Exploratory Experiment with Support Teachers at the Plan Ceibal (Uruguay) as an Component for the Creation of a Model of Information Literacy

Authors

  • Lucía Baica Preyones Universidad de la Republica
  • Magela Cabrera Universidad de la Republica
  • Alicia Diaz Costoff Universidad de la Republica
  • Sandra García-Rivadulla Universidad de la Republica
  • María Gladys Ceretta Universidad de la Republica

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n1a04

Keywords:

information literacy, information competencies, Plan Ceibal, models of information literacy, primary education, Uruguay

Abstract

The article presents the results obtained in an exploratory experiment of research, selection and evaluation of information sources. These practices were made with the Plan Ceibal (MAC) support teachers (Uruguay). The experiment was carried out within the framework of the “information and reading literacy” program, which is carried out in the Academic Development Program on Information and Communication (PRODIC) of the Information and Comunicación Faculty (FIC) of the Universidad de la República (UdelaR). The research worked with 20 teachers who came from state schools in the western district of Montevideo and who developed the project in a workshop mode, observing the research, selection and evaluation of the information. These processes were made by the teachers themselves by following an instruction based on searching current topics. The objective of the experiment was to make the teachers aware of the importance of information literacy and primarily to recognize the way their behaviors are connected with information. The results of the experiment were dedicated to the construction of a Model of information literacy for the Plan Ceibal.

|Abstract
= 446 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 211 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucía Baica Preyones, Universidad de la Republica

Master's Degree in Library Science Master's Degree in Information and Communication Prodic-Facultad de Información y Comunicación UdelaR (Uruguay) 

Magela Cabrera, Universidad de la Republica

Master's Degree in Library Science Master's Degree in Information and Communication Prodic-Facultad de Información y Comunicación UdelaR (Uruguay) 

Alicia Diaz Costoff, Universidad de la Republica

Master's Degree in Library Science Master's Degree in Information and CommunicationProdic-Facultad de Información y Comunicación UdelaR (Uruguay)

Sandra García-Rivadulla, Universidad de la Republica

Master's Degree in Libraries and Digital Information Services Universidad Carlos III Madrid-Spain Prodic-Facultad de Información y Comunicación UdelaR (Uruguay)

María Gladys Ceretta, Universidad de la Republica

PhD in Documentation, Universidad Carlos III de Madrid-Spain Prodic-Facultad de Información y Comunicación UdelaR (Uruguay)

References

Angulo, N. (2003). Normas de competencia en información. Biblioteconomia i Documentació, (11). Recuperado de http://bid.ub.edu/11angul2.htm

Bawden, D. (2002). Revisión de conceptos de alfabetización informacional y digital. Anales de Documentación, (5), 361-408. Recuperado de http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2261/2251

Ceretta, M. G., & Picco, P. (2013). La necesidad de definir un modelo de alfabetización en información para el Plan Ceibal. TransInformacao, 25(2), 127-133. Recuperado de https://www.puc-campinas.edu.br/periodicocientifico

Chartered Institute of Library and Information Professional, CILIP (2004). Information literacy definition. Recuperado de http://www.cilip.org.uk/cilip/

Dudziak, E. A. (2003). Information literacy: principios, filosofía e prática. Ciencia da Informacao, 2(1), 23-35.

Eduteka. (2007). Modelo Gavilán 2.0: una propuesta para el desarrollo de la competencia para manejar la información. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/ModeloGavilan.pdf

Marzal, M. A. (2009). Evolución conceptual de la alfabetización en información a partir de la alfabetización múltiple en su perspectiva educativa y bibliotecaria. Investigación Bibliotecológica, 23(4), 129-160.

Marzal, M. A. (2012). Entrevista Miguel Marzal García-Quasimodo, por Jesús Robledano. Clip, boletín de SEDIC, (64). Recuperado de http://www.sedic.es/p_boletinclip64_personajes_imprimir.htm

Plan Ceibal. (2007). Ley de creación. Recuperado de http://www.ceibal.edu.uy/artículo/noticias/institucionales/Leydecreacion

Reglamento de Maestros Apoyo Ceibal. (2009). Reglamento de Maestros Apoyo Ceibal. Recuperado de http://www.cep.edu.uy/archivos/DestacadosCep/mayo2010/REGLAMENTO_DE_MAESTROS_DE_APOYO_AL_PLAN_CEIBAL.pdf

Uribe Tirado, A. (2009). Interrelaciones entre veinte definiciones-descripciones del concepto de alfabetización informacional: propuesta de macro definición. Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol20_4_09/aci011009.htm

Published

2016-01-01

How to Cite

Preyones, L. B., Cabrera, M., Diaz Costoff, A., García-Rivadulla, S., & Ceretta, M. G. (2016). Exploratory Experiment with Support Teachers at the Plan Ceibal (Uruguay) as an Component for the Creation of a Model of Information Literacy. Revista Interamericana De Bibliotecología, 39(1), 15–22. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n1a04

Issue

Section

Investigaciones