Visual literacy proposal for basic education students supported by hypermedia resources. A contribution to reading comprehension

Authors

  • Nora Helena Villa Orrego

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.1924

Keywords:

visual literacy, reading comprehension, hypermedia environment

Abstract

Frequently, teachers invest a great deal of time in promoting the comprehension of verbal texts by students as a fundamental part of the teaching-learning process, and relegate the accompanying images to a second place. This attitude is associated to a traditional conception of reading comprehension, in spite of the fact that images occupy a salient place in current information sources and that in many occasions they carry information different to the verbal texts. This article presents the basic rationale over which studies regarding visual literacy were initiated and analyzes the impact of a proposal for visual literacy in reading comprehension. Finally, it describes the technical aspects that were taken into account in the elaboration of a hypermedia environment designed specifically with the purpose of favoring the reading of images in elementary school students.

|Abstract
= 380 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 100 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 87 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nora Helena Villa Orrego

Lead Investigator. Social Communicator – Journalist, professor at the Facultad de Comunicaciones de la Universidad de Antioquia. Member of the Didáctica and Nuevas Tecnologías research group and candidate for Doctor in Education at the Faculty of Education of the University of Antioquia, Medellín, Colombia. noravillaorrego@gmail.com

References

AANSTOOS, J. Visual literacy: an overview.Computer society. Applied Im-agery Pattern Recognition Workshop. Proceedings. (32: 15-17 Oct. 2003)s.e.: 2003, p. 189–193.

ALONSO, M. & MATILLA, L. Imágenes en acción: análisis y prácticade la expresión audiovisual en la escuela activa. Madrid: Akal, 1990

APARICI, R.y GARCÍA-MATILLA, A. Lectura de Imágenes. 3 ed. Madrid:Ediciones de la Torre, 1998

BARROSO, J. & ROMERO, R. La informática, los multimedia y los hipertextosen la enseñanza. En: CABERO ALMENARA, Julio, coord. Nuevastecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Mc Graw-Hill; Interamericanade España, S.A.U., 2007.

CASTILLO BALLÉN, M; et al.Sobre las pruebas saber y de Estado:una mirada a su fundamentación y orientación de los instrumentos enlenguaje. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la EducaciónSuperior, ICFES, 2007.

CATALDI, Z. Evaluación de programas hipermedia educativos de productofinal y en un contexto similar al de aplicación. [En línea] RevistaLatinoamericana de Tecnología Educativa. 2005, vol. 4, no.2, p. 27-52.Disponible en: http://campusvirtual.unex.es/cala/editio/index.php?journal=relatec&page=index [Consulta: 18 de junio de 2008]

CHORDÁ, F. De lo visible a lo virtual. Una metodología del análisisartístico. Barcelona: Anthropos Editorial, 2004.

DÍAZ, C. Alfabeto gráfico, alfabetización visual. Madrid: Ediciones de laTorre, 1990.

DONDIS, D. A. La sintaxis de la imagen.Introducción al alfabeto visual.Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2003.

FLORY, J. Visual literacy: a vital skill in the process or rhetorical criticism.Atlanta, Georgia: paper presented at the annual meeting of SouthernSpeech communication association. (Atlanta: April 4-7 1978)

LANDOW, G. P. Hipertexto. La convergencia de la teoría críticacontemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós, 1995.

MAYER, R. Multimedia learning: are we asking the right questions? Educa-tional Psychologist. 1997, vol.32, p.1–19.

MAYER, R.E., MORENO, R. Aids to computer-based multimedia learning.Learning and Instruction. 2002, vol.12, no.1, p. 107-119.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Estándares Básicos deCompetencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas Guíasobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo queaprenden. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2006.

ORTEGA, J. y FERNÁNDEZ DE HARO, E. Alfabetización visual ydesarrollo de la inteligencia. Programa de intervención didáctica basadoen el entrenamiento de capacidades perceptivo-visuales, grafomotrices y de lectura crítico-analítica de la imagen. Granada: Fundación Educacióny Futuro, 1996.

PÉREZ ABRIL, M. Evaluar para transformar aportes de las pruebassaber al trabajo en el aula. Una mirada a los fundamentos e instrumentosde lenguaje 2002 – 2003. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional (MEN)e Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES,2003.

PÉREZ, T; et al. Hipermedia, adaptación, constructivismo e instructivismo.Inteligencia Artificial. [En línea] Revista Iberoamericana de InteligenciaArtificial. 2001, vol. 5, no. 12. p. 29-38. Disponible en:http://erevista.aepia.org/[Consulta: 12 de junio de 2008]

SADOSKY, M. & PAIVIO, A. Imagery and text. A dual coding theory ofreading and writing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.

SÁNCHEZ DE SERGIO, A. y HERNÁNDEZ, F. Problemas compartidos!la experiencia de legos y expertos con los multimedia sobre arte. Arte,Individuo y Sociedad. 2001, no. 13: p.11-23.

SANTOS, M. Imagen y educación. Buenos Aires: Editorial Magisterio Ríode la Plata, 1998.

SCHNOTZ, W. y BANNERT M. Construction and interference in learningfrom multiple representation. Learning and Instruction. 2003, vol.13, no.2,p.141-156.

SCHNOTZ, W. Aprendizaje multimedia desde una perspectiva cognitiva.Boletín Red Estatal de Docencia Universitaria, 2002, vol.2, no.2.

TADDEI, N. Educar con la imagen. Madrid: Marova, 1979.

THIBAUL- LAULAN, A. M. Imagen y comunicación. Valencia: EditorialFernando Torres, 1973.

VILCHES, L. La lectura de la imagen. Prensa, cine y televisión. Barcelona:Ediciones Paidós Ibérica, 1984.

VILLAFAÑE, J. Introducción a la teoría de la imagen. Madrid: Pirámide,2003.

WOODFORD, S. Introducción a la historia del arte. Cómo mirar uncuadro. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1993.

ZUNZUNEGUI, S. Pensar la imagen. 3 ed. Madrid: Cátedra, 1995.

Published

2009-07-14

How to Cite

Villa Orrego, N. H. (2009). Visual literacy proposal for basic education students supported by hypermedia resources. A contribution to reading comprehension. Revista Interamericana De Bibliotecología, 31(1), 207–225. https://doi.org/10.17533/udea.rib.1924

Issue

Section

Revisiones