cuerpo en las estrategias eugenésicas de línea dura y de línea blanda. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 127-168. https://doi.org/10.35362/rie390808
Ryall, E. (2016). Philosophy of Sport. Key Questions. Bloomsbury.
Scharagrodsky, P. (Coord.) (2021). Mujeres en movimiento. Deporte, cultura física y feminidades. Argentina, 1870-1980. Prometeo Libros.
Scharagrodsky, P. (2011). La invención del ‘homo gymnasticus’: Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente. Prometeo Libros.
Veliz-Veliz, C., Arenas-San Martín, R., Gálvez-Mella, C., Bahamondes-Acevedo, V., & Maureira-Cid, F. (2015). Breve historia de la Educación Física en Chile. VIREF Revista de Educación Física, 4(2), 99–110. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/23656
Vilches, D. (2013). Un acercamiento futbolístico a la participación cultural de la clase media en Chile. Un caso de inserción y exclusión nacional: Colo Colo F.C. 1925-19291. En A. Candina (Ed.), La frágil clase media. Estudios sobre grupos medios en Chile contemporáneo (pp.137-150. Programa UREDES, Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo, Universidad de Chile.
Villela-Cortés, F., & Linares-Salgado, J. E. (2011). Eugenesia: un análisis histórico y una posible propuesta. Acta bioethica, 17(2), 189-197.
https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2011000200005
Von Vriessen, C. (1996). Publicaciones sobre juegos y cultura mapuche: 1984-1996. Universidad Católica de Valparaíso.
Yaluris, G. (2003). La importancia y el prestigio de los juegos. En G. Jristópulos (Dirección de la edición), Los Juegos Olímpicos en la Grecia Antigua (pp.83-87). Ekdotiké Athenón.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual