The Balanced Scorecard as a control system and its application as an evaluation tool in the library environment

Authors

  • César Alveiro Montoya Agudelo Universidad de Antioquia
  • Juan Carlos Bárbaro. Universidad Nacional de Misiones

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.9492

Keywords:

Balanced Scorecard, library management, library evaluation, management indicators

Abstract

Currently, library management is marked by the incorporation of managerial tools originated in the business world and enables to rigorously control and evaluate its administrative process. The Balanced Scorecard is one of those tools and considering its potential, the article has the purpose of analyzing its application in the library environment from its four perspectives: client, financial, internal processes, and learning, and growth. At the end, it shows its usefulness for the information units, by constituting a management model with strategic and integral vision, mainly based on the service and its impact on society; it enables the achievement of long-term strategic objectives and the control of the cause-effect relations between objectives and indicators for each one of those perspectives.

|Abstract
= 429 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 123 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Alveiro Montoya Agudelo, Universidad de Antioquia

Librarian. Master in Public Management. Candidate for a Doctor of Administration, National University of Misiones. Research professor, Inter-American School of Library Science. University of Antioquia. Medellin Colombia.

Juan Carlos Bárbaro., Universidad Nacional de Misiones

Public accountant. Master in public administration. Candidate for a doctorate in administration, National University of Misiones. Research professor, Faculty of Economic Sciences. National University of Misiones, Argentina

References

CHIAS SURIOL, J. 1991. El mercado son personas. Madrid: McGraw-Hill, 1991. 107 p.

DOMÍNGUEZ COLLINS, Humberto. 2006. El servicio invisible: fundamento de un buen servicio al cliente. Bogotá: ECOE, 2006. 156 p.

EIGLIE, Pierre y LANGEARD, Eric. 1998. Servucción: el marketing de los servicios. Madrid: McGraw-Hill. 219 p.

FAYOL, Henry. 1942. Administración industrial y general: previsión, organización, mando, coordinación y control. Argentina: Finanzas y Administración, 1942. 184 p.

GAZZERA, María Alejandra. 2005. Ventajas competitivas: una propuesta paso a paso de búsqueda y aplicación

de cadena de valor adaptada a empresas aéreas: caso Patagonia-Argentina. Revista Atlántica de Economía. May.

, vol. 4, no. 9, 70 p.

GRANADOS MOLINA, C. 2001. CRM (Customer Relationship Management) y servicios de información: la

biblioteca como un negocio de la nueva economía. [en línea]. Biblios:revista electrónica de Bibliotecología, Archivología y Museología [citado 19 de agosto de 2010] Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/161/16110302.pdf

KAPLAN, Robert y NORTON, David. 2007. Cuadro de mando integral. España: Gestión, 2007. 336 p.

MONTOYA AGUDELO, César Alveiro. 2009. Evaluación del desempeño como herramienta para el análisis del

capital humano. Visión de futuro. Ene.-Jun. 2009, vol. 11, no. 1. 183-200.

NIEVEN, Paul R. 2003. El cuadro de mando integral paso a paso: maximizar los resultados. España: Gestión 2003. 416 p.

PACIOS LOZANO, Ana Reyes. 1997 La administración de las unidades de información: una aproximación a su

concepto y evolución. Revista Documentación de las Ciencias de la Información. 1997, no. 20, p. 225-248.

STUEART, R.D. y MORAN, B.B. 1998. Gestión de bibliotecas y centros de información. Barcelona: Diputación de Barcelona, 1998, p. 286.

TORRES AGUDELO, Fabiola. 2002. Balanced Scorecard centrado en lo ambiental. Cuadernos de Contabilidad. 2002, no. 14, 111 p

Published

2011-06-16

How to Cite

Montoya Agudelo, C. A., & Bárbaro., J. C. (2011). The Balanced Scorecard as a control system and its application as an evaluation tool in the library environment. Revista Interamericana De Bibliotecología, 34(1), 35–47. https://doi.org/10.17533/udea.rib.9492

Issue

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)