La importancia de la escenografía en el teatro barroco español

Authors

Keywords:

Escenografía, Espacio dramático, Espectador, Teatro, Teatro barroco español

Abstract

Due to the various crisis that occurred in the 17th century, the art took a different and renewed way in order to adapt itself to the expressive and reception necessities of both the artists and the baroque public. With its illusory and sensorial characteristics, the theatre presented itself as the greatest artistic manifestation of the epoch, which allowed the baroque spectator to escape from and forget about the problematic reality of their world and introduce themselves into a better universe. Then, due to the necessity of making the public part of the representation to make them believe they were actually in those worlds, the scenography gained relevance within the theatre. Both the technical aspects such as the creation of different machines to produce special effects, and the artistic aspects such as the paintings and the decorating elements, contributed to the close relationship between the spectators and the theatre itself, and made this artistic manifestation the most important in the 17th century.

|Abstract
= 219 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 65 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Mateos, A. (2007). El teatro barroco por dentro: espacios, escenografía y otros recursos de la comedia áurea. Per Abbat. Boletín

filológico de actualización académica y didáctica, (2), 7-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2210222

Díez Borque, J. M. (2002). Los espectáculos del teatro y de la fiesta en el Siglo de Oro español. Ediciones del Laberinto.

Egido, A. (1989). La escenografía del teatro barroco. Ediciones Universidad de Salamanca y Universidad Internacional de Menéndez Pelayo.

García García, B. J. (2003). Los actores. En J. M. Díez Borque (Ed.), Teatro y fiesta del Siglo de Oro en tierras europeas de los Austrias (pp. 272-283).

Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior de España.

Maestre, R. (1989). Escenotecnia del Barroco. El error de Gomar y Bayuca. Universidad de Murcia.

Orozco Díaz, E. (1969). El teatro y la teatralidad del barroco. Planeta.

Ortega y Gasset, J. (1969). Idea del teatro: una abreviatura. En Obras completas (Vol. 7, pp. 439-501). Revista de Occidente.

Pérez Sánchez, A. E. (1989). Los pintores escenógrafos en el Madrid del siglo XVII. En A. Egido (Coord.), La escenografía del teatro Barroco

(pp. 61-90). Ediciones Universidad de Salamanca y Universidad Internacional de Menéndez Pelayo.

Regueiro, J. M. (1996). Espacios dramáticos en el teatro español medieval, renacentista y barroco. K. y R. Reichenberger.

Rodríguez G. De Ceballos, A. (1989). Escenografía y tramoya en el teatro español del siglo xvii. En A. Egido (Coord.), La escenografía

del teatro barroco (pp. 33-60). Ediciones Universidad de Salamanca y Universidad Internacional de Menéndez Pelayo.

Tintelnot, H. (1995). Annotazioni sull’importanza della festa teatrale per la vita artistica e dinastica nel Barroco. Retorica e Barroco. Atti del III

Congresso internazionale di Studi Umanistici, 1994.

Published

2023-12-15

How to Cite

Insignares Ahumada, J. (2023). La importancia de la escenografía en el teatro barroco español. Artes La Revista, 19(26), 16–33. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/355758

Issue

Section

Artículos de Investigación