Beyond intersectional psychoanalysis: from intersectionality to its explanation via the structure
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.v20n39a07Keywords:
psychoanalysis, intersectionality, coloniality, capitalism, patriarchyAbstract
This paper critically addresses the recent irruption of intersectionality in the psychoanalytic field. By establishing a parallelism between Marx and Freud, it shows their intersectional sensibility. However, it also points out how both start from the intersection and then explain it via a determining structure: a structure presented by Marx as capitalist, colonial, and patriarchal. At the same time, in Freud, it is revealed as overdetermined by each subject's story and oedipal configuration. It is observed how this structural level tends to go unnoticed in Max Belkin's work and other current proposals of intersectional psychoanalysis. Alternatively, the article evokes Mexican Santiago Ramírez's old psychoanalysis and reflects on how structure could produce the intersection. This reflection allows us to reconsider the colonial aspect of the Freudian heritage in Latin America.
Downloads
References
Ayouch, T. (2018). Psychanalyse et hybridité: Genre, colonialité, subjectivations. Leuven University Press.
Belkin, M. (2021). Toward an Intersectional Psychoanalysis of Race, Gender, and Sexuality. Contemporary Psychoanalysis, 57(2), 206-227. https://doi.org/10.1080/00107530.2021.1935033
Belkin, M. & White, C. (Eds.). (2020). Intersectionality and Relational Psychoanalysis: New Perspectives on Race, Gender, and Sexuality. Routledge.
Burman, E. (1997). Differentiating and De-developing Critical Social Psychology. En L. Íñiguez Rueda y T. Ibáñez (Eds.), Critical Social Psychology (págs. 229-240). Sage Publications Ltd.
Burman, E. (2016). Fanon and the Child: Pedagogies of Subjectification and Transformation. Curriculum Inquiry, 46(3), 265-285. https://doi.org/10.1080/03626784.2016.1168263
Carrión, J. (1978/1952). Mito y magia del mexicano. Nuestro Tiempo.
Castel, R. (2006/1981). El psicoanalismo. El orden psicoanalítico y el poder. Nueva Visión.
Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, 139(1), 139-168. https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=uclf
Engels, F. (2011/1884). El origen de la familia, de la propiedad privada y del Estado. Colofón.
Espinoza Lolas, R. (2023). Psychoanalysis for Intersectional Humanity: Sade Reloaded. Routledge.
Fanon, F. (1971/1952). Peau noire, masques blancs. Seuil.
Federn, P. (2002/1919). La société sans pères. Figures de la Psychanalyse, 7(2), 217-238. https://doi.org/10.3917/fp.007.0217
Freud, S. (1997/1921). Psicología de las masas y análisis del yo. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras Completas (Vol. XVIII, págs. 63-136). Amorrortu.
Freud, S. (1998/1913). Tótem y tabú. En J. Strachey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.), Obras Completas (Vol. XIII, págs. 1-164). Amorrortu.
Hill Collins, P. (2019). Intersectionality as Critical Social Theory. Duke University Press.
Khanna, R. (2003). Dark Continents: Psychoanalysis and Colonialism. Duke University Press.
Lacan, J. (1986/1959-1960). Le séminaire. Livre VII. L’éthique de la psychanalyse. Seuil.
Lacan, J. (2001/1938). Les complexes familiaux dans la formation de l’individu. En Autres écrits (págs. 127-130). Seuil.
Mannoni, O. (2022/1950). Psychologie de la colonisation. Seuil.
Marx, K. (1973/1845). Tesis sobre Feuerbach. En Obras escogidas en tres tomos (tomo I, págs. 7-10). Progreso.
Marx, K. (1973/1881). Proyecto de respuesta a la carta de V. I. Zasulich. En Obras escogidas en tres tomos (tomo III, págs. 85-90). Progreso.
Marx, K. (1988/1882). Los apuntes etnológicos de Karl Marx. Siglo Veintiuno Editores y Pablo Iglesias.
Marx, K. (2008/1867). El Capital I. Fondo de Cultura Económica.
Marx, K. (2009/1866). El Capital. Libro I. Capítulo VI (inédito). Resultados del proceso inmediato de producción. Siglo Veintiuno Editores.
Mitchell, J. (1974). Psychoanalysis and Feminism. Penguin.
Moi, T. (1981). Representation of Patriarchy: Sexuality and Epistemology in Freud’s Dora. Feminist Review, 9(1), 60-74. https://doi.org/10.2307/1394915
Parker, I. (2011). Lacanian Psychoanalysis. Revolutions in Subjectivity. Routledge.
Pavón-Cuéllar, D. (2021a). ¿Descolonizar el psicoanálisis o descolonizarnos del psicoanálisis en América Latina? Teoría y Crítica de la Psicología, 15, 74-90. https://doi.org/10.5281/zenodo.5551915
Pavón-Cuéllar, D. (2021b). Propiedad privada y goce del capital: del patriarcado al fin del mundo pasando por el neoliberalismo, el neocolonialismo y el neofascismo. En M. P. Murcia Zorrilla, J. A. Quintero y J. Orejuela (Eds.), Abordajes psicoanalíticos a inquietudes sobre la subjetividad IV (págs. 381-397). Editorial Bonaventuriana. https://doi.org/10.5281/zenodo.7460739
Pavón-Cuéllar, D. (2022). Ontología del capitalismo: violencia estructural y reducción del ser al goce del capital. Castalia. Revista de Psicología, (39), 9-18. https://doi.org/10.25074/07198051.39.2385
Pavón-Cuéllar, D. (2023). Epistemología del capitalismo: goce del capital en la ciencia y la tecnología. Nueva Hegemonía, (16), 97-122. https://doi.org/10.5281/zenodo.7901933
Ramírez, S. (1977/1953). El mexicano. Psicología de sus motivaciones. Grijalbo.
Stephens, M. A. (2021). Collisions in the Dark: Invisible Intersectionality and the Black Female Psychoanalyst. Contemporary Psychoanalysis, 57(2), 165-197. https://doi.org/10.1080/00107530.2021.1936884
Toso, A. (2021). El caso Sidonie: acerca de la interseccionalidad en psicoanálisis. XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-012/223.pdf
Voloshinov, V. N. (1999/1927). Freudismo: un bosquejo crítico. Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Affectio Societatis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..