Role of Human Rights Photographic Archives in the Collective Memory
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n1a09Keywords:
memory places, collective memory, photoarchives, photograph and memoryAbstract
It is made a review of researchs and documents focused in the relation between photography and collective memory trough photoarchives of human rights, and the function that have the museums, documentation centers or memory places where they are. For the material’s selection it was attended to their availability in indexed databases with prestige: Web of Science, Scielo, EbscoHost, DOAJ, and Dialnet, with descriptors as photograph and memory, photoarchive, collective memory and museums, and papers between 2006 and 2015. The material is organized in function of a series of questions about the conservation of a photoarchive and its role in collective memory of vulnerable population. The memory places reflects a tension between political interests and the vulnerable population’s need for expression and for to testify about the human’s right’s violations. The photographic material organization set up difficults respect the conservation and classification with the quantity of digital images that are produced today.
Downloads
References
Alonso-Fernández, J. (2011). Gestión y conservación de documentos fotográficos en el Tercer Sector: experiencia de la Fundación Vicente Ferrer. El profesional de la información, 20(4), 444-447. doi: 10.3145/epi.2011.jul.12
Archivo General de la Nación – Colombia. (2014).Formato Único de Inventario Documental - Material Fotográfico del Archivo General de la Nación. Recuperado dehttp://www.archivogeneral.gov.co/inventario-documental
Arquivo Gráfico Museo de Pontevedra. (2004-2013).Ficha de registro. Recuperado de http://www.museo.depo.es/arquivo.grafico/ga.05000000.html
Barrios, C. (2013). Políticas de la mirada y la memoria en la captura y el archivo de fotografías. Discursos fotográficos, 9(15), 13-35. doi: 10.5433/1984-7939.2013v9n15p13
Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós Ibérica.
Biblioteca Pública Piloto de Medellín. (2010-2012).Modelo del Archivo Fotográfico. Recuperado de http://www.bibliotecapiloto.gov.co/archivo-fotografico
Biblioteca Digital Hispánica / Biblioteca Nacional de Es-paña. (2015) Modelo de la Biblioteca Digital Hispánica / Bi-blioteca Nacional de España. Recuperado de http://bdh.bne.es/bnesearch/Search.do?home=true&tipomaterial1=Di-bujos%2c+Grabados+y+Fotograf%C3%ADas&tipoma-terial2=Fotograf%C3%ADas&languageView=es
Blázquez Ochando, M. (2012). Desarrollo de un sistema de catalogación y gestión de fotografías: Photon. Scire, 18(2), 99-108.
Borges, J. L. (1996/2007). La biblioteca de Babel. En Obras completas I (pp. 558-566). 19.ª ed. Bogotá: Emecé10.Bourdieu, P. (1965/2003). Un arte medio: ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
Capovilla Luz Ramos, J., & Marocco, B. (2010). Pierre Verger e a construção da memória cultural afro-brasileira em O Cruzeiro: sentidos textuais através das fronteiras. Discursos fotográficos, 6(9), 153-170. Recuperado de http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/6498/7028
Cera Brea, M. (2013). La memoria visual de la arquitectura española en los grabados de la Edad Moderna. Anales de Historia del Arte, 23(Especial), 37-50. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ANHA.2013.v23.41901
Collelldemont Pujadas, E. (2010). La memoria visual de la escuela. Educatio Siglo XXI, 28(2), 133-156.
Congreso de Colombia. Ley 594 de 2000. Ley General de Archivos Recuperado de http://www.archivogeneral.gov.co/sites/all/themes/nevia/PDF/Transparencia/LEY_594_DE_2000.pdf
Congreso de Colombia. Ley 975 de 2005. Ley de Justicia y Paz. Recuperado de http://web.presidencia.gov.co/leyes/2005/julio/ley975250705.pdf
Congreso de Colombia. Ley 1448 de 2011. Ley de Víctimas y Restitución de Tierras. Recuperado de http://www.leydevictimas.gov.co/documents/10179/19132/completo.pdf
De Almeida, M. J. (2007). Investigação visual a respeito do outro. ETD: Educaçao Temática Digital, 9(1), 266-327.
De Conti Dorea, J. (2011). Una etnografía en los archivos de la Fundación Pierre Verger. Diálogos, discusiones e interacción a partir de un estudio de caso. Revista Colombiana de Antropología, 47(1), 193-221. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/v47n1/v47n1a09.pdf
De las Heras, B. (2009). Fotógrafos de guerra: la cobertura fotográfica de la Guerra Civil Española en Madrid (1936-1939). Discursos fotográficos, 5(6), 131-160. Recuperado de http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/2939/2490
De las Heras Herrero, B. (2011). Madrid y Burgos, 1936-1939: representación visual de las mujeres a través del fondo fotográfico de la guerra civil española de la biblioteca nacional. Discursos fotográficos, 7(10), 147-172. doi: http://dx.doi.org/10.5433/1984-7939.2011v7n10p147
De las Heras, B.,& Mora, V. (2014). Retratando el Madrid de la Guerra Civil. Santos Yubero en el Archivo Regional de la Comunidad de Madrid. Revista General de Información y Documentación, 24(2), 343-371. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RGID.2014.v24.n2.47404
Didi-Huberman, G. (2004/2014). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. 4.ª impr. Barcelona: Paidós.
Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. 1.ª ed. 2.ª reimpr. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Dos Santos, J. (2011). Aportes sobre a virtualização de Acervos Mnemônicos a partir do Projeto MIS (2009-2011). Espaço Plural, 12(25), 169-182. Recuperado de http://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/download/7293/5346
Durán, V. (2006). Fotografías y desaparecidos: ausencias presentes. Cuadernos de Antropología Social, (24), 131-144. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/cas/n24/n24a07.pdf
Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. México: Trillas.
Francia, M. (2012). Trabajo de memoria y arte popular. Plurentes: Artes y Letras, 1(2). Recuperado de http://www.revistas.unlp.edu.ar/index.php/PLR/index
Franco de Lima, A., & Baitello Jr., N. (2010). “Acordo do Cinturão Verde de Cianorte”: o uso da fotografia como fator de denuncia. Discursos fotográficos, 6(9), 127-152. Recuperado de http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/7145/7027
Freixa-Font, P. (2011). Patrimonio fotográfico y web 2.0: la experiencia Flickr The Commons. El profesional de la información, 20(4), 432-438. doi: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2011.jul.10
Galeano-Marín, M. E. (2004). Investigación documental: una estrategia no reactiva de investigación social. En Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada (pp. 113-144). Medellín: La Carreta.
Giordano, M. (2009). Estética y ética de la imagen del otro. Miradas compartidas sobre fotografías de indígenas del Chaco. Aisthesis, (46), 65-82. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812009000200004
Giordano, M. (2012). Fotografía, testimonio oral y memoria. Memoria Americana, 20(2), 295-321. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/memoam/n20-2/n20-2a06.pdf
Gómez-Díaz, R., Gómez-Isla, J., Cordón-García, J. A., & Domínguez-López, J. J. (2007). El patrimonio fotográfico de la Universidad de Salamanca: la creación de una fototeca digital. Ibersid, 1, 177-194. Recuperado de http://ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/3289/3050
Halbwachs, M. (1968/2004). La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos.
Jaramillo Marín, J., & Del Cairo, C. (julio-diciembre, 2013). Los dilemas de la museificación. Reflexiones en torno a dos iniciativas estatales de construcción de memoria colectiva en Colombia. Memoria y sociedad, 17(35), 76-92. Recuperado de OmniFile Full Text Mega (H.W. Wilson), EBSCOhost.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
Jelin, E. (2012). La fotografía en la investigación social: algunas reflexiones personales. Memoria y Sociedad, 16(33), 55-67. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-51972012000200002&script=sci_arttext
Kossoy, B. (2014). Lo efímero y lo perpetuo en la imagen fotográfica. Madrid: Cátedra.
Lombardi, K. H. (2011). Fotografias de conflito: o que permanece? Discursos fotográficos, 7(11), 13-32. doi: 10.5433/1984-7939.2011v7n11p13
Martínez, A., & Tamagno, L. (2006). La naturalización de la violencia. Un análisis de fotografías antropométricas de principios del siglo XX. Cuadernos de Antropología Social, (24), 93-112. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/cas/n24/n24a05.pdf
Pedroso de Moraes, R. C. (2014). Rupturas na fotografia documental brasileira: Claudia Andujar e a poética do (in)visível. Discursos fotográficos, 10(16), 53-84. doi: 10.5433/1984-7939.2013v10n16p53
Penhos, M. (2013). Las imágenes de frente y de perfil, la “verdad” y la memoria. De los grabados del Beagle (1839) y la fotografía antropológica (finales del siglo XIX) a las fotos de identificación en nuestros días. Memoria y sociedad, 17(35), 17-36.
Pereira de Souza, V. G. (2014). Criando ícones: a construção da imagem das guerras pelas fotos. Discursos fotográficos, 10(16), 85-109. doi: 10.5433/1984-7939.2013v10n16p85
Ramírez Corzo Nicolini, D. A. (2007). La memoria de la ciudad en TAFOS: antropología visual cuando el otro tiene la cámara (portafolio fotográfico con breve prólogo). Anthropologica, 25(25), 103-129.
Rendón, M. J., & Nicolas, G. (2012). Deconstructing the portrayals of Haitian women in the Media: A thematic analysis of images in the Associated Press Photo Archive. Psychology of Women Quarterly, 36(2), 227-239. doi: 10.1177/0361684311429110
Rodríguez-Hernández, M., & Trelle-Mutis, Y. (2012). Sistema de gestión de contenido en la organización del archivo fotográfico del periódico Escambray. Infociencia, 16(2). Recuperado de http://infociencia.idict.cu/index.php/infociencia/article/view/127/117
Roncallo, S., & Arias, J. C. (2013). Images of the unimaginable: photography and the (re)presentation of the event. Discursos fotográficos, 9(14), 141-172. doi: 10.5433/1984-7939.2013v9n14p141
Salamanca-Villamizar, C. A. (2015). Los lugares de la memoria y de la acción política en Guatemala. Justicia transicional, políticas del reconocimiento y ficciones de secularismo. Revista de Estudios Sociales, (51), 62-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81535389005
Sánchez-Vigil, J.-M. (julio-agosto, 2011). Patrimonio fotográfico en las instituciones públicas españolas: modelos de uso y reproducción de documentos. El profesional de la información, 20(4), 371-377. doi: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2011.jul.02
Settis, S. (2010). Warburg continuatus: descripción de una biblioteca. Madrid: La Central. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Sontag, S. (2005). Sobre la fotografía. Bogotá: Alfaguara.
Sontag, S. (2010/2013). Ante el dolor de los demás. 2.ª ed. Barcelona: Debolsillo.
Trombeta de Oliveira, É., & Miranda-Ribeiro, A. I. (2014). Leitura semiótica e reconstrução histórica: análise de imagens da manifestação pela manutenção da UNESP. Discursos fotográficos, 10(16), 135-162. doi: 10.5433/1984-7939.2013v10n16p135
Vidal-Ortega, A. (2010). Memoria visual. Memorias: revista digital de historia y arqueología desde El Caribe, 7(12), 282-288.
Warburg, A. (2010). Atlas Mnemosyne. En M. Warnke & F. Checa (eds.). Madrid: Akal.
Zanetti, C. B., & Boni, P. C. (2006). Um fotógrafo chamado “arquivo”: a complexidade dos direitos autorais da obra fotográfica. Discursos fotográficos, 2(2), 159-178. Recuperado de http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1483/1229