Paleography on an embroidery: Elizabeth Parker’s sampler (1830)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.artes.361646Keywords:
embroidery, artistic creation, sampler, needlework, women’s private livesAbstract
This paper explores a piece of needlework—specifically a sampler—created by Elizabeth Parker, examining it not only as a practical exercise in the art of embroidery, but also as a moral artifact shaped by Christian values between the Gregorian and Victorian periods. The stitched text is transcribed to facilitate comprehension and is subsequently analyzed both in its material form and narrative content. Through this dual lens, the work is approached as a valuable historical source, particularly for understanding aspects of women´´s private lives, while also considering its aesthetic dimensions.
Downloads
References
Cayetano Pérez, S. (2021). La paleografía como medida de conservación de la información. Análisis paleográfico de los procesos judiciales del Fondo Documental Ixmiquilpan, Sección Justicia, Serie Juicios Criminales (1602-1701) del Archivo Histórico del Estado de Hidalgo. Congreso Virtual Memoria, DD. HH. y Buenas Prácticas en Archivos Universitarios y de Investigación. Universidad de Los Andes, 22 al 26 de febrero. https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/b2ee22ab-8591-46d6-891d-983e2fd894e0/content
Hartley, F. (1860). The Ladies' Book of Etiquette, and Manual of Politeness. A Complete Hand Book for the use of the Lady in Polite Society. Proyecto Gutenberg. https://www.gutenberg.org/files/35123/35123-h/35123-h.htm
Nolkford Record Office, Gobierdo del Reino Unido. (1870). Ley Foster Inglaterra, reformas de finales del siglo XIX. Recuperado de: https://www.archives.norfolk.gov.uk/article/31215/The-Elementary-Education-Act-1870-and-school-board-records.
Oxford Royale Academy. (s. f.). A history of women´s education in the UK. Oxford Royale Academy.
https://www.oxford-royale.com/articles/history.womens-education-uk
Real Academia Española. (2024). Dechado. https://dle.rae.es/dechado
Schwartz, L. (2011). Feminist thinking on education in Victorian England. Oxford Review of Education, 37(5), 669-682. http://www.jstor.org/stable/23119462
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artes La Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.