Information Transductions in the Bioavailability of Image Representations
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v48n1e355208Keywords:
information transduction, digital-virtual environments, image representation, technology and informationAbstract
Digital images are inherently more fragile and malleable; thus, they are more susceptible to transformations during their info-communication processes. In digital-virtual environments, such processes traverse a range of layers that directly result in the encapsulation of information in viewing interfaces. In this context, the central issue of this article is to understand how the information transductions of digital images occur for their bioavailability in the viewing layer. The main objective is to verify the possible information transformations that occur in the form, content, and metadata of digital images displayed on the Open Art Images interface compared to those on Wikimedia Commons, through the observation of transduction processes in data feedback. Methodologically, the study is qualitative, employing a descriptive-exploratory research approach. Based on collections and image file verification, a comparative analysis was conducted to identify transductions during the transfer from one environment to another. The analyses showed information transformations during their flow, corroborating a likely unawareness of netizens concerning the information in images. The study concluded that informational encapsulation helps mask the transduction processes present in their layers, thereby favoring the netizens’ informational asymmetry.
Downloads
References
Araújo, Débora Gomes de; Llarena, Marco Antonio Almeida; Siebra, Sandra de Albuquerque; Dias, Guilherme Ataíde (2019). Contribuições para a gestão de dados científicos: análise comparativa entre modelos de ciclo de vida dos dados. Liinc em Revista, 15(2), 32-51. https://revista.ibict.br/liinc/article/view/4686
Benjamin, Walter (1987). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Em Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (pp. 165-196). Brasiliense.
Borges, Luciana (2020). Métodos qualitativos e quantitativos: conceitos, aproximações e divergências. Em Stella R. Taquette, Luciana Borges (Orgs.), Pesquisa qualitativa para todos (cap. II). Vozes.
Couchot, Edmond (1993). Da representação à simulação. Em André Parente (Org.), Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. 34.
Contugno, Marina (2020). Open Art Images: a search engine for open access images of art. Medium. https://medium.com/open-glam/open-art-images-a-search-engine-for-open-access-images-of-art-9ff84e2b2700
File:Caravaggio - I Musici.jpg (2024, 26 de fevereiro). Em Wikipedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Caravaggio_-_I_Musici.jpg
File:Ingres Princess Albert de Broglie.jpg (2022, 9 de abril). Em Wikipedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ingres_Princess_Albert_de_Broglie.jpg
File:Rosa Bonheur, The Horse Fair, 1852–55.jpg (2024, 7 de septiembre). Em Wikipedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rosa_Bonheur,_The_Horse_Fair,_1852%E2%80%9355.jpg
File:The Siesta MET DT1952.jpg (2024, 9 de abril). Em Wikipedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Siesta_MET_DT1952.jpg
Garrett, Jesse James (2010). The elements of User Experience: user-centered design for the web and beyond. 2nd. ed. New Riders.
Gonçalves, Nadynne Cristinne da Silva; Rodrigues, Fernando de Assis (2020). Arquivologia e Blockchain: discussão teórica sobre oportunidades e barreiras. Ciência da Informação em Revista, 7(3), 21-38. https://brapci.inf.br/index.php/res/download/156062
Honorato, Cayo; Dib, Manuela (2023). Dinâmicas de poder das imagens digitais: elementos de uma nova cultura “visual”. Ouvir ou ver, 19(1), 291-311. https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/67687
Johnson, Steve (2001). Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Jorge Zahar.
Jorente, Maria José Vicentini (2012). Ciência da informação: Mídias e convergência de linguagens na Web. Cultura Acadêmica.
Krishna, Golden (2015). The best interface is no interface: The simple path to brilliant technology. New Riders.
Machado, Arlindo (1997). Pré-cinema e pós-cinema. Papirus.
McLuhan, Marshall (1972). A galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico. Nacional.
Metropolitan Museum of Art (2024, 13 de dezembro). Em Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/en:Metropolitan_Museum_of_Art?oldformat=true#Selected_paintings
Ong, Walter (2002). Orality and literacy: The technologizing of the word. Routledge.
Open Art Images. OAI (2023). https://openartimages.com
Sant’Ana, Ricardo César Gonçalves (2016). Ciclo de vida dos dados: uma perspectiva a partir da Ciência da Informação. Informação & Informação, 21(2), 116-142. https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/27940
Sant’Ana, Ricardo César Gonçalves (2019). Transdução informacional: impactos do controle sobre os dados. Em Daniel Martínez-Ávila, Edna Alves de Souza, Maria Eunice Quilici Gonzalez (Orgs.), Informação, conhecimento, ação autônoma e big data: continuidade ou revolução?
(pp. 117-128). Cultura Acadêmica.
Sant’Ana, Ricardo César Gonçalves (2021). A transdução nos processos de mediação e a informação biodisponível. Em Johanna Wilhelmina Smit, José Augusto Chaves Guimarães, José Eduardo Santarém Segundo, Maria Fernanda Rollo, Ricardo César Gonçalves Sant’Ana, Widad
Mustafa el Hadi (Orgs.), Humanidades digitais, big data e pesquisa científica (pp. 58-77). Fundação Fernando Henrique Cardoso.
Taquette, Stella R. (2020). Validade, confiabilidade, reprodutibilidade e triangulação. Em Stella R.
Taquette, Luciana Borges (Orgs.), Pesquisa qualitativa para todos (cap. VII). Vozes.
Tolino, Umberto; Mariani, Ilaria (2024). Design behind interaction: interfaces, technology, meanings. Springer.
Ventura, Lidnei; Fontana, Klalter Bez (2021). A questão da imagem e da arte na era de sua reprodutibilidade técnica digital hipermidiática. Revista Espaço Acadêmico, 21(229), 31-42. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/58726
Virilio, Paul (1994). A máquina de visão: do fotograma à videografia, holografia e infografia (computação eletrônica): a humanidade na “era da lógica paradoxal”. José Olympio.
Yagmour, Jhoerson (2023). Narrativas de las codificaciones digitales: verticalidad y velocidad como formas de temporalidad. Universum, 38(1), 29-44. https://www.scielo.cl/pdf/universum/v38n1/0718-2376-universum-38-01-29.pdf
Wikimedia Commons (2023). Wikipédia: A enciclopédia livre. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikimedia_Commons