Validation of a test to evaluate the tactics in underwater rugby

Authors

  • Samuel José Gaviria Alzate Universidad San Buenaventura, Medellín
  • Andrés Felipe Ramírez González Universidad San Buenaventura, Medellín

Keywords:

Underwater Rugby, Test, Validation, Sports tactics

Abstract

Objective: design and validate an observation instrument to assess the tactical component in underwater rugby (RUSTAC). Method: content validity was obtained through expert judgment using the Content Validation Coefficient (CVC). The test consists of a 3vs3 confrontation in a specific area 8m long by 6m wide, in a pool 3.5 to 5m deep, in two time periods of 90s and 90s of recovery between periods. Results: content validation (CVC 0.86) was determined in the following units of analysis for the RUSTAC test: three categories (Tactical Principles (PT), results of actions and performance indices); two subcategories (Offensive PTs with ball possession, defensive PTs without ball possession); and five tactical principles that are contemplated in the game (penetration, offensive coverage, space, defensive coverage and recovery). Regarding the sensitivity or ability to discriminate by level of performance between test players, this was assessed through games between experts and novices, identifying significant differences in the number of positive and negative actions analyzed (Sig = 0.031 < 0.05). The reliability or level of consistency of the RUSTAC was assessed through the re-test, reporting high correlations between positive and negative actions at both times (Rho= 0.957** sig< 0.01). Conclusion: the content of this tool is validated, which is the first in the modality.

|Abstract
= 555 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 448 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernat, B., Riera, J., & Sevilla, L. (2010). Diseño de un nuevo test para evaluar las aptitudes cognitivas en el deporte. Estudio de fiabilidad y validez. Revista de Psicología del Deporte, 19(2), 277-290. https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/19885636v19n2/19885636v19n2p277.pdf

Caicedo, S., & Vargas, M. (2020). Diseño y validación de un instrumento observacional para la valoración de acciones tácticas ofensivas en fútbol-vatof. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 306-311. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.76622

Costa, I., Garganta, J., Greco, P., Mesquita, I., & Maia, J. (2011). System of tactical assessment in Soccer (FUT-SAT): Development and preliminary validation. Motricidade, 7(1), 69-83. https://doi.org/10.6063/motricidade.121

Escobar, J., & Cuervo, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9416/0463/3548/Vol_6._Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

Espasandín, A. (2010). La táctica: los deportes colectivos y su complejidad. Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte, 3, 10-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5826414

Gaviria, S. J. O. (2019). Characterization of the technique "backhandling" in underwater rugby and relation between the speed of execution and goal effectiveness in competitions. VIREF Revista de Educación Física, 8(3), 33-41. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/340593

Gaviria, S., Arango, G., Arroyave, D., Hurtado, D., & Ceballos, E. (2021). Diseño y validación de una prueba para valorar la habilidad de cambios de dirección subacuático con deportistas de la Liga Antioqueña de Actividades Subacuáticas. VIREF Revista de Educación Física, 10(2). https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/348023

Glavaš, D., Pandžić, M., & Domijan, D. (2023). The role of working memory capacity in soccer tactical decision making at different levels of expertise. Cognitive Research: Principles and Implications, 8(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s41235-023-00473-2

González, S., & Costa, I. (2015). ¿Cómo evaluar la táctica en fútbol? Sistema de evaluación de la táctica en fútbol (Fut-Sat). Educación Física y Deporte, 34(2), 467-505.

http://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n2a08

González, S., Serra, J., Pastor, J. C., & Teoldo, I. (2015). Review of the tactical evaluation tools for youth players, assessing the tactics in team sports: football. SpringerPlus, 4, 1-17. http://doi.org/10.1186/s40064-015-1462-0

González, S., Fernández, J., Guijarro, E., & Sierra, M. (2020). Building the Game-Centred Approach: A historical overview, implementation and transference. In The Game-Centred Approach to Sport Literacy (pp.1-22). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003007258

Greháigne, J. F., Godbout, P., & Bouthier, D. (1997). Performance assessment in team sports. Journal of Teaching in Physical Education, 16(4), 500-516. https://doi.org/10.4324/9780203100578-12

Hernández, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos en ciencias sociales y ciencias biomédicas. Validez y confiabilidad. Diseño y construcción. Normas y formatos. Mérida: Universidad de los Andes.

León, H., Ramírez. J., & Sánchez, A. (2016). Validación del test de HOFF en futbolistas universitarios a 2600 metros sobre el nivel del mar. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 18(1), 89-98. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23807

Machado, G., & Da Costa, I. T. (2020). TacticUP video test for soccer: development and validation. Frontiers in Psychology, 11, 1690. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01690

Otero, F., & Silva, J (2015). Fiabilidad en la observación en fútbol sala a través de una herramienta de evaluación de los deportes de equipo (team sport assessment procedure). Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(2), 259-266. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=311137747011

Pedrosa, I., Suárez, J., & García, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2),3-18. https://scielo.isciii.es/pdf/acp/v10n2/02monografico2.pdf

Rasmussen, L. J. T., Glăveanu, V. P., & Østergaard, L. D. (2022). “The principles are good, but they need to be integrated in the right way”: Experimenting with creativity in elite youth soccer. Journal of Applied Sport Psychology, 34(2), 294-316. https://doi.org/10.1080/10413200.2020.1778135

Sánchez, R. (2021). El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Latin-American Journal of Physics Education, 15(3), 9. https://scielo.isciii.es/pdf/acp/v10n2/02monografico2.pdf

Santos, S., Sarmiento, H., Alves, J., & Campaniço J. (2014). Construcción de un instrumento para la observación y el análisis de las interacciones en el waterpolo. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 191-200. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235129571016.pdf

Serra, J., & García, L. M. (2016). Diseño y validación del test de conocimiento táctico ofensivo en fútbol (TCTOF). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(63). https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.008

Teoldo, I. (2010). Comportamento tático no futebol: Contributo paraa avaliação do desempenho de jogadores em situações de jogo reduzido (Tesis Doctoral). Universidad de Oporto, Facultad del Deporte. https://hdl.handle.net/10216/101638

Teoldo, I., Garganta, J., Greco, P., Mesquita, I., & Maia, J. (2011). System of tactical assessment in soccer (FUT-SAT): Development and preliminary validation. Motricidade 7, 69-83. https://doi.org/10.6063/motricidade.121

Torreblanca, V., Cordero, R., & González, J. (2019). Análisis de variables condicionales y técnico-tácticas mediante juegos reducidos en futbolistas semiprofesionales. Retos, 35, 87-90. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.59448

Tutal, V., & Efe, M. (2021). Do tactical skills differ based on the position and level of sportsmanship? A study on soccer players. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(2), 804-808. https://pjmhsonline.com/2021/feb/804.pdf

Published

2023-11-03

How to Cite

Gaviria Alzate, S. J., & Ramírez González, A. F. (2023). Validation of a test to evaluate the tactics in underwater rugby. VIREF Revista De Educación Física, 12(3), 1–14. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/355394

Issue

Section

Informe de investigación