Assimilation and ruptures of the education about public accounting: From the South and for the South

Authors

  • William Rojas-Rojas University of Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.332822

Keywords:

accounting education, subjectivity, individuality, regional identity, accounting research

Abstract

The accounting education, from the South and for the South, demands that teachers and students get over the institutional barriers. To this end, this article suggests the need to strength the individuality and to teach the accounting as know-how providing the solution for multiple problems the society is facing. A reflection about three key aspects is made in order to plan our public accounting programs on behalf of an integral education: Consistency, accounting, and environment, accounting ethics, foundations, and guarantees that rule the offer and evaluation of the study program. Finally, positioning the accounting education with the recognition of the subject and the individuality that emerges today is proposed; and the achievements of the Colombian accounting education are underlined, especially from the 80’s. There just remains rethink what we understand as evolution and development of education and accounting research in the South, at Latin-America.

|Abstract
= 724 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 306 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

William Rojas-Rojas, University of Valle

Doctor of Management Sciences at the Conservatoire National des Arts et Métiers, CNAM. DEA in human resource development, CNAM. MSc in Organizations, Public Accountant and Graduate in Philosophy, Universidad del Valle. Full-time professor of the Public Accounting program, Universidad del Valle. Director of the New Administrative Thought research group. Academic member of the Colombian Center for Accounting Research C-Cinco.

References

Alonso, L. & Fernández, C. J. (2013) “Epílogo. El individualismo contemporáneo y el espacio de lo social”. En: Los discursos del presente: un Análisis de los Imaginarios Sociales Contemporáneos. España Siglo XXI. pp. 250-256.

Arteaga, A., & Martuccelli, D. (2012). Neoliberalismo, corporativismo y experiencias posicionales: Los casos de Chile y Francia. Revista mexicana de sociología, 74(2), 275-302.

Cruz Kronfly, F. (2016). La Aldea Encantada. Estéticas en Colombia Siglo XX. Bogotá. Comp. Carlos Fajardo Fajardo, ediciones Desde Abajo, pp. 215- 236.

Cruz Kronfly, F. (2010). Producir conocimiento es mirar de otro modo. Claudia Barrios-Álvarez & William Rojas-Rojas (comps.). En: Conjunciones y disertaciones: pensando la contabilidad en el siglo XXI, 13-17.

Dufour, Dany Robert (2007b). El arte de reducir cabezas. Sobre la servidumbre del hombre liberado en la era del capitalismo total. Buenos Aires: Paidós

Gil, Jorge Manuel. (1993). Investigación de postgrado para el cambio en la Contaduría Latinoamericana. Quipukamayoc, 1(2), 23-42.

Gil, Jorge Manuel. (2013). Expectativas sobre el desarrollo de la escuela critica en contabilidad en el marco de la diseminación de las NIIF. Revista Lúmina, 14

Han, B. C., Gabás, R., Morín, E., Petit Fontseré, N., Bobes, V. C., Bobes, V. C., ... & Diamond, J. (2014). En el enjambre (No. 316). e-libro, Corp.

Martuccelli, D. (2009). La autoridad en las salas de clase. Problemas estructurales y márgenes de acción. Diversia, Valparaíso, (1), 99-128.

Martuccelli, D., & De Singly, F. (2011). Las sociologías del individuo. LOM Ediciones.

Mueller, G. G. (1994). La nobleza de la contabilidad: conferencia inaugural de las Jornadas Conmemorativas del 175 Aniversario de la Escuela Universitaria de Estudios Empresariales de Bilbao (UPV/EHU), Bilbao, 17 de noviembre de 1993. Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas.

Nussbaum, Martha C. (2014). Emociones políticas ¿Por qué el amor es importante para la justicia?. Equipo Editorial (147).

Ospina Zapata, C. M. (2006). Las tramas de la Contabilidad: Trazos para quienes empiezan su formación en Contaduría Pública. Contaduría Universidad de Antioquia, (48), pp.155-186.

Sorj, B., & Martuccelli, D. (2008). El desafío latinoamericano: cohesión social y democracia. Centro Edelstein.

Published

2018-05-23

How to Cite

Rojas-Rojas, W. (2018). Assimilation and ruptures of the education about public accounting: From the South and for the South. Contaduría Universidad De Antioquia, (71), 85–101. https://doi.org/10.17533/udea.rc.332822

Issue

Section

Artículos