Two polyphonic voices: music and psychoanalysis
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.v19n37a02Keywords:
art, music, psychoanalysis, sublimation, drive, death driveAbstract
This paper is about music and psychoanalysis and proposes convergences between both disciplines, not to psychoanalyze the musical or musicians' activity, but to determine and describe what music can contribute to the psychoanalytic practice. To this end, it establishes relationships between some concepts proper to the aesthetic music theory and some central psychoanalytic notions to illustrate the relationships between sublimation and the death drive. The aim is to highlight that the relationship that the subject establishes with music is not only supported on the life drive or eroticism but also on the thanatic, i. e. the determinations of the drive vicissitudes traced by desire and jouissance.
Downloads
References
Adorno, T. W. (2015). Teoría estética. Obra completa, 7. Ediciones Akal.
Barenboim, D. (2008). El sonido es vida: El poder de la música. Grupo Editorial Norma.
Basch, V. (2017). Essai critique sur l'esthétique de Kant. Forgotten Books.
Brousse, M-H. (1 de junio de 2020). ¿Qué le enseña la música a los psicoanalistas? [Conferencia]. Ateneo de investigación: El psicoanálisis con la música. Instituto Clínico de Buenos Aires.
Burke, E. (2017/1756). A Philosophy Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful. Princeton.
Corsi, P. (2002). Aproximación preliminar al concepto de pulsión de muerte en Freud. Revista Chilena de Neuro-psiquiatría, 40(4), 361-370. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272002000400008&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
Didier-Weill, A. (1999). Invocaciones. Dionisos, Moisés, San Pablo y Freud. Nueva Visión.
Fairbairn, W. (1972). Psicología del artista. Los fundamentos de la experiencia estética. Rodolfo Alonso Editores.
Freud, S. (1979a). Tres ensayos de teoría sexual. En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. VII, págs. 109-224). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1979b). El delirio y los sueños en la “Gradiva” de W. Jensen. En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. IX, págs. 1-80). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1979c). El creador literario y el fantaseo. En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. IX, págs. 123-136). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1979d). Recordar, repetir y relaborar. En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. XII, págs. 145-157). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1979e). Pulsiones y destinos de pulsión. En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. XIV, págs. 105-134). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1979f). Conferencias de introducción al psicoanálisis: Conferencia 6. Premisas y técnica de la interpretación. En J.
Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. XVI, págs. 91-102). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1979g). Más allá del principio de placer. En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. XVIII, págs. 1-62). Amorrortu Editores.
Freud, S. (1979h). El malestar en la cultura. En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. XXI, págs. 57-140). Amorrortu Editores.
Freud, S. (2000). Psicoanálisis del arte. Alianza Editorial.
Huisman, D. (2002). La estética (Vol. 75). Editorial Montesinos.
Lacan, J. (1989). El seminario de Jacques Lacan, Libro 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Paidós.
Lacan, J. (1999). El tiempo lógico y el aserto de certidumbre anticipada. Un nuevo sofisma. Escritos I (págs. 187-203). Siglo Veintiuno Editores.
Lacan, J. (2012). Homenaje a Marguerite Duras, por el arrobamiento de Lol V. Stein. En Otros escritos, (págs. 209-216). Paidós.
Laplanche, J. (2002). La sublimación: Problemáticas III. Amorrortu Editores.
López, A. F. L. (2017). Apuntes sobre la obra de arte en el psicoanálisis: entre Freud y Jung. Itinere, 6(1), 110-115. https://core.ac.uk/download/pdf/229723865.pdf
Morandi, T. (2012). Confluencias: arte, psicoanálisis. Intercambios, papeles de psicoanàlisis/Intercanvis, papers de psicoanàlisi, (28), 43-47. https://raco.cat/index.php/Intercanvis/article/view/354036/445930
Nasio, J. D. (1996). Enseñanza de 7 conceptos cruciales del psicoanálisis. Editorial Gedisa.
Palacio, A.; Uribe, N y Martínez, J. (2019). Escritos de teoría y clínica psicoanalítica. suicidio, violencia y psicosis. Editorial Bonaventuriana.
Pessoa, F. (2002). Libro del desasosiego (P. E. Cuadrado (Trad.). Acantilado.
Vandermersch, B. y Chemama, B. (2004). Diccionario del psicoanálisis. Amorrortu Editores.
Schöenberg, A. (1979). Tratado de armonía. Real Musical Editores.
Schöenberg, A. (2006/1899). Noche trasfigurada Op. 4. Sexteto de cuerdas. Charles A Johnson (Dir.). Clear Lake Symphony.
Wilde, O. (2002). El retrato de Dorian Gray. Casa Editorial El Tiempo.
Winnicott, D. (1993). Realidad y juego. Paidós.
Zuleta, E. (2001). Arte y filosofía. Colombia, Hombre Nuevo Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Affectio Societatis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..