Assimilation and ruptures of the education about public accounting: From the South and for the South
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rc.332822Keywords:
accounting education, subjectivity, individuality, regional identity, accounting researchAbstract
The accounting education, from the South and for the South, demands that teachers and students get over the institutional barriers. To this end, this article suggests the need to strength the individuality and to teach the accounting as know-how providing the solution for multiple problems the society is facing. A reflection about three key aspects is made in order to plan our public accounting programs on behalf of an integral education: Consistency, accounting, and environment, accounting ethics, foundations, and guarantees that rule the offer and evaluation of the study program. Finally, positioning the accounting education with the recognition of the subject and the individuality that emerges today is proposed; and the achievements of the Colombian accounting education are underlined, especially from the 80’s. There just remains rethink what we understand as evolution and development of education and accounting research in the South, at Latin-America.
Downloads
References
Alonso, L. & Fernández, C. J. (2013) “Epílogo. El individualismo contemporáneo y el espacio de lo social”. En: Los discursos del presente: un Análisis de los Imaginarios Sociales Contemporáneos. España Siglo XXI. pp. 250-256.
Arteaga, A., & Martuccelli, D. (2012). Neoliberalismo, corporativismo y experiencias posicionales: Los casos de Chile y Francia. Revista mexicana de sociología, 74(2), 275-302.
Cruz Kronfly, F. (2016). La Aldea Encantada. Estéticas en Colombia Siglo XX. Bogotá. Comp. Carlos Fajardo Fajardo, ediciones Desde Abajo, pp. 215- 236.
Cruz Kronfly, F. (2010). Producir conocimiento es mirar de otro modo. Claudia Barrios-Álvarez & William Rojas-Rojas (comps.). En: Conjunciones y disertaciones: pensando la contabilidad en el siglo XXI, 13-17.
Dufour, Dany Robert (2007b). El arte de reducir cabezas. Sobre la servidumbre del hombre liberado en la era del capitalismo total. Buenos Aires: Paidós
Gil, Jorge Manuel. (1993). Investigación de postgrado para el cambio en la Contaduría Latinoamericana. Quipukamayoc, 1(2), 23-42.
Gil, Jorge Manuel. (2013). Expectativas sobre el desarrollo de la escuela critica en contabilidad en el marco de la diseminación de las NIIF. Revista Lúmina, 14
Han, B. C., Gabás, R., Morín, E., Petit Fontseré, N., Bobes, V. C., Bobes, V. C., ... & Diamond, J. (2014). En el enjambre (No. 316). e-libro, Corp.
Martuccelli, D. (2009). La autoridad en las salas de clase. Problemas estructurales y márgenes de acción. Diversia, Valparaíso, (1), 99-128.
Martuccelli, D., & De Singly, F. (2011). Las sociologías del individuo. LOM Ediciones.
Mueller, G. G. (1994). La nobleza de la contabilidad: conferencia inaugural de las Jornadas Conmemorativas del 175 Aniversario de la Escuela Universitaria de Estudios Empresariales de Bilbao (UPV/EHU), Bilbao, 17 de noviembre de 1993. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas.
Nussbaum, Martha C. (2014). Emociones políticas ¿Por qué el amor es importante para la justicia?. Equipo Editorial (147).
Ospina Zapata, C. M. (2006). Las tramas de la Contabilidad: Trazos para quienes empiezan su formación en Contaduría Pública. Contaduría Universidad de Antioquia, (48), pp.155-186.
Sorj, B., & Martuccelli, D. (2008). El desafío latinoamericano: cohesión social y democracia. Centro Edelstein.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author’s copyright of the articles is transferred to the University of Antioquia to have abstracts and full texts available in databases that disseminate each issue’s contents. However, the authors may disseminate their work published in the Journal through their personal pages and institutional repositories.