The use of parody as an artistic tool in Jorge Holguín Uribe’s Danzas privadas. Manual de rituales (Private dances. Manual of rituals)

Authors

  • Claudia Cadena EAFIT University

Keywords:

Jorge Holguín Uribe, Danzas privadas, Manual de rituales, Theory of literature, Postmodern parody.

Abstract

This article addresses the artistic value of Danzas privadas. Manual de rituales by Jorge Holguín  Uribe  from  the  use  of  parody to analyze to what extent it can be subscribed within the literary world. The characteristics of the text in form and content, as well as its  description  as  a  “manual”,  present  a difficulty when attempting an initial literary approximation. Nevertheless, considering the wide variety of the global literary spectrum, as  well  as  the  various  accepted  theories through time, it is pertinent to analyze in detail some of these, and thus, allow the text itself to reveal its full artistic value. For this  purpose,  Linda  Hutcheson’s  study  on postmodern parody will be analyzed, and complemented by sketches from the studies on literary language by Roman Jakobson and Vítor Manuel de Aguiar e Silva. Furthermore, Paul Ricœur’s hermeneutical considerations are   also   included   as   an   initial   input   and   Umberto Eco’s lists definitions are taken in its full value to set up this literary analysis.

|Abstract
= 297 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 153 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Cadena, EAFIT University

Comunicadora Social-Periodista de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín; Magíster en Hermenéutica Literaria, de la Universidad EAFIT, de la misma ciudad. Directora de la Academia de danza Claudia Cadena.

References

Béjart, Maurice (2001). Lettres á un jeune danseur. France: Actes Sud.

De Aguiar e Silva, Vítor Manuel (1975). Teoría de la literatura. Madrid: Cátedra.

Eco, Umberto (2011). Confesiones de un joven novelista. Bogotá: Random House Mondadori, S. A.

Gadamer, Hans-George (1991).La actualidad de lo bello.Barcelona: Paidós.

Holguín, Jorge (2011). Las danzas privadas de Jorge Holguín Uribe. Medellín: Tragaluz Editores.

Hutcheon, Linda (1993). La política de la parodia postmoderna. Criterios, pp. 187-203. Recuperado el 22 de octubre del 2013 de http://www.criterios.es/pdf/hutcheonpolitica.pdf.

Jakobson, Román (1960). Lingüística y poética. Recuperado el 2 de octubre de 2013 de http://www.textosenlinea.com.ar/textos/Linguistica%20y%20poetica.pdf.

Noverre, Jean-Georges (2004). Letters on Dancing and Ballets. Nottingham: Russell Press.Núñez Jaime, Víctor (2012). Maurice Béjart y el precio de la pasión. Recuperado el 24 de septiembre de 2013, de http://elpais.com/elpais/2012/07/06/gente/1341583735_928721.html.

Peláez, Cristóbal (2011). Las Danzas privadas. Libro en tres transfusiones. Prólogo. En Jorge Holguín (2011). Las danzas privadas de Jorge Holguín Uribe (pp. 4-7). Medellín: Tragaluz Editores.

Ricœur, Paul (2006). La vida: un relato en busca de narrador. Rev. Agora. Papeles de filosofía, 25(2), 9-22.

Published

2016-11-25

How to Cite

Cadena, C. (2016). The use of parody as an artistic tool in Jorge Holguín Uribe’s Danzas privadas. Manual de rituales (Private dances. Manual of rituals). Artes La Revista, 13(20), 103–120. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/326219

Issue

Section

Artículos de investigación