The training of librarians and archivists: approach to the predominant pedagogical models
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.5067Keywords:
archivistic, library science, pedagogical modelsAbstract
This paper presents a theoretical and conceptual approach to the pedagogical models in higher education —models focused on teaching and learning and models focused on education— and points 314 Rev. Interam. Bibliot. Medellín (Colombia) Vol. 32 No. 2 julio-diciembre de 2009. ISSN 0120-0976 out the model of Technical Rationality as an ideal model to the curricular conditions of the careers reunited under the label of Documentation and Information Systems: Librarianship and Archivistics. The acknowledgment of the dynamic character of the technical rationality model allows the academic community to promote processes of reflection on curricular redesign and adaptability to the technical and technological changes that support professional work. In this context, the paper approaches the change and unification of criteria in the educative institutions responsible for the education of professionals of information and documentation. The objective is to consolidate a reflection on the pertinence of the above mentioned pedagogical currents for the education of librarians and archivists, as well as to perform an analysis of their professional profile according to contemporary theoretical conceptions based on pedagogical and epistemological considerations.
Downloads
References
BEN, A. S. La correspondencia entre los modelos pedagógico-didácticosy los estilos de gestión educativa [En línea]. Disponible en: http://www.rieoei.org/opinion11.htm [Consulta: el 25 de febrero de 2009]
DE ZUBIRÍA SAMPER, J. Los modelos pedagógicos. Bogotá : FundaciónAlberto Merani para el Desarrollo de la Inteligencia, 1994. 160 p. (Tratadode pedagogía conceptual).
FERRY, G. Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Universidad deBuenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, 1997.
FLÓREZ OCHOA, R. Hacia una pedagogía del conocimiento. Santa Féde Bogotá : McGraw-Hill, 1994. 311 p
GATTI, E. Los modelos pedagógicos en la educación superior. Revista Temasy Propuestas. Buenos Aires. 2000, no. 18. p. 24-43.
GATTI, E. Una mirada pedagógica a la EAD [En línea]. Disponible en:http://www.virtualeduca.org/encuentros/valencia2002/actas2002/actas02/135.pdf [Consulta: el 16 de marzo de 2009]
GIROUX, Henry A. Los profesores como intelectuales. México: Paidós,1990. 267p.
LUCARELLI, E. El asesor pedagógico en la universidad. Buenos Aires:Paidós, 2000.
MENA, M; RODRÍGUEZ, L et al. Programa de formación docentescontinua: enseñando en ciencias económicas. Buenos Aires: Universidadde Buenos Aires, Facultad de Ciencias Económicas, 2000.
MORAN OVIEDO, P. Hacia un nuevo modelo pedagógico.Citado por:GATTI, E. Los modelos pedagógicos en la educación superior. En: RevistaTemas y Propuestas, 2000, no. 18.
PEREZ GÓMEZ, A. Currículo y enseñanza: análisis de sus componentes.España: Universidad de Málaga. 1988.
PINTO BLANCO, A y QUITORA, L. Los modelos pedagógicos.Universidad Abierta: revista del Instituto de Educación a Distancia de laUniversidad de Tolima. 2000, no. 7
SCHÖN, D. El profesional reflexivo. Barcelona: Paidós, 1998.