Eurocentric logic in training in the Master of Music in two universities in Bogotá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.artes.361640

Keywords:

didactics of music, higher education in music, music teaching, decoloniality in music, eurocentric logic

Abstract

This document presents a reflection on the teaching of music and, as an effect of this, the constitution of a possible didactics of music, and in particular, on the training of the music teacher. This reflection is given at first from the musical pedagogues of the southern cone and Spain, using some of the authors of the critical and decolonial movements, stopping to reflect on the teaching in the formation of the music teacher and how, around this teaching, the configuration of the current didactics of music is given. This document, far from being exhaustive, intends to call for reflection and a critical look at the academic processes of music and the
teaching of music at the university, where the protagonist is the teacher.

|Abstract
= 1 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Martínez Palacio, Pontificia Universidad Javeriana

Estudios en percusión en la Facultad de Artes ASAB de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. Especialista en Pedagogía de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia y magíster en Educación de la Pontificia Universidad Javeriana.

References

Castillo, D. C. (2017). La europeización musical del territorio de Abya yala a través de la educación musical: El Astrolabio. Revista de Investigación y Ciencia del Gimnasio Campestre, 16(1), 87-99. https://revistaelastrolabio.com/wp-content/uploads/2023/07/8-Si-no-lee-no-sabe-musica.pdf

Castro-Gómez, S. (2017). ¿Qué hacer con los universalismos occidentales? Observaciones en torno al “giro decolonial”. Analecta Política, 7(13), 249-272. https://doi.org/10.18566/apolit.v7n13.a02

Cuesta-Moreno, O. J. (2010). Consideraciones sobre educación, interculturalidad y la perspectiva de-colonial, Revista de Investigaciones UNAD, 9(1), 23-43. https://doi.org/10.22490/25391887.661

Dussel, E. (2011). Filosofía de la liberación. Fondo de Cultura Económica. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/otros/20120227024607/filosofia.pdf

Green L. (2001). How popular musicians learn. A way ahead for music education. Ashgate Publishing Limited.

Holguín T., P. J. y Martínez, I. C. (2017). La didáctica musical entre la primera y la tercera persona: hacia una perspectiva de segunda persona en la formación de músicos profesionales. (pensamiento), (palabra). Y Obra, (18), 6-15. https://doi.org/10.17227/ppo.num18-6279

Holguín Tovar, P. (2010). Influencias y concepciones sobre la educación auditiva y el solfeo en la formación superior en Colombia. En F. Shifres y R. Herrera (Eds.), Actas del I Seminario sobre la Adquisición y Desarrollo del Lenguaje Musical en la Enseñanza Formal de la Música (pp. 15-21). Ediciones Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música,. https://www.aacademica.org/favio.shifres/124

Lander, E. (2000) (Comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf

Leonhard, R. y Sadonio, C. (2011). Nueva agenda de la didáctica de la música: espacio controversial de bordes y tensiones. En R. Herrera y M. I. Burcet, Musicalidad humana: debates actuales en evolución, desarrollo y cognición e implicancias socio-culturales (pp. 363-372). Actas del X Encuentro de Ciencias Cognitivas de la Música, Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música. https://www.aacademica.org/maria.ines.burcet/121.pdf

Lucio A., R. (1989). Educación y pedagogía, enseñanza y didáctica: diferencias y relaciones. Revista de la Universidad de La Salle, 11(17), 35-46. https://revistauls.lasalle.edu.co/article/view/3005

Martínez Palacio, G. (2019). Síntomas del eurocentrismo en la enseñanza de la formación del maestro en música [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/43738

Mignolo, W. (2005). Cambiando las éticas y las políticas del conocimiento: la lógica de la colonialidad y postcolonialidad imperial. Tabula Rasa, (3), 47-72. http://www.revistatabularasa.org/numero_tres/mignolo.pdf

Ochoa, A. M. (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Norma.

Ochoa Escobar, J. S. (2010). Formas de producción de deseo en la educación musical de conservatorio. Revista Calle 14, 5(7), 36-46. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/3536

Ochoa Escobar. J. S. (2011). La “práctica común”, como la menos común de las prácticas: una mirada crítica a los supuestos que configuran la educación musical universitaria en Colombia [Tesis de maestría], Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/items/adacc292-0785-4844-b7d9-6149f43de2e6

Ochoa Escobar, J. S. (2016). Un análisis de los supuestos que subyacen a la educación musical universitaria en Colombia. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(1), 99-129. https://doi.org/10.11144/Javeriana.mavae11-1.asse

Perdomo E., J. I. (1980). Historia de la música en Colombia (5.ª ed.). Plaza y Janés.

Perrenoud, Ph. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI, Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523. https://programa4x4-cchsur.com/wp-content/uploads/2016/11/La-formacion-de-los-docentes-en- el-siglo-XXI_Perrenoud.pdf

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf

Runge Peña, A. K. (2013). Didáctica: una introducción panorámica y comparada. Itinerario Educativo, 27(62), 201-240. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6280204.pdf

Samper, A. (2016). La educación musical como derecho humano: hacia una pedagogía estética, ética y diversa. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(1), 9-13. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/15186

Samper A., A. (2011). Educación musical a nivel superior e interculturalidad en el siglo XXI: nuevas epistemologías, nuevas aproximaciones didácticas, El Artista, (8), 297-316. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3763105

Santos, B. de S. (2006). Capítulo 1. La sociología de las ausencias y la sociología de las emergencias: para una ecología de saberes. En Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (pp. 13-41). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://libreria.clacso.org/publicacion.php?p=139&c=0

Shifres, F. D. y Gonnet, D. (2015). Problematizando la herencia colonial en la educación musical, Epistemus. Revista de Estudios en Música, Cognición y Cultura, 3(2), 51-67. https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2971.2

Shifres, F. y Rosabal-Coto, G. (2017). Hacia una educación musical decolonial en y desde Latinoamérica, Revista Internacional de Educación Musical, (5), 85-91. https://www.revistaeducacionmusical.org/index.php/rem1/article/view/153

Zambrano L. A. (2007). Ciencias de la educación, psicopedagogía y didáctica. Pensar la Educación. Anuario del Doctorado en Educación:, (2), 71-96. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/anuariodoctoradoeducacion/article/view/3841

Published

2025-12-12

How to Cite

Martínez Palacio, G. (2025). Eurocentric logic in training in the Master of Music in two universities in Bogotá. Artes La Revista, 25(32), 48–67. https://doi.org/10.17533/udea.artes.361640

Issue

Section

Artículos de Reflexión