Using Information Management Tools in University Libraries, Effect on Scientific Activity: Case Study
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n2a03Keywords:
Information management, university libraries, scientific production, information audits, information literacyAbstract
This article aims to show the results of the implementation of tools for information management of the Library of the University of Sancti Spíritus “José Martí Pérez” and the effect that had on the scientific production of the same, measured in their fundamentals. For this descriptive research linking qualitative and quantitative methods, tools, techniques and seeks to identify the characteristic behavior in the scientific production of the university from management tools selected for this information are made. The main results were integrated into four groups: analysis of audit information; analysis of information literacy program; analysis of the effect of changes in information management library, as a case study in scientific output indicators; reflections on the overall results. The most important conclusion is evident the need to include these tools of information management in a continuous cycle in the university library, for information management requires ongoing review for sustained effect on indicators of substantive processes university.
Downloads
References
American Library Association. (2012a). Characteristics of Programs of information Literacy that illustrate Best Practices. Recuperado de http://www.ala.org/acrl/standards/characteristics
American Library Association. (2012b). Guidelines for instruction Programs in Academia Libraries. Recuperado de http://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesinstruction
Bustos-González, A. (2007). Bibliotecas universitarias: ¿sabemos medir sus resultados e impactos? El Profesional de la Información, 16(4), 281-286. Recuperado de http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2007/julio/01.pdf
Cabral-Vargas, B. (2007). El papel de las bibliotecas y la educación en la gestión de conocimiento en la sociedad contemporánea. Alexandria: Revista de Ciencias de la Información, 4(6), 15-19.
Eisenberg, M., & Berkowitz, R. (1990). Information Problem-Solving: the Big Six Skills approach to library and information skills instruction. Washington: School Library Monthly.
Fernández-Valdés, M., & Ponjuán-Dante, G. (2008). Análisis conceptual de las principales interacciones entre la gestión de información, la gestión documental y la gestión del conocimiento. ACIMED, 18(1). Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v18n1/aci07708.pdf
Lopera, G. (2008). Reflexiones sobre el papel de la biblioteca en la calidad de la educación. Estrategias de la Enseñanza Universitaria de la Universidad Nacional de Colombia. Colombia: Universidad Nacional.
MES. (2009). Propuesta de Bases para una Política sobre Publicaciones Científicas en los centros adscritos al Ministerio de Educación Superior. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.
Ponjuán-Dante, G. (2000). Aplicaciones de la gestión de información en las organizaciones: el profesional de la información y su dominio de las técnicas y herramientas de la gestión. La Habana: Universidad de la Habana, Facultad de Comunicación.
Ramos, C. (2002). Desarrollo de un Sistema de Indicadores de Productividad Científica a partir de los Proyectos Financiados por el CDCH 1996-2001. Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico (proyecto). Caracas.
Rojas Benítez, J. (2006). Evaluación de los servicios de información. La Habana: Félix Varela.
Tarango, J., & Hernández-Orozco, G. (2009). Evaluación de bibliotecas universitarias: un modelo de avance y desarrollo. Revista Interamericana de Bibliotecología, 32(2), 1470‑175. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/RIB/article/view/5061/4421
Villardefrancos, M. d. C. (2005). Propuesta de un modelo integral para auditar organizaciones de información en Cuba (tesis doctoral). Universidad de La Habana. Cuba.
Wilburn, N. (2004). Human Resource management in today’s academic library.. Nueva York: Libraries Unlimited.