Management and Information About Corporate Social Responsibility of SMEs: the Need for Differentiation

Authors

  • Mauricio Gómez Villegas National University of Colombia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.14671

Keywords:

CSR and SMEs, CSR Information, CSR critical view, ISO 26000, GRI

Abstract

Corporate Social Responsibility (CSR) has been positioned and situated in a privileged
place of the political agenda, corporate discourse and praxis, and academic reflection. In spite
of the ambiguity and polyvalence in definitions and understandings of what is “being socially
responsible”, initiatives aiming to instrumentalize CSR management and reporting are expanding.
Nowadays, the implementation of instruments such as ISO 26000 and the GRI Guidelines in SMEs
is supposed to promote sustainable development. This paper is based on the following question: can
the initiatives of CSR management and information developed for Large Companies be effective
and convenient for the management and information of the SMEs’ social responsibility? A critical
stance is adopted. The arguments in favor of the expansion of the dominant conception of CSR are
described and criticized, both international initiatives are characterized and assessed, and some
elements that justify a differentiation of the instruments for management and accountability about
the SMEs’ Social Responsibility are raised.
|Abstract
= 3022 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1306 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aktouf, O. (2004). La Estrategia del Avestruz. Post-globalización, management y racionalidad económica. Cali: Facultad de Ciencias de la Administración. Universidad el Valle.

Archel, P. Fernandez, M. y Larrinaga, C. (2008): The Organizational and Operational Boundaries of Triple Bottom Line Reporting, Environmental Management41, 106-117.

Ariza, D, Gómez, M, y León, F. (2008). Surgimiento, evolución y expansión de la responsabilidad social empresarial: una propuesta de comprensión crítica. En: Perspectivas Críticas de la Contabilidad”. VII Simposio Nacional de Investigación Contable y Docencia. Universidad Nacional de Colombia.

Bebbington, J. (2000). Sustainable Development: A Review of the International Development, Business and Accounting Literature. University of Aberdeen Acct, Finance & Mgmt Working PaperNo. 00-17. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=257434 or DOI: 10.2139/ssrn.257434.

Berbel, G. Reyes, J, & Gómez, M. (2007). La responsabilidad social en las organizaciones (RSO): Análisis y Comparación entre guías y normas de gestión e información. En: Revista Innovar No 29, Vo 17. Revista de ciencias sociales y administrativas de la Universidad Nacional de Colombia. (27-48).

Bourdieu, P. (2003). Las estructuras sociales de la economía. Barcelona: Anagrama colección argumentos. Brundtland, Gro H. (1988). Presentación al informe “Nuestro futuro Común”. Oslo.

Bunge, M. (2008). Entrevista a Henry Mintzberg sobre Mangement y Filosofia. En: Filosofía y Sociedad. Siglo XIX editores. México.

Carrol, A. B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. Academy of Management Review. Vol 4, No. 4.

Chanlat, A. (1995). “Carta a Richard Déry: El Occidente enfermo de sus dirigentes”. Cuadernos de Administración, No. 20, Facultad de Administración, Universidad del Valle, Cali.

Chanlat, J. (1996). Towards an anthropology of organizations. In: Towards a New Theory of Organizations. Routledge. London.European Commission and Observatory of European SMEs (2002). Mainstreaming Corporate Social Responsibility (CSR) among SMEs. Consultado en: http://europa.eu.int/comm/enterprise/csr/ms_sme_projects.htm y www.csr-in-smes.eu

Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach (Pitman, Boston).

Friedman, M. (1970, September 13). The social responsibility oh Business is to increase its profits. The New York Times Magazine.

Garriga, E. y Melé, D. (2004). “Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory”. Journal of Business Ethics. 53, pp. 52-71.

Global Reporting Initiative. (2006). Versión G3 Guía para la Elaboración de memorias de sostenibilidad. Ámsterdam. En www.globalreporting.org/boundary

Gray, R. (2002). The social accounting project and Accounting Organizations and Society Privileging engagement, imaginings, new accountings and pragmatism over critique? Accounting, Organizations and Society 27, 687–708

Hassard, J. Y Parker, M. (1996). Towards a New Theory of Organizations. Routledge. London.

Hernández Zubizarreta, J. y Ramiro, P (2009). El Negocio de la Responsabilidad. Crítica de la Responsabilidad Social Corporativa de las empresas transnacionales. Icaria. Barcelona.

ISO (2010). Guidance on social responsibility; ISO 26000. International Organization for Standardization. Switzerland

KPMG (2005) KPMG International Survey of Corporate Sustainability Reporting 2005. Netherlands: KPMG.KPMG (2008)

KPMG International Survey of Corporate Sustainability Reporting 2005. Netherlands: KPMG.Lapavitsas, C. (2009). El capitalismo financiarizado. Expansión y crisis. Madrid: Maia Ediciones.

Parker, L. (2005). Social and environmental accountability research: A view from the commentary box. Accounting, Auditing & Accountability Journal,18, 842–860.

Pérez, C. (2004). Revoluciones tecnológicas y capital financiero. La dinámica de las grandes burbujas financieras y las épocas de bonanza. México, Siglo XXI editores.

Perez-Sanchez, D., Barton, J., y Coger, D. (2003), ‘‘Implementing environmental management in SMEs’’, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Vol. 10 No. 2, pp. 67-77.

Porter, M, & Kramer, M. (2006). Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. In: Harvard Business Review. December.

Raufflet, E. y Barrera E. (2010). Algunos Aspectos sobre la Responsabilidad Social en América Latina: Énfasis en la experiencia Colombiana y Brasilera. En: Arcand, S., Muñoz, R., Facal, J. y Dupuis J.P. “Sociología de la Empresa. Del marco histórico a las dinámicas internas.” Capítulo 10. Medellín:Editorial Eafit.

Strange, S. (2001). La retirada del Estado. Barcelona: Icaria Editorial.

Sweeney, L. (2007). “Corporate social responsibility in Ireland: barriers and opportunities experienced by SMEs when undertaking CSR”, Corporate Governance. VOL. 7 NO. 4 2007, pp. 516-523.

Vilanova, M., Lozano, J. y Dinares, M. (2006). Accountability. Comunicación y Reporting en el ámbito de la RSE. Foro para la Evaluación de la Gestión Ética – FORETICA, Madrid.

Weiss, A (2003). Responsabilidad Social de la Empresa en una Sociedad de Afectados. En: Revista Innovar No 22, Facultad de Ciencias Económicas Universidad Nacional. Bogotá.www.globalreporting.org/ReportServices/GRIReportsList/ consultado en línea 16-12-2010.

Published

2013-02-28

How to Cite

Gómez Villegas, M. (2013). Management and Information About Corporate Social Responsibility of SMEs: the Need for Differentiation. Contaduría Universidad De Antioquia, (56), 15–40. https://doi.org/10.17533/udea.rc.14671

Issue

Section

Artículos