Pedagogical reflections on purpose: “Investigate, create, training: project about education for teachers in theater on San Onofre town”
Keywords:
Investigative spiral, Rural education, Theater teacher training, Theater training, Research-creationAbstract
The following text presents some pedagogical reflections on the project “Investigate, Create, Train: Training for teachers in theater in the Municipality of San Onofre” which was developed in three stages from February 2018 to June 2020, focused on theater training
for educators in educational institutions. Each stage covered specific contents of theater training, the first focusing on appropriation, the second on scenic creation, and the third on dramaturgies for the school. This article reflects on the first stage, which was structured in three phases: a theoretical seminar, the implementation of educational workshops, and an academic meeting. These reflections comes from the premise of someone with the same academic background but working in a rural context who's perspectives are developed on the basis of the sensations and thoughts of teachers teaching outside their place of origin, intersected by the references of research-creation/training. The text initially describes the origin of the project. Then, it defines the concept of investigative spiral and its relationship with research-creation/training, which serves as a framework for understanding the processes that occurred in its implementation. Subsequently, reflections are presented on some components of the project, two of them based on different perspectives, such as the context in which it is inserted and the component of the educational workshops. Next, three other elements that are the subject of reflection-evaluation of the investigative spiral are grouped: alternate training processes, community participation, and theater references. Finally, conclusions are presented regarding limitations, recommendations,
and suggestions for future research.
Downloads
References
Ariza S. (2021). De la práctica a la investigación en el arte contemporáneo, producir conocimiento desde la creación. Arte, Individuo y Sociedad, 33(2), 537-552. https://doi.org/10.5209/aris.68916
Auslander, P. (2022). Liveness: Performance in a Mediatized Culture (3.a ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003031314
Borgdorff, H. (2006). The debate on research in the arts. Sensible, 3, 22-34. https://www.researchcatalogue.net/profile/show-work?work=130082
Bourdieu, P. (1992). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
Brecht, B. (2020). Pequeño órganon para el teatro. Universidad Nacional Autónoma de México.
Cortázar, J. (1999). Rayuela. Editorial Reflexión.
Cortázar, J. y Dunlop, C. (1984). Los autonautas de la cosmopista (2.a ed.). Muchnik Editores.
De Certeau, M. (1980). La invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana.
De la Parra, M. (1988). La secreta obsenidad de cada día. Ediciones El Milagro.
Diéguez, I. (2007). Escenarios liminales. Teatralidad, performances y política. Atuel.
Laverde Toscano, M. C. y Aranguren Díaz, F. (1997). Los mapas diurnos y nocturnos de Jesús Martín-Barbero. Nómadas (Col.), (7), 145-169. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10511890901
Lewis, H., Sayer, J. y Shields, H. (2015). The play that’s goes wrong. Bloomsbury.
Martín-Barbero, J. (2003). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de Educación, (32). http://rieoei.org/rie32a01.htm
Museo de Arte Moderno de New York. (2024, mayo 31). Marcel Duchamp and the readymade. https://www.moma.org/collection/terms/dada/marcel-duchamp-and-the-readymade
Osuna Barriga, J. G. (2012). Un viaje a ninguna parte: la investigación-creación como vehículo de validación institucional de la producción artística. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 7(1), 5-9. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/2351
Ramírez, V. (2016). Análisis de los procesos y metodologías de la investigación-creación/formación, a través de la sistematización de experiencias del énfasis de creación I de la Licenciatura en Artes Escénicas de la Universidad Pedagógica Nacional en el 2015-II [Tesis de pregrado]. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1304/TE-11549.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rancière, J. (1987). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Laertes.
Soto Calderón, A. (2012). Los bordes de la representación. UOC.
Sullivan, G. (2005). Art practice as research (2.a ed.). Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Artes La Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.