Experiencing online classes: educational experiences at the basic and secondary levels of education at Cibercolegio U.C.N 2021

Authors

  • Johan Alexis Castrillón Rodríguez Universidad Católica del Norte
  • Maria Natalia Pérez Arango Universidad Católica del Norte
  • Mónica Yisela Ramírez Ocampo Universidad Católica del Norte
  • Jhon Alexander Arboleda Díaz Universidad Católica del Norte

Keywords:

School physical education, Virtual education

Abstract

Problem: This research was carried out at the virtual educational institution Cibercolegio (U.C.N), belonging to the Universidad Católica del Norte, with administrative headquarters in Medellín, Colombia. The work approach in the area of ​​physical education had traditionally been based on autonomous work, with activities developed through the institutional platform Elión. However, due to the various impacts caused by the pandemic, students were offered the possibility of participating in live practical classes through online sessions, a modality that had not been previously implemented in the institution. After the first experience with this new methodology, this research was started. Objective: to determine the impact of live practical classes through online sessions on students. Method: a qualitative approach with a descriptive design was adopted. The study sample was probabilistic of a simple random type, and included 284 students from basic and secondary education levels, aged between 6 and 17 years. The main instrument used was a satisfaction survey, which inquired about the students' perception of their experiences from multiple aspects. Results: The surveyed students expressed very positive responses regarding the development of their physical skills, mental health and socialization in virtual environments.

|Abstract
= 29 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 15 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arufe, V. (2020). ¿Cómo debe ser el trabajo de educación física en educación infantil? Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 588-596. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74177

Barahona, J. (2013). La enseñanza de la educación física implementada con TIC. Educación Física y Deporte, 31(2), 1047-1056. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/14409

Bauman, Z. (2002). La globalización: consecuencias humanas. Fondo de Cultura Económica.

Bouchard, C. (2001). Physical activity and health: introduction to the dose-response symposium. Medicine and Science in Sports and Exercise, 33(6 Suppl), S347-S350. https://journals.lww.com/acsm-msse/fulltext/2001/06001/physical_activity_and_health__introduction_to_the.2.aspx

Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 219, 31-36. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/53975/1/627963.pdf

Collins, E. C. (1992). Qualitative research as art: toward a holistic process. Theory into Practice, 31(2), 181-186. https://doi.org/10.1080/00405849209543540

Comisión Europea (2013). La educación física y el deporte en los centros escolares. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://corporelacertoso.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/09/ef-y-deporte-en-la-ue.pdf

De la Barrera, M. L., Elisondo, R., Ricceti, A., & Siracusa, M. (2022). Enseñanza remota (y aprendizaje) de emergencia: un estudio sobre las emociones en estudiantes de educación física. Educación Física y Ciencia, 24(1), e205. https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/efyce205/15285

Duque, M. (2019). Vínculo docente-estudiante. Revista Proyección Social, 3(1), 24-30. https://journalusco.edu.co/index.php/rps/article/view/2656/3824

Ekelund, U., Steene-Johannessen, J., Brown, W. J., Fagerland, M. W., Owen, N., Powell, K. E., ... & Lee, I. M. (2016). Does physical activity attenuate, or even eliminate, the detrimental association of sitting time with mortality? A harmonised meta-analysis of data from more than 1 million men and women. The Lancet, 388(10051), 1302-1310. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(16)30370-1/abstract?ref=popsugar.com

Facua. (2010). Hábitos de vida saludable. https://www.consumoresponde.es/sites/default/files/Gu%C3%ADa%20H%C3%A1bitos%20Vida%20Saludable.pdf

Fernández, R., Herrera, J., & Navarro, R. (2015). Las TIC como recurso en la didáctica de la educación física escolar, propuesta práctica para la educación primaria. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 35, 58-69. https://investigacion.usc.gal/documentos/5d1df6e429995204f767ba87?lang=es

Gambau, V. (2015). Las problemáticas actuales de la educación física y el deporte escolar en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, 411,53-69. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i411.114

Guzmán, R. (2010). Valoración médico deportiva: aspectos biopsicosociales relacionados con las actividades físicas y deportivas en niños y adolescentes. Revista Clínica de Medicina de Familia, 3(3), 192-200. https://scielo.isciii.es/pdf/albacete/v3n3/especial2.pdf

Luciano, L. H. (2010). La Educación Física en la escuela secundaria rural desde un entorno. En Décimo Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. https://www.aacademica.org/000-049/122.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Orientaciones Pedagógicas para la educación recreación y deporte. Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/

Organización Mundial de la Salud (2021). Directrices de la OMS sobre actividad física y comportamientos sedentarios. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK581972/pdf/Bookshelf_NBK581972.pdf

Organización Panamericana de la Salud (2016). Guía de entornos y estilos de vidas saludables. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34580/vidasaludable2016-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Owen, N. (2017). Sedentary behavior and public health: integrating the evidence and identifying potential solutions. Annual Review of Public Health, 41(1), 265-287. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-040119-094201

Prat Ambros, Q., Camerino Foguet, O., & Coiduras Rodriguez, J. L. (2013). Introducción de las TIC en educación física, estudio descriptivo sobre la situación actual. Apunts, 113, 37-44. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/3).113.03

Rodríguez Gómez , G., Gil Flores, J., & García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Rojas Guatama, M. (2018). Aula virtual para el desarrollo de las competencias específicas para el área de Educación Física. Bogotá, Colombia. https://repository.libertadores.edu.co/items/b2438fe4-518f-4d69-a243-81cf5fc7e895

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Unesco (1978). Carta internacional de la educación física, la actividad física y el deporte. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235409_spa

Valverde Pujante, J. (2008). Valoración de la asignatura de Educación Física y su relación con los Niveles de Actividad Física Habitual en adolescentes escolarizados de la Región de Murcia [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/10789/ValverdePujante1de9.pdf

Velásquez, S. (2013). Hábitos y estilos de vida saludable. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/handle/123456789/14882

Published

2024-10-07

How to Cite

Castrillón Rodríguez, J. A., Pérez Arango, M. N., Ramírez Ocampo, M. Y., & Arboleda Díaz, J. A. (2024). Experiencing online classes: educational experiences at the basic and secondary levels of education at Cibercolegio U.C.N 2021. VIREF Revista De Educación Física, 13(2), 10–22. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/358546

Issue

Section

Informe de investigación