Validation of a test to evaluate the tactics in underwater rugby
Keywords:
Underwater Rugby, Test, Validation, Sports tacticsAbstract
Objective: design and validate an observation instrument to assess the tactical component in underwater rugby (RUSTAC). Method: content validity was obtained through expert judgment using the Content Validation Coefficient (CVC). The test consists of a 3vs3 confrontation in a specific area 8m long by 6m wide, in a pool 3.5 to 5m deep, in two time periods of 90s and 90s of recovery between periods. Results: content validation (CVC 0.86) was determined in the following units of analysis for the RUSTAC test: three categories (Tactical Principles (PT), results of actions and performance indices); two subcategories (Offensive PTs with ball possession, defensive PTs without ball possession); and five tactical principles that are contemplated in the game (penetration, offensive coverage, space, defensive coverage and recovery). Regarding the sensitivity or ability to discriminate by level of performance between test players, this was assessed through games between experts and novices, identifying significant differences in the number of positive and negative actions analyzed (Sig = 0.031 < 0.05). The reliability or level of consistency of the RUSTAC was assessed through the re-test, reporting high correlations between positive and negative actions at both times (Rho= 0.957** sig< 0.01). Conclusion: the content of this tool is validated, which is the first in the modality.
Downloads
References
Bernat, B., Riera, J., & Sevilla, L. (2010). Diseño de un nuevo test para evaluar las aptitudes cognitivas en el deporte. Estudio de fiabilidad y validez. Revista de Psicología del Deporte, 19(2), 277-290. https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/19885636v19n2/19885636v19n2p277.pdf
Caicedo, S., & Vargas, M. (2020). Diseño y validación de un instrumento observacional para la valoración de acciones tácticas ofensivas en fútbol-vatof. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 306-311. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.76622
Costa, I., Garganta, J., Greco, P., Mesquita, I., & Maia, J. (2011). System of tactical assessment in Soccer (FUT-SAT): Development and preliminary validation. Motricidade, 7(1), 69-83. https://doi.org/10.6063/motricidade.121
Escobar, J., & Cuervo, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9416/0463/3548/Vol_6._Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
Espasandín, A. (2010). La táctica: los deportes colectivos y su complejidad. Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte, 3, 10-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5826414
Gaviria, S. J. O. (2019). Characterization of the technique "backhandling" in underwater rugby and relation between the speed of execution and goal effectiveness in competitions. VIREF Revista de Educación Física, 8(3), 33-41. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/340593
Gaviria, S., Arango, G., Arroyave, D., Hurtado, D., & Ceballos, E. (2021). Diseño y validación de una prueba para valorar la habilidad de cambios de dirección subacuático con deportistas de la Liga Antioqueña de Actividades Subacuáticas. VIREF Revista de Educación Física, 10(2). https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/348023
Glavaš, D., Pandžić, M., & Domijan, D. (2023). The role of working memory capacity in soccer tactical decision making at different levels of expertise. Cognitive Research: Principles and Implications, 8(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s41235-023-00473-2
González, S., & Costa, I. (2015). ¿Cómo evaluar la táctica en fútbol? Sistema de evaluación de la táctica en fútbol (Fut-Sat). Educación Física y Deporte, 34(2), 467-505.
http://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n2a08
González, S., Serra, J., Pastor, J. C., & Teoldo, I. (2015). Review of the tactical evaluation tools for youth players, assessing the tactics in team sports: football. SpringerPlus, 4, 1-17. http://doi.org/10.1186/s40064-015-1462-0
González, S., Fernández, J., Guijarro, E., & Sierra, M. (2020). Building the Game-Centred Approach: A historical overview, implementation and transference. In The Game-Centred Approach to Sport Literacy (pp.1-22). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003007258
Greháigne, J. F., Godbout, P., & Bouthier, D. (1997). Performance assessment in team sports. Journal of Teaching in Physical Education, 16(4), 500-516. https://doi.org/10.4324/9780203100578-12
Hernández, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos en ciencias sociales y ciencias biomédicas. Validez y confiabilidad. Diseño y construcción. Normas y formatos. Mérida: Universidad de los Andes.
León, H., Ramírez. J., & Sánchez, A. (2016). Validación del test de HOFF en futbolistas universitarios a 2600 metros sobre el nivel del mar. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 18(1), 89-98. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23807
Machado, G., & Da Costa, I. T. (2020). TacticUP video test for soccer: development and validation. Frontiers in Psychology, 11, 1690. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01690
Otero, F., & Silva, J (2015). Fiabilidad en la observación en fútbol sala a través de una herramienta de evaluación de los deportes de equipo (team sport assessment procedure). Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(2), 259-266. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=311137747011
Pedrosa, I., Suárez, J., & García, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2),3-18. https://scielo.isciii.es/pdf/acp/v10n2/02monografico2.pdf
Rasmussen, L. J. T., Glăveanu, V. P., & Østergaard, L. D. (2022). “The principles are good, but they need to be integrated in the right way”: Experimenting with creativity in elite youth soccer. Journal of Applied Sport Psychology, 34(2), 294-316. https://doi.org/10.1080/10413200.2020.1778135
Sánchez, R. (2021). El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Latin-American Journal of Physics Education, 15(3), 9. https://scielo.isciii.es/pdf/acp/v10n2/02monografico2.pdf
Santos, S., Sarmiento, H., Alves, J., & Campaniço J. (2014). Construcción de un instrumento para la observación y el análisis de las interacciones en el waterpolo. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 191-200. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235129571016.pdf
Serra, J., & García, L. M. (2016). Diseño y validación del test de conocimiento táctico ofensivo en fútbol (TCTOF). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(63). https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.008
Teoldo, I. (2010). Comportamento tático no futebol: Contributo paraa avaliação do desempenho de jogadores em situações de jogo reduzido (Tesis Doctoral). Universidad de Oporto, Facultad del Deporte. https://hdl.handle.net/10216/101638
Teoldo, I., Garganta, J., Greco, P., Mesquita, I., & Maia, J. (2011). System of tactical assessment in soccer (FUT-SAT): Development and preliminary validation. Motricidade 7, 69-83. https://doi.org/10.6063/motricidade.121
Torreblanca, V., Cordero, R., & González, J. (2019). Análisis de variables condicionales y técnico-tácticas mediante juegos reducidos en futbolistas semiprofesionales. Retos, 35, 87-90. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.59448
Tutal, V., & Efe, M. (2021). Do tactical skills differ based on the position and level of sportsmanship? A study on soccer players. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 15(2), 804-808. https://pjmhsonline.com/2021/feb/804.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual
