Subjetive responsibility of institutionalized children and adolescents: a psychoanalytic reading

Authors

  • Jenny Paola Polanco Jiménez San Buenaventura University
  • Manuel Alejandro Moreno Camacho San Buenaventura University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.23672

Keywords:

subjective responsibility, child, institutionalization

Abstract

This paper proposes a development of the concept of subjective responsibility a notion considered from
psychoanalysis to reflect on the position assumed by institutionalized children and adolescents. Some reflections are included on the actions directed by the institutional representatives in comprehensive
care programs as well as on how these actions make possible or hinder a responsible position of children
and adolescents. This shows that the State, institutions, and professionals are involved in what happens beyond the goals set in these programs in order to yield subjects responsible for their own future.
|Abstract
= 455 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 240 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jenny Paola Polanco Jiménez, San Buenaventura University

Psychologist Specialist in Clinical Psychology with Psychoanalytic Orientation, San Buenaventura University,  Cali. Child Farm Psychologist Jesús de la Buena Esperanza.

Manuel Alejandro Moreno Camacho, San Buenaventura University

Psychologist. Master in Sociology. Associate professor at the Faculty of Psychology, San Buenaventura University (Cali), Colombia. Academic coordinator of the Specialization in Clinical Psychology with Psychoanalytic Orientation at the same university.

References

Braunstein, N. (2001a). Ficcionario de psicoanálisis. México: Siglo Veintiuno Editores.

Braunstein, N. (2001b). Por el camino de Freud. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Braunstein, N. (2006). El goce: un concepto lacaniano. México: Siglo Veintiuno Editores.

Congreso de la República de Colombia.(2006). Ley 1098. Código de infancia y adolescencia.

Freud, S. (1992).Elesclarecimiento sexual delniño (carta abierta al Dr. M. Fûrst). En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.). Obras completas (Vol. IX). Buenos Aires: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1907).

Gallo, H. (2008). Maltrato infantil: teoría y clínica psicoanalítica. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Gómez, J. (2009). El Estado, el sujeto y la otra satisfacción. En Orejuela, J., Durán, V., Martínez, C., Zúñiga,

Gómez, J. (2009). El Estado, el sujeto y la otra satisfacción. En Orejuela, J., Durán, V., Martínez, C., Zúñiga, L. & Cardona, H. El psicoanálisis, el amor y la guerra. Memorias del II Seminario Latinoamericano de Psicoanálisis. Cali: Colectivo de Análisis Lacaniano, Editorial Bonaventuriana.

Gordillo, A. (2012). Trauma, subjetividad y acto: sus rostros desde la clínica psicoanalítica. En Orejuela, J., Moreno, M. & Salcedo, M. Abordajes psicoanalíticos a inquietudes sobre la subjetividad. Cali: Editorial Bonaventuriana

Imbriano, A. (2010). La odisea del siglo XXI(Efectos de la globalización). Buenos Aires: Editorial Letra Viva.

Lacan, J. (2013).El estadio del espejo como formador de la función del yo (je) tal como se nos revela enla experiencia psicoanalítica. En: J. Lacan. Escritos 1. México: Siglo Veintiuno Editores.(Trabajo original publicado en 1949).

Mesa, C.,& Muñoz, A. (2011). El niño homicida: la estirpe de Caín. Un estudio psicoanalítico. Revista Affectio Societatis, 8(15). Medellín: Departamento de Psicoanálisis, Universidad de Antioquia. Disponible en: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/affectiosocietatis/article/viewFile/10811/9980

Minnicelli, M. (2010). Infancias en estado de excepción.Buenos Aires: Noveduc libros.

Moreno, M. (2012). La posición del sujeto en el paso a la vida civil. Reflexiones a partir de un estudio sociológico. Revista Borromeo3(2012), 566-594. Argentina: Universidad Argentina John F. Kennedy. Disponible en: http://borromeo.kennedy.edu.ar/Artculos/Posici%C3%B3ndelsujetoMoreno.pdf

Moreno, M. (2013). Psicoanálisis e intervención social. Revista CS, 11(2013),115-141. Cali: Universidad Icesi. Disponible en: http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/revista_cs/article/view/1568/2039

Moreno, M. & Moncayo, J. (2015). Abordaje psicosocial: Consideraciones conceptuales y alternativas de análisis en el escenario de atención a víctimas del conflicto armado.En: E. Moncayo & A.Díaz (Eds.). (2015). Psicología social crítica e Intervención psicosocial: Reflexiones y experiencias de investigación. Cali: Editorial Bonaventuriana.

Ordóñez, A.,& Moreno, M.(2013). La victimización y sus implicaciones en las relaciones familiares. En Orejuela, J., Moreno, M. Abordajes psicoanalíticos a inquietudes sobre la subjetividad II. Cali: Editorial Bonaventuriana.

Ramírez, M. (2012). Psicoanálisis con niños y dificultades en el aprendizaje. Buenos Aires: Grama ediciones.

UNICEF, Oficina de Colombia.(2007). Código de la Infancia y la Adolescencia. Versión comentada.

Published

2015-07-31

How to Cite

Polanco Jiménez, J. P., & Moreno Camacho, M. A. (2015). Subjetive responsibility of institutionalized children and adolescents: a psychoanalytic reading. Affectio Societatis, 12(23), 130–148. https://doi.org/10.17533/udea.affs.23672