Compasses, Coordinates, and Maps. Travel Log of the Curriculum Innovation of the Escuela Interamericana de Bibliotecología of the Universidad de Antioquia, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v47n2e354505Keywords:
curricular innovation, library science, archiving, information sciences, library training, archival trainingAbstract
This article presents the advances of the macro stage of the ongoing Curricular Innovation Project of the undergraduate programs of the Escuela Interamericana de Bibliotecología at the Universidad de Antioquia, Colombia. This project aims to build a curricular proposal that articulates in different dimensions, epistemological-theoretical, pedagogical, didactic, curricular, and administrative, the undergraduate programs in Archiving and Library Science, based on the participation of its key actors, the analysis of the context, and the institutional stamp. Methodologically, tension analysis was used, seeking to make a critical, situated, and historical reading of the theoretical, epistemological, and trend approaches, in order to maintain a balance between labor and social requirements with respect to vocations and institutional traditions. The advances are presented in terms of statements that guide the conception and institutional curricular action, and account for four central issues: the agreements of the articulating and specific objects of study, the identification and analysis of contemporary trends, the definition of graduation profiles, and the configuration of the pedagogical horizon. In the end, some recommendations are put forward to continue encouraging the journey, which can be synthesized into three issues: achieving articulation with the meso and micro curricular stages, advancing in the consolidation of the methodological memory of the project, and proposing administrative alternatives to face curricular innovation processes.
Downloads
References
Álvarez-Zapata, Didier. (2005). Biblioteca pública y currículo: algunas ideas para comprender las relaciones entre educación y proyecto bibliotecario. Pez de Plata, Bibliotecas Públicas a la Vanguarda, 4, 1-12. http://eprints.rclis.org/6444/1/Didier.pdf
Arenas, Sandra; Giraldo, Marta; Ochoa, Jaider; Tangarife Ana (2022). Posibilidad, riesgo e incertidumbre: análisis de tendencias en las ciencias de la información. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), e347313. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e347313
Araújo, Carlos Alberto Ávila (2009a). Correntes teóricas da ciência da informação. Ciencia de la Información, 38(3), 192-204. https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1240/1418
Araújo, Carlos Alberto Ávila (2009b). Arquivologia, biblioteconomia, museologia e ciência da informação: o diálogo possível. Briquet.
Araújo, Carlos Alberto Ávila (2013). Correntes teóricas da Arquivologia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 18(37), 61-81. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n37p61
Céspedes,Beatriz; Molina, María Clemencia; López, Nora; Bermúdez, Piedad; Bedoya, Luis Iván; Ríos, Fabián; Arango, Alberto (1996). Propuesta de transformación curricular para la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 19(2), 7-46. https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/330166
Cook, Terry (1997). Archives in the Post-Custodial World: Interaction of Archival Theory and Practice since the Publication of the Dutch Manual in 1898. Archivum, 43, 191-214.
Funchs, Christian (2009). Towards a critical theory of information. European Journal of Communication, 24(1),
-292. https://doi.org/10.31269/triplec.v7i2.91
Jaramillo, Orlanda; Betancur, Cristina; Bornacelly, Jaime; Saénz, Andrés; Molina, Marta Silvia (2019). Informe final Componente Fundamentos Epistemológicos. Proyecto de Innovación Curricular. Escuela Interamericana de Bibliotecología.
Jaramillo, Orlanda; Betancur, María Cristina (2021). Propuesta de definición de la Archivística desde un análisis bibliográfico y contextual. Revista General de Información y Documentación, 31(1), 203-219. https://dx.doi.org/10.5209/rgid.76975
Ham, Gerard (1981). Archival Strategies for the Post-custodial. Era. American Archivist, 44(3), 207-216.
Izuzquiza, Ignacio (2004). Filosofía de la tensión: realidad, silencio y claroscuro. Anthropos.
Nussbaum, Martha (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.
Margalef-García, Leonor; Arenas-Martija, Andoni (2006). ¿Qué entendemos por innovación educativa? A propósito del desarrollo curricular. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 47, 13-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333328828002
Santos, Boaventura de Sousa. (2006). La sociología de las ausencias y la sociología de las emergencias: para una ecología de saberes. En Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (pp. 13-41). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Sen, Amartya (2000). Desarrollo y libertad. Planeta.
Universidad de Antioquia, Vicerrectoría de Docencia (2021). Proyecto Educativo Institucional. Universidad de Antioquia.
Universidad de Antioquia, Vicerrectoría de Docencia (2016). Orientaciones para la gestión de las innovaciones curriculares en la Universidad. Universidad de Antioquia.
Upward, Frank (2009). Structuring the Records Continuum Part One: Post-custodial Principles and Properties. Archives and Manuscripts, 2(24), 268-285. https://publications.archivists.org.au/index.php/asa/article/view/8583/8577