Introduction to musical whistling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.artes.361580

Keywords:

whistle, communicational whistle, musical whistle, whistling techniques, pursed-lip whistle, chirp

Abstract

This article of reflection is born as an imperative, understanding the need to approach whistling from the academy, due to its lack of appropriation and promotion, which is evidenced in the absence of academic references about musical whistling in the Spanish language. Therefore, this article of reflection offers a brief musical and naturalistic context about whistling; it covers some references of this art in the world; it exhibits the physical phenomenon of whistling, presents some techniques of musical whistling and exposes the concept of warbling as a technique for the articulation of whistling. Finally, it sets a precedent so that, by means of a reflection based on the practice of whistling, it is possible to encourage a path to new problems, reflections and contributions that help to promote it as a musical sound phenomenon of wide pedagogical, sonorous and creative possibilities.

|Abstract
= 5 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Pablo Henao Sánchez, Universidad de Antioquia

Licenciado en Educación Básica, con énfasis en Educación Artística y Cultural: Música Docente de Música en la academia SoloRock

References

Bostonwhistler. (2012, mayo 28). Linda Hamilton - The history of musical whistling [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=eG0-aGQeQls&t=955s

Casey, L. (2013). Toronto whistler blows past the competition at international contest. The Toronto Star

Gracyk, T. (2015, diciembre 29). Mrs. Alice Shaw & Twin Daughters whistling “Spring-Tide Revels” Edison cylinder 9448 (1907) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XmoREPRdSJw Gobierno de Gran Canarias. (s. f.). Parques nacionales. Garajonay. https://www.gobiernodecanarias.org/parquesnacionales/garajonay/es/infoespec/geologia/

Gorashi, A. (2011). Professional whistling: A performer’s perspective [Tesis de maestría]. Griffith University. https://www.academia.edu/4354985/Professional_Whistling_A_Performer_s_Perspective

Gottfried, J. (2010). Ocarinas microtonales de las culturas precoloniales del Golfo: aerófonos de la comunicación silbada o de subrogación del habla. En J. A. Chamorro y F. M. Zúñiza (Coords.), Sustitutos acústicos del lenguaje verbal. Una visión interdisciplinaria de los signos audibles, parafonías y comportamientos sonoros (pp. 149-166). Universidad de Guadalajara. https://riudg.udg.mx/bitstream/20.500.12104/73666/1/BCUAAD00050.pdf

Guilera, J. T. (2006). El lenguaje silbado en África: un caso joola a principios del siglo XXI: aproximación teórica y transcripciones musicales. Oráfrica: revista de oralidad africana, (2), 95-112. https://www.raco.cat/index.php/Orafrica/article/view/136751

Hasler, J. (2005). El lenguaje silbado y otros estudios del idioma. Universidad del Valle.

Henao Sánchez, J. P. (2023). El silbido, facetas de un fenómeno sonoro. Análisis, usos dinámicas culturales y aplicación compositiva [Tesis de pregrado]. Universidad de Antioquia. Repositorio de la Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/42471 International Whistlers

Guild. (2021, junio 26). IWG Masterclass #1 (Morning Session Full Video) | Yuki Takeda | Warbling | May, 2021 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fM8HeH2_TYQ&t=1s

Jordon, N. (2013, enero 10). Whistling Coon - George W. Johnson (1891) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mvGx-axtHzo&ab_channel=NathanielJordon

Meyer, J. y Díaz, D. (2017). Geolingüística de los lenguajes silbados del mundo, con un enfoque en el español silbado. Géolinguistique, (17), 99-124. https://doi.org/10.4000/geolinguistique.373

Muñoz, F. (2019). AKANUYA JINA: el sonido que canta. Creación e interpretación de música para flautas basada en música ancestral Iku y paisajes sonoros de la Sierra Nevada de Santa Marta [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia]. philh37. (2012, febrero 16). The Jazz Whistler - Ron McCroby [Video] YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0jBwPBRvaoM

Plasencia Martín, M. (2007). El silbo gomero. Tradición viva de la cultura canaria y patrimonio de la humanidad. PASOS. Revista de turismo y patrimonio cultural, 4(1), 31-43. https://www.pasosonline.org/es/articulos/232-el-silbo-gomero-tradicion-viva-de-la-cultura-canaria-y-patrimonio-de-la-humanidad Real Academia Española [@RAEinforma]. (2022, noviembre 10). Si “beatbox(ing)” se refiere a la producción de sonidos [X]. X. https://x.com/RAEinforma/status/1590628926577000448

Real Academia Española. (2014). Gorjeo. https://dle.rae.es/gorjeo

Schafer, R. M. (1993). El paisaje sonoro y la afinación del mundo (H. L. Gil, Trad.). Ediciones G. Gili.

Schlitz, J. (2006). Warbling. Guide to Artwhistling. Appendix A. Dictionary of Whistling. https://web.archive.org/web/20090715070728/http://synthonia.org/artwhistling/guide/dictionary.html#Warbling

Sirus, K. (2019, septiembre 11). Real-time MRI whistling / Sirus the whistler [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Naeze0cvM9A

Takeda, Y. (s. f.). Un músico galardonado y global / Un profesional polígloto y transcultural. https://yukitakeda.com/about/

Takeda, Y. [Yuki Takeda / El Silbador Poligloto] (2021). 8 Differents Ways to Whistle FAST! #oneminutewhistlinglesson #shorts [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=x4-la1OhIxo

Slide, A. (1994). The encyclopedia of Vaudeville. University Press of Mississippi.

Xuluc Balam, P. R. (2019). Xoob: observaciones sobre la producción de silbatos en Uayma, Yucatán. Estudios de Cultura Maya, 56, 73-93. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-25742020000200073&script=sci_arttext

Woodward, A. (2022). Whistling as an art. Good Press.

Published

2025-12-12

How to Cite

Henao Sánchez, J. P. (2025). Introduction to musical whistling. Artes La Revista, 25(32), 70–88. https://doi.org/10.17533/udea.artes.361580

Issue

Section

Artículos de Reflexión