Comprehensive Area Plan for Physical Education. Basisforthe designand implementationin primary school
Keywords:
Curriculum, Physical education, Educational Project, Elementary Education, Comprehensive Area PlanAbstract
It present results of research component that led to formulation of Comprehensive Area Plan of Physical Education from pre-primary to fifth grade in educative institution San Juan Bosco (Medellín - Colombia), as required input for adequate teaching of area contents that contribute to students development and facilitate the teachers work. For build the Comprehensive Area Plan was necessary to revise the current regulations in Colombia over education, including related to Institutional Educational Project, literature on curriculum and other institutions projects, to raise educational content for levels, according to the age and / or academic level of the students. For proposal preparationa qualitative research was conducted through ethnographic methodology. Fordata collection were used as instruments: documentary records, technical guidelines intabular format, photographic record, field observation (fundamentalin proposal development), questionnaires (used actors selected randomly or intentionally) to validate the information. The results highlight the importance of planning and organizing the PE class and refer appropriate to the age and grade level, because they facilitate the development and classroom learning activities.
Downloads
References
Aguirre Baztan, Angel (1995). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. Barcelona, España: Maracambo SA.
Bedoya, Héctor (2009). Quées currículo. Ímpetus Educación Física, Recreación y Deporte, 03(4):38–41.
Boyle, Joyceen S. (2003). Estilos de Etnografía. En:Janice M. Morse (ed), Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
UNESCO (1978). Carta Internacional de la Educación Física y el Deporte. Disponible en: http://portal.unesco.org/es/ev.php
CGS Colegio General Santander I.E.D. (sf). Plan de área Educación Física. Bogotá, Colombia: El Autor.
Chaverra, Beatriz (2011). Estándares básicos de competencias para el área de la Educación Física, recreación y deporte formativo en el departamento de Antioquia. Medellín, Colombia: Gobernación de Antioquiay Secretaría Departamental de Educación.
CamachoH, Mahecha JM, Lugo EC, López GM (2007). Competencias y Estándares para el Área de Educación Física. "Experiencia que se Construye Paso a Paso". Educación Física y Deporte, 26(1):11-20.
CRC Congreso de la República (1991). Constitución Política de Colombia. Colombia: El Congreso.
Congreso de la República Ley 115 de 1994, Ley General de Educación. Colombia: El Congreso.
Congreso de la República Ley 181 de 1995, Ley del Deporte. Colombia: El Congreso.
DGCyE Dirección General de Cultura y Educación (2003). Aportes para la construcción curricular del área de Educación Física. Tomo I. Buenos aires: La Dirección.
Fernández Porras, José Miguel (2009). La importancia de la Educación Física en la escuela. EF Deportes Revista Digital, 13:130.
Ferrando García, Manuel (1992). La encuesta. En: Manuel García Ferrando (Comp.), El análisis de la realidad social. Métodos y Técnicas de investigación. Madrid: Alianza Universidad.
González M, Luis (2004). Antología de textos sobre diseño curricular. México: ITESO.
Hammersley, Martyn; Atkinson, Paul (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Hurope S.L.IEAI Institución Educativa Asia Ignaciana (2008). Proyecto Integral de Área. Medellín, Colombia: El Autor.
Luna Hernández, Jesús René (2009). Foto-etnografía llevada a cabo por personas en situación de Pobreza en la frontera norte de México. Forum: Qualitative Social Research, 10 (2), Art.35.
MEN Ministerio de Educación Nacional (2000). Educación Física Recreación y Deporte serie lineamientos curriculares áreas obligatorias y fundamentales. Bogotá, Colombia: el Ministerio.
Ministerio de Educación Nacional (2010). Orientaciones Pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deportes. Bogotá, Colombia: el Ministerio.
Padierna, Juan (2011). Segundo foro de experiencias significativas de proyecto pedagógico: “Un proceso de reflexión permanente en la búsqueda de la articulación teoría-practica-investigación”.Colombia: Universidad San Buenaventura.
Parlebas, Pierre (2001). Juego, deporte y sociedad.Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo.
Sales Blasco, José (2001). El currículum de la Educación Física. Barcelona: Editorial INDE.
Torres Solís, José Antonio (2005). Didáctica de la clase de educación física. México: Trillas
Torres Solís, José Antonio (2008). La clase de Educación Física en el prescolar.Estrategias y recursos didácticos. México: Trillas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual
