The Library of the Faculty of Engineering in the Educational Platform at UdelaR-Uruguay: Implementing a Virtual User Training Service

Authors

  • Estela Carmen Andrade Andrade Universidad de la República
  • Erika Jimena Velázquez Guerrero Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.19368

Keywords:

virtual user training, informational literacy, university library, Moodle

Abstract

Through an analysis of the benefits and opportunities of the Moodle-based learning platform of Universidad de la República (UdelaR), the Library of the Faculty of Engineering plans to optimize its user training services according to the international literacy standards. The role of the librarian as educator, tutor and designer of published contents is highlighted. 

|Abstract
= 168 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 61 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estela Carmen Andrade Andrade, Universidad de la República

Teacher of Primary Education/ National Administration of Public Education (ANEP), Licentiate in Librarianship/ University of the Republic (UdelaR) Head of the Information Section of the Central Library of the Faculty of Engineering University of the Republic (UdelaR) Faculty of Engineering - Uruguay

Erika Jimena Velázquez Guerrero, Universidad de la República

Librarianship Degree / Universidad de la República (UdelaR) Responsible for the Blanes Museum Library and the Library, Archives and Museum of the Waldensian River Plate - Uruguay.

References

ALBEROLA, Luz. La adquisición de habilidades informacionales en un entorno virtual: el caso de la UPC . [On line]. Disponible en: http://upcommons.upc.edu/e-prints/bitstream/2117/1736/1/alberola_adquisicionshabilidades.pdf [Consultado: 23 noviembre 2010]

AREA MOREIRA, Manuel. Guía Didáctica: Creación y uso de webs para la docencia universitaria. [On line]. Universidad de la Laguna, 2003. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=biblioteca.LeerLibroIU.leer&libro_id=1347 [Consultado: 15 julio 2011]

GÓMEZ HERNÁNDEZ, José A. Gestión de Bibliotecas. [On line]. Murcia: DM, 2002. Disponible en: http://www.scribd.com/doc/34726554/FORMACION-DE-USUARIOS-Organizacion-de-programas-de-formacion [Consultado: 15 marzo 2011]

MARTIN GAVILÁN, César. Suministro de información: servicios de referencia y búsquedas bibliográficas. Formación de usuarios en las BU . 2009. Disponible en: [http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/14604/1/servref.pdf] [Consultado: 15 mayo 2011]

PRENDES ESPINOSA, María; et. al. Producción de material didáctico: los objetos de aprendizaje. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. [On line]. 11 (1), 2008. Disponible: http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/volumen11/Martinez-Prendes.pdf [Consultado: 08 junio 2011]

SÁNCHEZ SUÁREZ, José A. Las bibliotecas universitarias en un entorno de enseñanza virtual. [On line]. 11es. Jornades Catalanes d’Informació i Documentació, 2008. Disponible en: http://www.cobdc.org/jornades/11JCD/actes11jcid/comunicacions/pag_1

pdf [Consultado: 14 abril 2011]7. SOSA, Miguel; IBÁÑEZ MARMOLEJO, Martha; SORIA RAMÍREZ, Verónica. Objetos de aprendizaje y enseñanza bibliotecológica. En: Ibersid, 225-237, 2007. Disponible en: [http://ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/3302/3063dDoc.csic.es:8080u/ojs/index.php/ibersid/article/view/3302/3063] [Consultado: 14 mayo 2011]

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Informe cualitativo de la gestión 2010: Aprobado por el CDC, Resolución Nº11 de fecha 29-03-2011. 9 p. Disponible en: [http://www.universidad.edu.uy/renderResource/index/resourceId/12261/siteId/1] [Consultado: 17 mayo 2011]

Published

2014-05-01

How to Cite

Andrade Andrade, E. C., & Velázquez Guerrero, E. J. (2014). The Library of the Faculty of Engineering in the Educational Platform at UdelaR-Uruguay: Implementing a Virtual User Training Service. Revista Interamericana De Bibliotecología, 37(2), 171–178. https://doi.org/10.17533/udea.rib.19368

Issue

Section

Investigaciones