Piano repertoire of colombian composers

Authors

  • José Orlando Betancourt Escobar University of Cundinamarca
  • José David Acosta Acero University of Cundinamarca

Keywords:

Colombian composers, Music publications, Manuscript, Piano compositions, Colombian piano repertoire.

Abstract

This Work pretends the description of piano pieces of Colombian composers through the continuous seeking and location of 230 musical documents between publications, manuscripts, digital documents. Beside this work shows a short historical view, beginning in the second half of XIX century until today looking for the context of the pieces, finding composers, players, characteristics and styles of almost one and a half century of musical life. The product of this work will be various categorized documents showing the name of
the piece, the composer, the location and availability, all this with the goal of impulse the interpretation of this repertoire. Is necessary that the piano music found in manuscript will be edited and publishing, augmenting the number of pieces of this repertoire. This idea came from the musical project in the University of Cundinamarca for the creation of a signature for the exclusive interpretation of Colombian composers.
|Abstract
= 321 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 565 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Orlando Betancourt Escobar, University of Cundinamarca

Professor of the piano area, University of Cundinamarca (UDEC).

José David Acosta Acero, University of Cundinamarca

Professor of the piano area, University of Cundinamarca (UDEC).

References

Barriga, M. L. (2010). Educadores musicales en Bogotá de fines del siglo XIX y principios del XX. El Artista, (7), 216-240.

Duque, E. A. (1996). Obras musicales colombianas publicadas por Mundo al día. La labor cultural del gráfico bogotano Mundo al día (1927-1938). Boletín Cultural y Bibliográfico, 33(42), 127-134.

Duque, E. A. (2000). En busca del alma nacional: Emilio Murillo Chapul (1880-1942). Ensayos. Historia y Teoría del Arte, (6), 168-182.

Moreno, J. M. (2007). Aires folclóricos al piano composiciones para piano con base en el folclor colombiano (monografía de especialización). Universidad de Antioquia, Facultad de Artes, Medellín, Colombia.

Ospina, S. D. (2012). Luis A. Calvo, su música y su tiempo (tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, Bogotá, Colombia.

Páez González, F. A. (2015). El bambuco al piano. Principales características musicales en 4 bambucos (tesis de grado). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Facultad de Artes, ASAB, Bogotá, Colombia.

Quevedo, J. H. (2013). Desarrollo de las colecciones del Centro de Documentación Musical. Recuperado de http://www.bibliotecanacional.gov.co/bnwiki/tiki-

Rodríguez, M. E. (2012a). Música nacional: el pasillo colombiano. Recuperado en https://uniandes.academia.edu/MarthaEnnaRodr%C3%ADguez.

Rodríguez, M. E. (2012b). El bambuco, música “nacional” de Colombia: entre costumbre, tradición inventada y exotismo. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 26(26). 297-339.

Roldán, C. (2006). La formación pianística en Bogotá: hacia la creación de una “escuela” propia. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 3(1), 46-67.

Published

2019-03-02

How to Cite

Betancourt Escobar, J. O., & Acosta Acero, J. D. (2019). Piano repertoire of colombian composers. Artes La Revista, 15(22), 162–182. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/337714

Issue

Section

Artículos de Investigación