The studies of graduates of the library area: from theory to practice

Authors

  • Lina Escalona Ríos Universidad Nacional Autónoma de México
  • Elba Fernández Cruz Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.1874

Keywords:

Studies of graduate, higher education, library education

Abstract

The objective of this article is to provide technical, methodological, and practical means of creating uniformity among the studies of the graduates in librarianship in the institutions of higher learning, with emphasis on the importance of these studies and their usefulness in the library communityusing the same tool and the same methodology, which in turn should lead to sharing studies and thereby enriching educational quality in all the region. This study is based on Schultz's theory of human capital, in which the training of human resources is linked with the productivity of quality in the hiring institutions. Beginning with the technical aspects, a series of variables and indicators are considered in the development of studies of library school graduates in order to establish common parameters and points of analysis. The conclusions that stand out include the following: studies of graduates are important to those institutions concerned with the quality of their plans of study; following graduates makes it possible to learn both the characteristics of the employee and the employer, who in turn should be considered in order to determine the activities for which the professionals are contracted, as well as their performance levels; it is critical that the different institutions agree upon the methodology, objectives, and instruments to be used in the studies of graduate, as well as the creation of a common database; and finally, it is important to repeat the study from time to time.

|Abstract
= 122 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 47 veces|

Downloads

Author Biographies

Lina Escalona Ríos, Universidad Nacional Autónoma de México

Bachelor's, Master's and Doctorate in Library and Information Sciences. Researcher at the CUIB of the UNAM, Mexico. escalona@cuib.unam.mx http://cuib.unam.mx/~escalona/pagina/indexLINA.htm elba.fdzc@gmail.com

Elba Fernández Cruz, Universidad Nacional Autónoma de México

Bachelor's Degree in Library Science. She is a scholarship holder of the Master of Library and Information Sciences at UNAM, Mexico. elba.fdzc@gmail.com

References

BRAVO AHUJA, M. Los estudios de seguimiento: una alternativa pararetroalimentar la enseñanza. Perfiles Educativos, Ene. –Mar. 1980, no. 7,p.3-18.

CRUZ SANTANA, A. L. de la, MACEDO TORRES, A. E, TORRESLÓPEZ, M. C. Estudios de egresados en la Universidad de Colima. [Enlínea]. Disponible en Internet: http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%201/Mesa%20C/mesa-c_3.pdf [Consultado: 23 de julio de 2007].

DÍAZ–BARRIGA, F; LULE, M. de L.; PACHECO PINZÓN, D... et. al..Metodología de diseño curricular para educación superior. México: Tri-llas, 1990.

ESCALONA RÍOS, L. Formación profesional y mercado laboral: víareal hacia la certificación del bibliotecólogo. México: UNAM, CentroUniversitario de Investigaciones Bibliotecológicas, 2006. 399 p.

Esquema básico para estudios de egresados en educación superior. Méxi-co: ANUIES, c1988. 180 p.

Glosario de educación superior. México: ANUIES, 1988. 78 p.

IBARROLA, M. Estructura de la producción, mercado de trabajo y escolari-dad en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativas, 1983,vol. XIII, no. 3, p.11-81

________. Hacia una reconceptualización de las relaciones entre el mundode la educación y el mundo del trabajo de América Latina. Revista Lati-noamericana de Estudios Educativas, 1988, vol. XVIII, no. 2, p. 9-63.

NAVARRO LEAL, M. A. Consideraciones teóricas para el estudio deegresados. En: Esquema básico para estudios de egresados en educaciónsuperior. México: ANUIES, c1988. p. 11-18.

PSACHARAPOLUS, G. Los lazos entre la educación y el mercado laboral:una perspectiva más amplia. Docencia pos-secundaria, May. –Ago. 1989,vol. 17, no. 2, p. 73-92.

QUESADA CASTILLO, R. El seguimiento de egresados en la evaluación deprogramas de docencia un caso práctico. Antología sobre alumnos egresadosy mercado laboral. 1989, vol. 3, no. 1, p. 341.

ROJAS SORIANO, R. Guía para realizar investigaciones sociales. Méxi-co: UNAM, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, 1982. 274 p.

SCHULTZ, T. W. Capital humano. En: VILLANUEVA, J.; HERNÁNDEZ,A. (comp.). El debate social en torno a la educación: enfoques predomi-nantes. México: UNAM, ENEM, 2000 p. 135-146.

El seguimiento de egresados permite una retroalimentación a los progra-mas de docencia e investigación. [Araceli Robledo Rubio]. Programa deseguimiento y egresados CyAD. México: [la autora], 1985. 1 v.

THUROW, L. C. Inversión en capital humano. México: Trillas, 1978.167 p.Lina Escalona Ríos, Elba Fernández Cruz / Los estudios de egresados del área bibliotecológica: de la teoría a la práctica

Published

2009-07-09

How to Cite

Escalona Ríos, L., & Fernández Cruz, E. (2009). The studies of graduates of the library area: from theory to practice. Revista Interamericana De Bibliotecología, 30(2), 113–135. https://doi.org/10.17533/udea.rib.1874

Issue

Section

Investigaciones
Crossref
0
Scopus
0