Level of development of physical and motor skills and anthropometric profile in children between 7 to 13 years old from a sports school
Abstract
Aim: To assess the level of development of physical and motor skills and anthropometric profile in children between 7 to 13 years old from the Búhos of Serramonte Sports School in the municipality of Bello (Colombia). Method: The study is quantitative type, pre-experimental, with explanatory scope (description of a phenomenon studied, measures constructs, defines variables). Results: In tests, strength and endurance capabilities in lower limbs presented the poorest results. Conclusion: The training plan that should be done should focus on improving mainly the resistance and strength abilities in lower limbs that were the tests with poorer results. In addition, the capacities that have a better development should be further enhanced.
Downloads
References
AAP American Academy of Pediatrics (2016). American Academy of Pediatrics announces new recommendations for children’s media use. USA: American Academy of Pediatrics.
ACSM American College of Sports Medicine (2000). ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins.
Ara, I., Vicente, G., Jiménez, J., Dorado, C., Serrano, J., & Calbet, J. (2004). Regular participation in sports is associated with enhanced physical fitness and lower fat mass in prepubertal boys. International Journal of Obesity, 28(12), 1585-1593.
Fisher, A., Reilly, J., Kelly, L., Montgomery, C., Williamson, A., Paton, J., & Grant, S. (2005). Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 37(4), 684-688.
Healthy People (2010). Physical activity and fitness. USA: U.S. Department of Health and Human Services.
Janz, K., Levy, S., Burns, T., Torner, J., Willing, M., & Warren, J. (2002). Fatness, physical activity, and television viewing in children during the adiposity rebound period: the Iowa Bone Development Study. Preventive Medicine, 35(6), 563-571.
Jáuregui, G., & Ordoñez, O. (1993). Aptitud física: pruebas estandarizadas en Colombia. Bogotá: Coldeportes Nacional.
Keogh, J. (1977). The study of movement skill development. Quest, 28(1), 76-88.
National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion (2000). Preventing obesity among children. Chronic Disease Notes & Reports, 13, 1–17.
Pate, R., Trost, S., Levin, S., & Dowda, M. (2000). Sports participation and health-related behaviors among US youth. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 154(9), 904- 911.
Ruiz, L., Graupera, J., Gutiérrez, M., & Miyahara, M. (2003). The assessment of motor coordination in children with the Movement ABC test: A Comparative Study among Japan, USA and Spain. International Journal of Applied Sports Sciences, 15(1), 22-35.
Santamaría, J., Estrada, P., Sepúlveda, M., Hernández, W. & Ramón, G. (2013). Capacidades físico-motrices y perfil antropométrico: escolares entre los 7 y 11 años de la Básica Primaria de la Institución Educativa Rafael J. Mejía del municipio de Sabaneta, Colombia, 2012. Educación Física y Deporte, 32(1), 1173-1184.
Williams, H., Pfeiffer, K., O'neill, J., Dowda, M., McIver, K., Brown, W., & Pate, R. (2008). Motor skill performance and physical activity in preschool children. Obesity, 16(6), 1421-1426.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual
