Management and Information About Corporate Social Responsibility of SMEs: the Need for Differentiation
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rc.14671Keywords:
CSR and SMEs, CSR Information, CSR critical view, ISO 26000, GRIAbstract
Downloads
References
Aktouf, O. (2004). La Estrategia del Avestruz. Post-globalización, management y racionalidad económica. Cali: Facultad de Ciencias de la Administración. Universidad el Valle.
Archel, P. Fernandez, M. y Larrinaga, C. (2008): The Organizational and Operational Boundaries of Triple Bottom Line Reporting, Environmental Management41, 106-117.
Ariza, D, Gómez, M, y León, F. (2008). Surgimiento, evolución y expansión de la responsabilidad social empresarial: una propuesta de comprensión crítica. En: Perspectivas Críticas de la Contabilidad”. VII Simposio Nacional de Investigación Contable y Docencia. Universidad Nacional de Colombia.
Bebbington, J. (2000). Sustainable Development: A Review of the International Development, Business and Accounting Literature. University of Aberdeen Acct, Finance & Mgmt Working PaperNo. 00-17. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=257434 or DOI: 10.2139/ssrn.257434.
Berbel, G. Reyes, J, & Gómez, M. (2007). La responsabilidad social en las organizaciones (RSO): Análisis y Comparación entre guías y normas de gestión e información. En: Revista Innovar No 29, Vo 17. Revista de ciencias sociales y administrativas de la Universidad Nacional de Colombia. (27-48).
Bourdieu, P. (2003). Las estructuras sociales de la economía. Barcelona: Anagrama colección argumentos. Brundtland, Gro H. (1988). Presentación al informe “Nuestro futuro Común”. Oslo.
Bunge, M. (2008). Entrevista a Henry Mintzberg sobre Mangement y Filosofia. En: Filosofía y Sociedad. Siglo XIX editores. México.
Carrol, A. B. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. Academy of Management Review. Vol 4, No. 4.
Chanlat, A. (1995). “Carta a Richard Déry: El Occidente enfermo de sus dirigentes”. Cuadernos de Administración, No. 20, Facultad de Administración, Universidad del Valle, Cali.
Chanlat, J. (1996). Towards an anthropology of organizations. In: Towards a New Theory of Organizations. Routledge. London.European Commission and Observatory of European SMEs (2002). Mainstreaming Corporate Social Responsibility (CSR) among SMEs. Consultado en: http://europa.eu.int/comm/enterprise/csr/ms_sme_projects.htm y www.csr-in-smes.eu
Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach (Pitman, Boston).
Friedman, M. (1970, September 13). The social responsibility oh Business is to increase its profits. The New York Times Magazine.
Garriga, E. y Melé, D. (2004). “Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory”. Journal of Business Ethics. 53, pp. 52-71.
Global Reporting Initiative. (2006). Versión G3 Guía para la Elaboración de memorias de sostenibilidad. Ámsterdam. En www.globalreporting.org/boundary
Gray, R. (2002). The social accounting project and Accounting Organizations and Society Privileging engagement, imaginings, new accountings and pragmatism over critique? Accounting, Organizations and Society 27, 687–708
Hassard, J. Y Parker, M. (1996). Towards a New Theory of Organizations. Routledge. London.
Hernández Zubizarreta, J. y Ramiro, P (2009). El Negocio de la Responsabilidad. Crítica de la Responsabilidad Social Corporativa de las empresas transnacionales. Icaria. Barcelona.
ISO (2010). Guidance on social responsibility; ISO 26000. International Organization for Standardization. Switzerland
KPMG (2005) KPMG International Survey of Corporate Sustainability Reporting 2005. Netherlands: KPMG.KPMG (2008)
KPMG International Survey of Corporate Sustainability Reporting 2005. Netherlands: KPMG.Lapavitsas, C. (2009). El capitalismo financiarizado. Expansión y crisis. Madrid: Maia Ediciones.
Parker, L. (2005). Social and environmental accountability research: A view from the commentary box. Accounting, Auditing & Accountability Journal,18, 842–860.
Pérez, C. (2004). Revoluciones tecnológicas y capital financiero. La dinámica de las grandes burbujas financieras y las épocas de bonanza. México, Siglo XXI editores.
Perez-Sanchez, D., Barton, J., y Coger, D. (2003), ‘‘Implementing environmental management in SMEs’’, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Vol. 10 No. 2, pp. 67-77.
Porter, M, & Kramer, M. (2006). Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. In: Harvard Business Review. December.
Raufflet, E. y Barrera E. (2010). Algunos Aspectos sobre la Responsabilidad Social en América Latina: Énfasis en la experiencia Colombiana y Brasilera. En: Arcand, S., Muñoz, R., Facal, J. y Dupuis J.P. “Sociología de la Empresa. Del marco histórico a las dinámicas internas.” Capítulo 10. Medellín:Editorial Eafit.
Strange, S. (2001). La retirada del Estado. Barcelona: Icaria Editorial.
Sweeney, L. (2007). “Corporate social responsibility in Ireland: barriers and opportunities experienced by SMEs when undertaking CSR”, Corporate Governance. VOL. 7 NO. 4 2007, pp. 516-523.
Vilanova, M., Lozano, J. y Dinares, M. (2006). Accountability. Comunicación y Reporting en el ámbito de la RSE. Foro para la Evaluación de la Gestión Ética – FORETICA, Madrid.
Weiss, A (2003). Responsabilidad Social de la Empresa en una Sociedad de Afectados. En: Revista Innovar No 22, Facultad de Ciencias Económicas Universidad Nacional. Bogotá.www.globalreporting.org/ReportServices/GRIReportsList/ consultado en línea 16-12-2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author’s copyright of the articles is transferred to the University of Antioquia to have abstracts and full texts available in databases that disseminate each issue’s contents. However, the authors may disseminate their work published in the Journal through their personal pages and institutional repositories.