Challenges of Public University Libraries in Mexico. Reflections for the Future
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n2a07Keywords:
University libraries, libraries of higher education institutions, university libraries in MexicoAbstract
In a context marked by the accelerated technological development and by the cons-tant generation, renewal and obsolescence of knowledge, library institutions require the permanent analysis of their environment to carry out their current and future functions in a relevant and quality manner. Based on researches carried out by the Consejo Nacional para Asuntos Bibliotecarios A. C. [National Council for Library Affairs A. C.] (CONPAB - IES) 2015, and on the analysis of current literature that refers to the future of the university library in the world, this article analyzes the situation and prospective of the library systems affiliated with the Council, in order to provide a model of the educational, technological, locative and economic chan-ges that libraries have gone through and, therefore, to induce reflection for the implementation of strategies that allow the library institution to position itself effectively in its current and future environment.
Downloads
References
ACRL Research Planning and Review Committee. (2010). 2010 top ten trends in academic libraries: a review of the current literature. College and Research Libraries News, 71(6), 286-292. Recuperado de http://crln.acrl.org/content/71/6/286.full.pdf+html
Arellano Rodríguez, J. A., Piña Marquina, J. L., & Valdez, H. (1994). México: Mérida, Universidad Autónoma de Yucatán / Consejo Nacional Para Asuntos Bibliotecarios. México (no publicado).
Arellano Rodríguez, J. A., & Verdugo Sánchez, J. A. (2000). Situación de los servicios bibliotecarios de las Universidades Públicas Estatales. México: Secretaría de Educación Pública / Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía. Recuperado de http://www.conpab.org.mx/Documentos/diagnostico/Diagnostico%202000.pdf
Arellano Rodríguez, J. A., Vázquez Martínez, J. A. (2012). Diagnóstico de los sistemas bibliotecarios del CONPAB. Documento no publicado. México: Universidad Autónoma de Yucatán / Universidad Autónoma de Ciudad del Carmen.
Arellano Rodríguez, J. A., Verdugo Sánchez, J. A., & Vázquez Martínez, J. A. (2014). Diagnóstico situacional de las Bibliotecas de las Universidades Públicas Estatales de México 1993 -2013. Resumen ejecutivo. México: CONPAB – IES.
Banco Mundial. (2015). América Latina y el Caribe: panorama general. Recuperado de http://www.bancomundial.org/es/region/lac/overview
Banco Mundial. (2015a). Investigadores dedicados a investigación y desarrollo (por cada millón de personas. Recuperado de http://datos.bancomundial.org/indicador/SP.POP.SCIE.RD.P6/countries/1W?display=default
Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior, A. C. (2017). Estadística básica de la Educación Superior, ciclo escolar 2014 – 2015. Recuperado de http://www.ciees.edu.mx/index.php/publicaciones/estadistica
CONPAB – IES. (2015). Diagnóstico de las Bibliotecas de Instituciones de Educación Superior e Investigación afiliadas al CONPAB – IES 1993 -2013. Consejo Nacional Para Asuntos Bibliotecarios de Instituciones de Educación Superior. Recuperado de http://www.conpab.org.mx/diagnostico.html
Explorador de datos. (2016). Estudio Comparativo de las Universidades Mexicanas. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://www.execum.unam.mx/
Gobierno de la República. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013 -2018. México: Gobierno de la República. Recuperado de http://www.sev.gob.mx/educacion-tecnologica/files/2013/05/PND_2013_2018.pdf
Janowska, M. A., & Marcum, J. W. ( 2010) Sustainability challenge for academic libraries: Planning for the future. College and Research libraries. 71(2), 160-170.
OCLC. (2010). Perceptions of libaries: Context and Community. Recuperado de http://www.oclc.org/content/dam/oclc/reports/2010perceptions/2010perceptions_all.pdf
Rodríguez, C. E. (2016). El sistema nacional de investigadores en números. México: Foro Consultivo y Tecnológico. Recuperado de http://www.foroconsultivo.org.mx/libros_editados/SNI_en_numeros.pdf
Rama, C. (2009). La universidad latinoamericana en la encrucijada de sus tendencias. 2.a ed. México: ILCE.
RIN/SCNOUL. (2010). Challenges for academic libraries in difficult economic times: A guide for senior institutional managers and policy makers. London: RIN/SCNOUL. Recuperado de http://www.rin.ac.uk/system/files/attachments/Challenges-for-libraries-FINAL-March10.pdf
Rodríguez, C. E. (2016). El sistema nacional de investigado-res en números. México: Foro Consultivo y Tecnológico. Recuperado de http://www.foroconsultivo.org.mx/li-bros_editados/SNI_en_numeros.pdf
Vázquez Martínez, J. A. (2015). Diagnóstico CONPAB – IES sobre la situación de los espacios bibliotecarios. En C. Mireles Cárdenas (coord.), Normas para la Construcción de bibliotecas: una aproximación para su evaluación (pp. 31-48). San Luis de Potosí: Universidad Autónoma de San Luis de Potosí.