Rethinking Art History in Colombia: Criticism, Methodologies, and New Perspectives. Review
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.artes.361682Abstract
The work General Concepts in Colombian Art History: History, Art, and Nation, 1959–1985, by Sara Fernández Gómez, emerges in a context marked by scarce disciplinary production and a lack of critical consolidation of art history in Colombia. The book is part of a reflective effort to confront both the methodological deficiencies and the conceptual frameworks that have governed this discipline in the country in recent decades. From an interdisciplinary perspective, the author not only examines the most relevant texts in the construction of this historiographical narrative, but also questions the criteria of cultural legitimation, the dynamics of power in the artistic field, and the relevance of introducing a philosophical approach that broadens the interpretive horizons of art history.
Downloads
References
Danto, A. (1989). Historia y narración. Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artes La Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.