Being a teacher: A matter of survival or a life choice?

Authors

  • Doreley García Orrego

Keywords:

Teaching, Motivation, Purpose, Attitudes, Empathy, Compassion

Abstract

In education and pedagogy, the intention to also contribute to integral formation and human flourishing is becoming more important, an intention that becomes more urgent when the contexts are more complex. This demands a deeper reflection on the educational act, implies broadening the view beyond the school context and presents teachers with new challenges, since it is no longer just a matter of transmitting knowledge and training students in something. That is to say, being a teacher is becoming an increasingly less simple task, but at the same time it is becoming a more important task. Are teachers sufficiently aware of this?

|Abstract
= 202 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 314 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (1971). Ideología y aparatos ideológicos de Estado (notas para una investigación). Editorial La Oveja Negra.

Bárcena, F. (2012). Una pedagogía de la presencia. crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación, 24(2), 25-57. https://doi.org/10.14201/10354

Boltvinik, J. (2005). Ampliar la mirada: un nuevo enfoque de la pobreza y el florecimiento humano. Papeles de Población, 11(44), 9-42. https://www.scielo.org.mx/pdf/pp/v11n44/v11n44a2.pdf

Rodríguez, E. (2023). Educación socioemocional para el florecimiento humano. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 3(2), 9-12. http://portal.amelica.org/ameli/journal/777/7773834009/html/

Damián, A. (2007). El tiempo necesario para el florecimiento humano: la gran utopía. Desacatos, (23), 125-146.

https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-050X2007000100006&script=sci_arttext

Foucault, M. (1994). Hermenéutica del sujeto. La Piqueta. https://seminarioatap.files.wordpress.com/2013/02/foucault-michel-hermeneutica-del-sujeto.pdf

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Editorial Siglo Veintiuno. https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagogía-de-la-Esperanza.pdf

Freud, S. (1976). Estudios sobre la histeria (1893-1895). Obras completas volumen II. Amorrortu Editores.

Gairín, J. (2015). Las comunidades de práctica profesional. Creación, desarrollo y evaluación. Wolters Kluwer. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2015/153506/Las_comunidades_de_practica_profesional_BR_04.pdf

Gavilán, M. (1999). La desvalorización del rol docente. Revista Iberoamericana de Educación, 19, 211-227. https://rieoei.org/RIE/article/view/1058/2016

Hegel, F. (1966). Fenomenología del Espíritu. Fondo de Cultura Económica.

Lacan, J. (1969). El reverso del psicoanálisis. Seminario 17. Paidós. https://rb.gy/gwaghg

Nietzsche, F. (1982). Ecce homo. Alianza Editorial.

Onfray, M. (2008). La fuerza de existir. Manifiesto hedonista. Anagrama. https://rb.gy/1ujia3

Reeves, M. (2022). Humanizar la educación. El más grande desafío que nos deja la pandemia. En M. Reeves (Ed.), Habitar un lugar en el tiempo (pp.43-65). Fundación Sura. https://www.fundacionsura.com/wp-content/uploads/2021/12/fundacion-sura-publicacion-aniversario-libro-habitar-un-lugar-en-el-tiempo.pdf

Secretaría de Educación de Antioquia (2024). La Secretaría de Educación de Antioquia avanza en el nombramiento y posesión de docentes. https://antioquia.gov.co/component/k2/20034-secretaria-educaci%C3%B3n-avanza-en-nombramiento-y-posesion-de-docentes

Uribe, P. (2023). estÉtica de los placeres: entre cuerpo y educación física. Una pedagogía vitalista. Kinesis.

https://ln5.sync.com/dl/826ddc0f0#3z42ef9a-mv3x9hht-q7tn5w9q-973j76r7

Vargas, E. (2006). La situación de enseñanza y aprendizaje como sistema de actividad: el alumno, el espacio de interacción y el profesor. Revista Iberoamericana de Educación, 39(4), 1-10. https://rieoei.org/RIE/article/view/2560

Vargas, S. (2023). Pruebas PISA 2023: ¿en qué lugar quedó Colombia? Materias con mejores y peores resultados. https://www.wradio.com.co/2023/12/05/pruebas-pisa-2023-en-que-lugar-quedo-colombia-materias-con-mejores-y-peores-resultados/

Vásquez, S. (2011). Comunidades de práctica. Educar, 47(1), 51-68. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/244622

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Paidós.

Published

2024-04-03

How to Cite

García Orrego, D. (2024). Being a teacher: A matter of survival or a life choice?. VIREF Revista De Educación Física, 13(2), 1–9. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/356397