Introduction to musical whistling
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.artes.361580Keywords:
whistle, communicational whistle, musical whistle, whistling techniques, pursed-lip whistle, chirpAbstract
This article of reflection is born as an imperative, understanding the need to approach whistling from the academy, due to its lack of appropriation and promotion, which is evidenced in the absence of academic references about musical whistling in the Spanish language. Therefore, this article of reflection offers a brief musical and naturalistic context about whistling; it covers some references of this art in the world; it exhibits the physical phenomenon of whistling, presents some techniques of musical whistling and exposes the concept of warbling as a technique for the articulation of whistling. Finally, it sets a precedent so that, by means of a reflection based on the practice of whistling, it is possible to encourage a path to new problems, reflections and contributions that help to promote it as a musical sound phenomenon of wide pedagogical, sonorous and creative possibilities.
Downloads
References
Bostonwhistler. (2012, mayo 28). Linda Hamilton - The history of musical whistling [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=eG0-aGQeQls&t=955s
Casey, L. (2013). Toronto whistler blows past the competition at international contest. The Toronto Star
Gracyk, T. (2015, diciembre 29). Mrs. Alice Shaw & Twin Daughters whistling “Spring-Tide Revels” Edison cylinder 9448 (1907) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XmoREPRdSJw Gobierno de Gran Canarias. (s. f.). Parques nacionales. Garajonay. https://www.gobiernodecanarias.org/parquesnacionales/garajonay/es/infoespec/geologia/
Gorashi, A. (2011). Professional whistling: A performer’s perspective [Tesis de maestría]. Griffith University. https://www.academia.edu/4354985/Professional_Whistling_A_Performer_s_Perspective
Gottfried, J. (2010). Ocarinas microtonales de las culturas precoloniales del Golfo: aerófonos de la comunicación silbada o de subrogación del habla. En J. A. Chamorro y F. M. Zúñiza (Coords.), Sustitutos acústicos del lenguaje verbal. Una visión interdisciplinaria de los signos audibles, parafonías y comportamientos sonoros (pp. 149-166). Universidad de Guadalajara. https://riudg.udg.mx/bitstream/20.500.12104/73666/1/BCUAAD00050.pdf
Guilera, J. T. (2006). El lenguaje silbado en África: un caso joola a principios del siglo XXI: aproximación teórica y transcripciones musicales. Oráfrica: revista de oralidad africana, (2), 95-112. https://www.raco.cat/index.php/Orafrica/article/view/136751
Hasler, J. (2005). El lenguaje silbado y otros estudios del idioma. Universidad del Valle.
Henao Sánchez, J. P. (2023). El silbido, facetas de un fenómeno sonoro. Análisis, usos dinámicas culturales y aplicación compositiva [Tesis de pregrado]. Universidad de Antioquia. Repositorio de la Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/42471 International Whistlers
Guild. (2021, junio 26). IWG Masterclass #1 (Morning Session Full Video) | Yuki Takeda | Warbling | May, 2021 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fM8HeH2_TYQ&t=1s
Jordon, N. (2013, enero 10). Whistling Coon - George W. Johnson (1891) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mvGx-axtHzo&ab_channel=NathanielJordon
Meyer, J. y Díaz, D. (2017). Geolingüística de los lenguajes silbados del mundo, con un enfoque en el español silbado. Géolinguistique, (17), 99-124. https://doi.org/10.4000/geolinguistique.373
Muñoz, F. (2019). AKANUYA JINA: el sonido que canta. Creación e interpretación de música para flautas basada en música ancestral Iku y paisajes sonoros de la Sierra Nevada de Santa Marta [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia]. philh37. (2012, febrero 16). The Jazz Whistler - Ron McCroby [Video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0jBwPBRvaoM
Plasencia Martín, M. (2007). El silbo gomero. Tradición viva de la cultura canaria y patrimonio de la humanidad. PASOS. Revista de turismo y patrimonio cultural, 4(1), 31-43. https://www.pasosonline.org/es/articulos/232-el-silbo-gomero-tradicion-viva-de-la-cultura-canaria-y-patrimonio-de-la-humanidad Real Academia Española [@RAEinforma]. (2022, noviembre 10). Si “beatbox(ing)” se refiere a la producción de sonidos [X]. X. https://x.com/RAEinforma/status/1590628926577000448
Real Academia Española. (2014). Gorjeo. https://dle.rae.es/gorjeo
Schafer, R. M. (1993). El paisaje sonoro y la afinación del mundo (H. L. Gil, Trad.). Ediciones G. Gili.
Schlitz, J. (2006). Warbling. Guide to Artwhistling. Appendix A. Dictionary of Whistling. https://web.archive.org/web/20090715070728/http://synthonia.org/artwhistling/guide/dictionary.html#Warbling
Sirus, K. (2019, septiembre 11). Real-time MRI whistling / Sirus the whistler [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Naeze0cvM9A
Takeda, Y. (s. f.). Un músico galardonado y global / Un profesional polígloto y transcultural. https://yukitakeda.com/about/
Takeda, Y. [Yuki Takeda / El Silbador Poligloto] (2021). 8 Differents Ways to Whistle FAST! #oneminutewhistlinglesson #shorts [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=x4-la1OhIxo
Slide, A. (1994). The encyclopedia of Vaudeville. University Press of Mississippi.
Xuluc Balam, P. R. (2019). Xoob: observaciones sobre la producción de silbatos en Uayma, Yucatán. Estudios de Cultura Maya, 56, 73-93. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-25742020000200073&script=sci_arttext
Woodward, A. (2022). Whistling as an art. Good Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artes La Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.