Rhizomatic agencement for photographic works: unfolding of individualities from multiplicity
Keywords:
photography, photographic constellations, photographic installation, rhizomatic agency, rhizomeAbstract
This article examines the concept of the rhizome proposed by Gilles Deleuze and Félix Guattari in dialogue with the concept of photographic constellations described by Anne Immelé, in order to analyse the ways in which photographic montages are made today. The relationship between both concepts allows to deepen theoretically in Immelé’s installation proposal, in order to go further from just images installations in a wall, to aesthetics experience. This allows to talk about rhizomatic agency with the aim of making visible the relationship between artist and spectator with the artwork through the deployment of their individuation processes by virtue of their encounter with the sensible.
Downloads
References
Antequera, L. (2001). Arte y astronomía: evolución de los dibujos de las constelaciones [Tesis de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. https://hdl.handle.net/20.500.14352/62625
Barroso Ramos, M. (2005). Inmanencia, virtualidad y devenir en Gilles Deleuze [Tesis doctoral]. Universidad de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/9839/cs224.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Condés, O. (2019, noviembre 14). “El oro es una enfermedad”, Sebastião Salgado en la inauguración de la exposición ‘Gold: Tierra Quemada’ en Fuenlabrada. Xatakafoto: fotógrafos. https://www.xatakafoto.com/fotografos/oro-enfermedad-sebastiao-salgado-inauguracion-exposiciongold-tierra-quemada-fuenlabrada
Delahaye, L. (1999). L’autre. Phaidon ed.
Deleuze, G. (1986). Sur Foucault le pouvoir. Cours Vincennes–St Denis. Cours du 13/05/19863. https://www.webdeleuze.com/textes/286
Deleuze, G. (2003). Francis Bacon. The Logic of sensation. Continuum.
Deleuze, G. (2007). Empirismo y subjetividad. Gedisa.
Deleuze, G. (2021). Pintura El concepto de diagrama. Cactus serie clases.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2005). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2008). Rizoma. Pretextos.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2020). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos (Trabajo original publicado en 1980).
Del Río, V. (2008). Fotografía objeto. La superación de la estética del documento. Ediciones Universidad de Salamanca.
diCorcia, P. (1997, diciembre 18). Philip-Lorca diCorcia. Hustler/Streetwork. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía: Exposiciones. https://www.museoreinasofia.es/exposiciones/philip-lorca-dicorcia-hustler-streetwork
Duque, A. (2012). Iconos II. Adriana Duque.com. http://adrianaduque.com/series/iconos2/index.html
Esperón, J. (2014). El acontecimiento y la diferencia en la filosofía de Gilles Deleuze. Nuevo Pensamiento, 4(4), 286-314. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5513801.pdf
Ferreyra, J. (2017). Hegel y Deleuze: filosofías de la naturaleza. areté. Revista de Filosofía, 29(1), 91-123. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/18964
Forero, S. (2005). Cell-Portraits. Santiago Forero.com. http://santiagoforero.com/selected-works/cell-portraits/
Giguère, Y. (s. f.). Yan Giguère. http://www.yangiguere.com/?projects=bio—cv
Immelé, A. (2015). Constellations photographiques. Mediapop.
Immelé, A. (s. f.). Anne Immelé. http://www.anneimmele.fr/
Kruithof, A. (s. f.). Untitled (I’ve taken too many photos I’ve never taken a photo). anoukkruithof.nl. https://anoukkruithof.com/?product=untitled-ive-taken-too-many-photos-ive-never-taken-a-photo-book
Mark Lombardi (s. f.). Mark Lombardi Banco Nazionale del Lavoro, Reagan, Bush, Thatcher, and the Arming of Iraq, c. 1979-1990 (4th version). 1998. MoMA. https://www.moma.org/collection/works/82619
Meschiari, A. (2017) Presentation. Are we alone? 2015 – ongoing. Atlas, 2014. CV
MoMA (s. f.) New documents. MoMA: what’s on. https://www.moma.org/calendar/exhibitions/3487
Nancy, J. (1999). Pliegue deleuziano del pensamiento. En E. Alliez (Ed.), Gilles Deleuze. Una vida filosófica. Tomo I. Encuentros Internacionales Gilles Deleuze, Río de Janeiro – Sao Paulo del 10 al 14 junio de 1996. Santiago de Cali, Colombia. Revista “Se cauto”. pp. 63-70.
Prado, Jr. (1999). Sobre el “plano de inmanencia”. En E. Alliez (Ed.), Gilles Deleuze. Una vida filosófica. Tomo I. Encuentros Internacionales Gilles Deleuze, Río de Janeiro – Sao Paulo del 10 al 14 junio de 1996. Santiago de Cali, Colombia. Revista “Se cauto”. pp. 199-216.
Rivero, E. (2016, abril 8) ¿Qué es la antimemoria? Unocero. https://acortar.link/Buzzwg
Rojas Peña, I. (2013) Astronomía elemental. Volumen I: Astronomía básica. USM.
Struth, T. (s. f.). Thomas Struth Photographs. Thomasstruth32.com. http://www.thomasstruth32.com/smallsize/exhibitions/duesseldorf/index.html
Tillmans, W. y Ulrich, H. (2007). Wolfgang Tillmans, Hans Ulrich Obrist the conversations series. Verlag der Buchhandlung Walther König.
Vicenti, D. (1972, mayo 11). Rizoma. idis: Proyecto IDIS.org. https://proyectoidis.org/rizoma/#:~:text=En%20Biolog%C3%ADa%2C%20un%20rizoma%20es,brotes%20herb%C3%A1ceos%20de%20sus%20nudos.&text=El%20rizoma%2C%20en%20cambio%2C%20tiene,espacio%2geogr%C3%A1fico%20se%20lo%20permita
![](https://revistas.udea.edu.co/public/journals/134/submission_358226_76521_coverImage_es_ES.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Artes La Revista
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.