Rhizomatic agencement for photographic works: unfolding of individualities from multiplicity

Authors

Keywords:

photography, photographic constellations, photographic installation, rhizomatic agency, rhizome

Abstract

This article examines the concept of the rhizome proposed by Gilles Deleuze and Félix Guattari in dialogue with the concept of photographic constellations described by Anne Immelé, in order to analyse the ways in which photographic montages are made today. The relationship between both concepts allows to deepen theoretically in Immelé’s installation proposal, in order to go further from just images installations in a wall, to aesthetics experience. This allows to talk about rhizomatic agency with the aim of making visible the relationship between artist and spectator with the artwork through the deployment of their individuation processes by virtue of their encounter with the sensible.

|Abstract
= 52 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 24 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Marín Taborda, Universidad de Antioquia

Magíster en Artes Visuales

References

Antequera, L. (2001). Arte y astronomía: evolución de los dibujos de las constelaciones [Tesis de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. https://hdl.handle.net/20.500.14352/62625

Barroso Ramos, M. (2005). Inmanencia, virtualidad y devenir en Gilles Deleuze [Tesis doctoral]. Universidad de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/9839/cs224.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Condés, O. (2019, noviembre 14). “El oro es una enfermedad”, Sebastião Salgado en la inauguración de la exposición ‘Gold: Tierra Quemada’ en Fuenlabrada. Xatakafoto: fotógrafos. https://www.xatakafoto.com/fotografos/oro-enfermedad-sebastiao-salgado-inauguracion-exposiciongold-tierra-quemada-fuenlabrada

Delahaye, L. (1999). L’autre. Phaidon ed.

Deleuze, G. (1986). Sur Foucault le pouvoir. Cours Vincennes–St Denis. Cours du 13/05/19863. https://www.webdeleuze.com/textes/286

Deleuze, G. (2003). Francis Bacon. The Logic of sensation. Continuum.

Deleuze, G. (2007). Empirismo y subjetividad. Gedisa.

Deleuze, G. (2021). Pintura El concepto de diagrama. Cactus serie clases.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2005). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2008). Rizoma. Pretextos.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2020). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos (Trabajo original publicado en 1980).

Del Río, V. (2008). Fotografía objeto. La superación de la estética del documento. Ediciones Universidad de Salamanca.

diCorcia, P. (1997, diciembre 18). Philip-Lorca diCorcia. Hustler/Streetwork. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía: Exposiciones. https://www.museoreinasofia.es/exposiciones/philip-lorca-dicorcia-hustler-streetwork

Duque, A. (2012). Iconos II. Adriana Duque.com. http://adrianaduque.com/series/iconos2/index.html

Esperón, J. (2014). El acontecimiento y la diferencia en la filosofía de Gilles Deleuze. Nuevo Pensamiento, 4(4), 286-314. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5513801.pdf

Ferreyra, J. (2017). Hegel y Deleuze: filosofías de la naturaleza. areté. Revista de Filosofía, 29(1), 91-123. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/18964

Forero, S. (2005). Cell-Portraits. Santiago Forero.com. http://santiagoforero.com/selected-works/cell-portraits/

Giguère, Y. (s. f.). Yan Giguère. http://www.yangiguere.com/?projects=bio—cv

Immelé, A. (2015). Constellations photographiques. Mediapop.

Immelé, A. (s. f.). Anne Immelé. http://www.anneimmele.fr/

Kruithof, A. (s. f.). Untitled (I’ve taken too many photos I’ve never taken a photo). anoukkruithof.nl. https://anoukkruithof.com/?product=untitled-ive-taken-too-many-photos-ive-never-taken-a-photo-book

Mark Lombardi (s. f.). Mark Lombardi Banco Nazionale del Lavoro, Reagan, Bush, Thatcher, and the Arming of Iraq, c. 1979-1990 (4th version). 1998. MoMA. https://www.moma.org/collection/works/82619

Meschiari, A. (2017) Presentation. Are we alone? 2015 – ongoing. Atlas, 2014. CV

MoMA (s. f.) New documents. MoMA: what’s on. https://www.moma.org/calendar/exhibitions/3487

Nancy, J. (1999). Pliegue deleuziano del pensamiento. En E. Alliez (Ed.), Gilles Deleuze. Una vida filosófica. Tomo I. Encuentros Internacionales Gilles Deleuze, Río de Janeiro – Sao Paulo del 10 al 14 junio de 1996. Santiago de Cali, Colombia. Revista “Se cauto”. pp. 63-70.

Prado, Jr. (1999). Sobre el “plano de inmanencia”. En E. Alliez (Ed.), Gilles Deleuze. Una vida filosófica. Tomo I. Encuentros Internacionales Gilles Deleuze, Río de Janeiro – Sao Paulo del 10 al 14 junio de 1996. Santiago de Cali, Colombia. Revista “Se cauto”. pp. 199-216.

Rivero, E. (2016, abril 8) ¿Qué es la antimemoria? Unocero. https://acortar.link/Buzzwg

Rojas Peña, I. (2013) Astronomía elemental. Volumen I: Astronomía básica. USM.

Struth, T. (s. f.). Thomas Struth Photographs. Thomasstruth32.com. http://www.thomasstruth32.com/smallsize/exhibitions/duesseldorf/index.html

Tillmans, W. y Ulrich, H. (2007). Wolfgang Tillmans, Hans Ulrich Obrist the conversations series. Verlag der Buchhandlung Walther König.

Vicenti, D. (1972, mayo 11). Rizoma. idis: Proyecto IDIS.org. https://proyectoidis.org/rizoma/#:~:text=En%20Biolog%C3%ADa%2C%20un%20rizoma%20es,brotes%20herb%C3%A1ceos%20de%20sus%20nudos.&text=El%20rizoma%2C%20en%20cambio%2C%20tiene,espacio%2geogr%C3%A1fico%20se%20lo%20permita

Published

2024-09-02

How to Cite

Marín Taborda, J. (2024). Rhizomatic agencement for photographic works: unfolding of individualities from multiplicity. Artes La Revista, 21(28), 92–114. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/358226

Issue

Section

Artículos de Reflexión