Early manifestations of cultural management in Medellín. Rafael D’Alemán (1892-1914)
Keywords:
Traditional music, Cultural management, Retreta, Band director, Cultural historyAbstract
The changes were generated in Medellin during the transition of a location semi rural that was intended to be an industrial city, at the end of the century XIX, and beginning of the century XX, they opened the scope for them population to appropiate in the new spaces of customs, traditions and norms of behavior were brought from Europe, in the same way that food, textiles, medicines were imported and, of course, everything related to music and art. This paper proposes to carry a case study from the perspective of cultural history, in the period between 1892 and 1914 in Medellin. This period covers the time when the Martial Band was under the direction of Rafael D’ Alemán, who also served as a teacher, independent artist and cultural manager. The main objective of this article is to address Rafael D’ Alemán as a pioneer in Cultural Management, in turn establishing a new tradition at a time when a transformation of society was evident and despite the difficulties he had to face, He continued his job as a cultural manager. The work carried by Rafael D’ Alemán, served as an agent in which Society, State and Culture coincided synergistically.
Downloads
References
Aguirre, M. (2015). Cultivar al ciudadano. Modernidad y nuevas prácticas de formación artística en el Siglo XIX. En M. Aguirre, et al (Ed.), Educar en el arte. Protagonistas, instituciones y prácticas en el curso del tiempo. Debates por la historia IV (pp. 279-315). Universidad Autónoma de Chihuahua.
Álvarez, A. (2012). De la Banda Departamental a la Banda de la Universidad de Antioquia. 1955-1970 (Tesis de maestría). Universidad Eafit.
Attali, J. (1995). Ruidos. Ensayo sobre la economía política de la música. Siglo Veintiuno Editores.
Bennett, T. (1995). The birth of the museum: history, theory, and politics. Nueva York. Routledge.
Bernárdez, J. (2003). La profesión de la gestión cultural: definiciones y retos. Repositorio del Observatorio Latinoamericano de Gestión Cultural. http://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/handle/123456789/348
Berrío, J. (1907). Contra rectificaciones. Diario El Bateo, 110, 2.
Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural. Sociológica, 2(5), 11-17.
Cano, F. (1889). Retretas. El Trabajo. Periódico Industrial, Literario y Noticioso, 113, 4.
Cárdenas, D. (2015). La Compañía de Ópera Bracale en Colombia (1922-1933). Un agente de la cultura musical del país. Historia y Sociedad, 29, 283-312.
Castro, E. (1907a). Banda Marcial. Diario El Bateo, 70, 3.
Castro, E. (1907b). El Concejo. Diario El Bateo, 72, 2.
Castro, E. (1907c). El Parque de Bolívar. Diario El Bateo, 2.
Castro, E. (1907d). Se nos informa. Diario El Bateo, 43, 3.
Castro, E. (1908a). Ayer... Diario El Bateo, 188, 3.
Castro, E. (1908b). En compañía... Diario El Bateo, 237, 3
Castro, E. (1908c). Incansable... Diario El Bateo, 166, 3.
Castro, E. (1908d). Nos informa... Diario El Bateo, 205, 3.
Castro, E. (1908e). Nuestro buen amigo. Diario El Bateo, 3.
Cayzedo, M. (1907). Telegramas. Diario El Bateo, 3.
Correa, N. (2017). Compañías de teatro y trabajo infantil en Medellín. Elcaso de Merceditas Escobar en Frutos de la Montaña (1939-1946). Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, 22, 89-112.
D’Alemán, R. (1907). Importante noticia. Diario El Bateo, 72, 3.
D’Alemán, R. (25 de mayo de 1908a). Lista de donantes. Diario El Bateo, 1.
D’Alemán, R. (23 de mayo 1908b). Diario El Bateo, 3.
D’Alemán, R. (1908c). Telegramas. Diario El Bateo, 2.
Dillon, S. (2005). El profesor de música como gestor cultural. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical-RECIEM, 2(3), 1-10. https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/RECI0505110003A/8741
Duque, E. (2002). Gonzalo Vidal (1863-1946). Un caso excepcional en el repertorio pianístico colombiano del siglo XIX. Ensayos: Historia y teoría del arte, 7(7), 103-120.
Eli, V. (2009). Las sociedades artístico-musicales. En C. Carredano y V. Eli.
(Eds.), Historia de la música en España e Hispanoamérica. La música en Hispanoamérica en el siglo XIX (Vol. 6, pp. 270-311). Fondo de Cultura Económica de España.
García, N. (1983). Las políticas culturales en América Latina. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (7), 18-26.
Gil, F. (2009). La ciudad que en-canta. Prácticas musicales en torno a la música académica en Medellín, 1937-1961. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Colombia.
Gil, F. (2015). Procesos civilizatorios en la música en Medellín: de la Escuela de Música Santa Cecilia (1888) al Instituto de Bellas Artes (1910). En M. Aguirre, G. Hernández, F. Pérez y J. Trujillo. (Ed.), Educar en el arte. Protagonistas, instituciones y prácticas en el curso del tiempo. Universidad Autónoma de Chihuahua, pp. 177-203.
González, J. y Rolle,C. (2005). Historia social de la música popular en Chile, 1890-1950. Ediciones Universidad Católica de Chile y Casa de las Américas.
Guerra C. y De Bedout, F. (1894). Ópera Fausto. El Movimiento. Revista de Novedades, Industria y Literatura, 85, 3.
Hernández, A. (1893). Concierto. El Progreso, 47, 3.
Londoño, P. (2002). Religión, cultura y sociedad en Colombia. Medellín y Antioquia 1850-1930. Ediciones Fondo de Cultura Económica.
Melo, J. (1990). Algunas consideraciones globales sobre “modernidad” y “modernización” en el caso Colombiano. Análisis político, (10), 23-36.
Melo, J. (1997). Medellín 1880-1930: los tres hilos de la modernización. Revista de extensión cultural Unal-Med, (60), 181-190.
Molina, C. (1888). Recepción diplomática. La Voz de Antioquia, 45, 3.
Nisbet, R. (1986). La idea de progreso. Revista Libertas, 5, 1-30. http://www.eseade.edu.ar/files/Libertas/45_2_Nisbet.pdf
Ochoa, L. (2004). Cosas viejas de la Villa de la Candelaria. Instituto Tecnológico Metropolitano.
Reyes, R. (1908). Telegrama. Diario El Bateo, 2.
Silva, I. (2003). Primer Directorio General de la Ciudad de Medellín para el año de 1906. Instituto Tecnológico Metropolitano.
Vargas, M. (2004). De las fanfarrias a las salas de concierto. Música en Costa Rica (1840-1940). Universidad de Costa Rica.
Velásquez, J. (2012). Los ecos de la Villa: La música en los periódicos y revistas de Medellín (1886-1903). Tragaluz Editores.
Vidal, G. (1922). In memoriam. Sábado. Revista Semanal, 58, 206-207.
Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura. Usos de la cultura en la era global. Gedisa.
Zapata, H. (1962). Compositores colombianos. Editorial Carpel.
Zapata, H. (1963). Gonzalo Vidal. Universidad de Antioquia.
Zapata, H. (1971). Historia de la Banda de Medellín. Editorial Granamérica Ltda.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Artes La Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.