La importancia de la escenografía en el teatro barroco español
Keywords:
Escenografía, Espacio dramático, Espectador, Teatro, Teatro barroco españolAbstract
Due to the various crisis that occurred in the 17th century, the art took a different and renewed way in order to adapt itself to the expressive and reception necessities of both the artists and the baroque public. With its illusory and sensorial characteristics, the theatre presented itself as the greatest artistic manifestation of the epoch, which allowed the baroque spectator to escape from and forget about the problematic reality of their world and introduce themselves into a better universe. Then, due to the necessity of making the public part of the representation to make them believe they were actually in those worlds, the scenography gained relevance within the theatre. Both the technical aspects such as the creation of different machines to produce special effects, and the artistic aspects such as the paintings and the decorating elements, contributed to the close relationship between the spectators and the theatre itself, and made this artistic manifestation the most important in the 17th century.
Downloads
References
Alonso Mateos, A. (2007). El teatro barroco por dentro: espacios, escenografía y otros recursos de la comedia áurea. Per Abbat. Boletín
filológico de actualización académica y didáctica, (2), 7-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2210222
Díez Borque, J. M. (2002). Los espectáculos del teatro y de la fiesta en el Siglo de Oro español. Ediciones del Laberinto.
Egido, A. (1989). La escenografía del teatro barroco. Ediciones Universidad de Salamanca y Universidad Internacional de Menéndez Pelayo.
García García, B. J. (2003). Los actores. En J. M. Díez Borque (Ed.), Teatro y fiesta del Siglo de Oro en tierras europeas de los Austrias (pp. 272-283).
Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior de España.
Maestre, R. (1989). Escenotecnia del Barroco. El error de Gomar y Bayuca. Universidad de Murcia.
Orozco Díaz, E. (1969). El teatro y la teatralidad del barroco. Planeta.
Ortega y Gasset, J. (1969). Idea del teatro: una abreviatura. En Obras completas (Vol. 7, pp. 439-501). Revista de Occidente.
Pérez Sánchez, A. E. (1989). Los pintores escenógrafos en el Madrid del siglo XVII. En A. Egido (Coord.), La escenografía del teatro Barroco
(pp. 61-90). Ediciones Universidad de Salamanca y Universidad Internacional de Menéndez Pelayo.
Regueiro, J. M. (1996). Espacios dramáticos en el teatro español medieval, renacentista y barroco. K. y R. Reichenberger.
Rodríguez G. De Ceballos, A. (1989). Escenografía y tramoya en el teatro español del siglo xvii. En A. Egido (Coord.), La escenografía
del teatro barroco (pp. 33-60). Ediciones Universidad de Salamanca y Universidad Internacional de Menéndez Pelayo.
Tintelnot, H. (1995). Annotazioni sull’importanza della festa teatrale per la vita artistica e dinastica nel Barroco. Retorica e Barroco. Atti del III
Congresso internazionale di Studi Umanistici, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Artes La Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.