Woman at the open window. Thresholds in the work of Dora Ramírez

Authors

  • Viviana Palacio EAFIT University

Keywords:

Dora Ramírez, Thresholds, Gender, Painting, Seventies.

Abstract

The notion of limits is explored from En la ventana abierta (At the Open Window), a painting  by  the  artist  Dora  Ramírez. The  work  constitutes  a  threshold  from which the place of women in the society of Medellín and the place of painting at the turn of the 1960s and 1970s can be observed.

|Abstract
= 173 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 90 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viviana Palacio, EAFIT University

Master in Humanistic Studies, EAFIT University (Medellín, Colombia); Independent Researcher (Los Angeles, United States).

References

Arango, Sofía Stella (1999). La crítica, y tres mujeres en la plástica antioqueña. Agenda cultural Alma Máter (49), 15-19.

Bandin Ron, César (1977). Entre Cézanne y la vajilla decorada, Pájaro de Fuego, (1), 32-35.

Barthes, Roland (1967). La mort de l’auteur. París: Mantéia (V).

Bauman, Zygmunt (1991). Modernity and Ambivalence. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Berman, Marshall ([1982] 1997). Todo lo sólido se desvanece en el aire: la experiencia de la modernidad. México: Siglo XXI.

Fernández, Carlos Arturo (1999). La muerte de la pintura. Agenda cultural Alma Máter (49), 20-22.

Forster, E.M. (1922). A Room with a View. Nueva York: Alfred A. Knopf, Inc.

Hernández, óscar (2009). Dora Ramírez, el reportaje que nunca escribí. En El vuelo del arte (pp. 9-28). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Hoyos, Juan José (2013) La abuela baila un tango. El Colombiano. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/historico/la_abuela_baila_un_tango-BBEC_247879.

Luna, Lola G. (1987). Los movimientos de mujeres: feminismo y feminidad en Colombia (1930-1943). En Brujas (7).

Mejía Arango, Juan Luis (2009). Presentación. En Juan Luis Mejía Arango, óscar Hernández Monsalve, Guillermo Angulo, y Dora Ramírez, El vuelo del arte. Dora Ramírez (p. 7). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Mejía Arango, Juan Luis; Hernández Monsalve, Óscar; Angulo, Guillermo y Ramírez, Dora (2009). El vuelo del arte. Dora Ramírez. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Mejía, Juan Diego (2009). Vestida para bailar. En El vuelo del arte. Dora Ramírez (pp. 47-54). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Molina Petit, Cristina (1994). Dialéctica feminista de la ilustración. Barcelona: Anthropos.

MOMA (1998) The Death of Painting. Aleksandr Rodchenko Retrospective. Recuperado de http://www.moma.org/interactives/exhibitions/1998/rodchenko/texts/death_of_painting.html.

Museo de Antioquia (s. f.). Conversatorio con los personajes de las Bienales [Video]. Vimeo. Recuperado de http://vimeo.com/61302929.

O’Doherty, Brian (2007). The Studio and Cube. On the relationship between where art is made and where art is displayed. Nueva York: Buell Center y FORuM.

Olea Lagos, Francisco (10 de mayo de 2013). Todo lo sólido se desvanece en el aire. El quinto poder [Blog]. Recuperado de http://www.elquintopoder.cl/politica/todo-lo-solido-se-desvanece-en-el-aire/.

Oz, Amos (2007). Discurso de Amos Oz, Premio Príncipe de Asturias de las Letras. El País. Recuperado de http://cultura.elpais.com/cultura/2007/10/26/actualidad/1193349607_850215.html.

Ramírez González, Imelda (2012). Debates críticos en los umbrales del arte contemporáneo. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Reset (Productor) (2011) Zygmunt Bauman, The Ambiance of Uncertainty. Recuperado de http://www.resetdoc.org/story/00000021598/format/html.

Sánchez Hernández (2009). Abramos la ventanas [sic] de la Iglesia – Una reflexión 50 años después de Vaticano II. Recuperado de https://franciscoxaviersanchez.wordpress.com/filosofia-y-religion/abramos-la-ventanas-de-la-iglesia-una-reflexion-50-anos-despues-de-vaticano-ii/.

Serrano, Eduardo (1995). La mujer y el arte en Colombia. En Las mujeres en la historia de Colombia (Tomo III, pp. 256-273). Bogotá: Consejería Presidencial para la Política Social y Norma.

Serviddio, Fabiana (2012). De la crítica a la teoría: Romero Brest y Juan Acha en busca de una estética latinoamericana. Figuraciones, teoría y crítica de artes, (10). Recuperado de http://www.revistafiguraciones.com.ar/numeroactual/articulo.php?ida=205&idn=10.

Teyssot, Georges (2005). A Topology of Thresholds. Home Cultures, 2(1), 89-116.

Thacker, Andrew (2003). Moving Through Modernity: Space and Geography in Modernism. Manchester: Manchester University Press.

Tiniacos, Natasha (2014). Ariel Jiménez: noción de sí mismo [entrevista]. Backroom Projects Caracas. Recuperado de http://backroomprojects.com/ariel-jimenez-nocion-de-si-mismo-3/.

Published

2016-11-25

How to Cite

Palacio, V. (2016). Woman at the open window. Thresholds in the work of Dora Ramírez. Artes La Revista, 13(20), 163–180. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/326224

Issue

Section

Artículos de investigación