Perceptions of University Social Responsibility (USR) among internal stakeholders of an accounting program in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.n87a07

Keywords:

accounting education, sustainability, internal stakeholders, university, Peru

Abstract

University Social Responsibility (USR) encompasses both internal and external actions and tasks related to the three core functions of higher education institutions: teaching, research, and social outreach. Therefore, the perceptions of the university’s internal stakeholders are relevant for understanding the impact of the university’s actions on the social environment. This article aims to deepen this understanding by examining how internal stakeholders in the accounting program at César Vallejo University (Peru) perceive USR initiatives. The research methodology employed a quantitative approach, utilizing survey data and multivariate analysis. Three hypotheses were tested through a two-stage factor analysis, comprising an exploratory phase and a confirmatory phase. A non-probabilistic purposive sample of 121 students enrolled in the program (from the fifth cycle onwards) was employed. Among faculty and staff members, the survey was administered to twelve professors and two administrators (the accounting school director and the program’s national director). The total sample size for the three populations consisted of 135 respondents. The findings indicate that internal stakeholders perceive that internal USR influences the university’s external socially responsible actions, and that external USR influences educational processes.

|Abstract
= 33 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 15 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudo-Valiente, J. M., Garcés-Ayerbe, C., y Salvador-Figueras, M. (2015). Corporate Social Performance and Stakeholder Dialogue Management. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 22 (1), 13–31. https://doi.org/10.1002/csr.1324

Aldeanuava Fernández, I. (2013). Los grupos de interés en el ámbito de la responsabilidad social universitaria: un enfoque teórico. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, (46), 235–254. https://publicaciones.rcumariacristina.net/AJEE/article/view/154

Aledo-Ruiz, M. D., Martínez-Caro, E., y Santos-Jaén, J. M. (2022). The Influence of Corporate Social Responsibility on Students’ Emotional Appeal in the HEIs: The Mediating Effect of Reputation and Corporate Image. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(3), 578–592. https://doi.org/10.1002/csr.2221

Ali, M., Mustapha, I., Osman, S., y Hassan, U. (2021). University Social Responsibility: A Review of Conceptual Evolution and Its Thematic Analysis. Journal of Cleaner Production, 286, 124931. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124931

Alvarado, E., Morales, D., y Ortiz, J. (2017). Un análisis sobre la percepción que los directivos y docentes tienen de la responsabilidad social universitaria en las facultades de contaduría y administración en México. Universidad & Empresa, 19(32), 37-59. http://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/4713

Aristimuño, M., y Rodríguez, C. (2014). Responsabilidad social universitaria. Su gestión desde la perspectiva de directivos y docentes. Estudio de caso: una pequeña universidad latinoamericana. Interciencia, 39(6), 375-382. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33931213003

Beltrán-Llavador, J., Iñigo-Bajos, E., y Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(14), 1-16. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.14.128

Camargo-Mayorga, D. A., Reyes-Bastidas, C., Villarreal, J. L., y Mucha-Paitan, Ángel J. (2025). Transferencia de conocimiento y responsabilidad social universitaria en programas de contaduría pública de Perú y Colombia. Saber, Ciencia y Libertad, 19(2), 166-184. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n2.12009

Carneiro Caneda, M. (2004). Responsabilidad social corporativa interna: la nueva frontera de los recursos humanos. Esic.

Carrillo-Durán, M. V., Blanco Sánchez, T., y García, M. (2023). University Social Responsibility and Sustainability. How They Work on the SDGS and How They Communicate Them on Their Websites. Higher Education Quarterly, 0, 1–22. https://doi.org/10.1111/hequ.12470

Castro-Alfaro, A. F., Pinto-Aragón, E. E., y Paz-Marcano, A. I. (2020). La responsabilidad social universitaria como acción voluntaria e integral en la Universidad de La Guajira. Mundo FESC, 10(19), 148–161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10244412

Cea Esteruelas, N. (2018). Responsabilidad social universitaria: el papel de los medios de comunicación y sus stakeholders. Retos: Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(16), 95-105. https://doi.org/10.17163/ret.n16.2018.07

Coelho, M., y Menezes, I. (2022). Universitas: How Do Students Perceive University Social Responsibility in Three European Higher Education Institutions? International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(4), 767-782. https://doi.org/10.1108/IJSHE-04-2021-0130

Costello, A. B., y Osborne, J. (2005). Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations for Getting the Most from Your Analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 10, 1-9. https://doi.org/10.7275/jyj1-4868

Cuba Sancho, J. M., Contreras Gómez, R. M., Colca García, H. L., y Merino Lozano, A. L. (2023). Responsabilidad social universitaria en Latinoamérica: Revisión sistemática. Revista De La Facultad de Medicina Humana, 23(2), 138–145. https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i2.5653

Dáher Nader, J. E., Panunzio, A. P., y Hernández Navarro, M. I. (2018). La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano. Edumecentro, 10(4), 166-179. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000400011

De Beer, E. (2014). Creating Value Through Communication. Public Relations Review, 40(2), 136-143. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.02.024

Ena Ventura, B., y Delgado González, S. (2012). Recursos Humanos y Responsabilidad Social Corporativa. Paraninfo.

Fernández-Bereau, V. B., López Rodríguez del Rey, M. M., Batista- Mainegra, A., y González-Aportela, O. (2022). Tensiones, desafíos y propuesta para la gestión de la responsabilidad social de la universidad. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000300006

Flores-Fernández, L., Severino-González, P., Sarmiento-Peralta, G., y Sánchez-Henríquez, J. (2022). Responsabilidad social universitaria: diseño y validación de escala desde la perspectiva de los estudiantes de Perú. Formación Universitaria, 15(3), 87-96. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300087

Forero-Jiménez, M. Y. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 249–260. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160

García-Salazar, A., Echeverri-Rubio, A., y Vieira-Salazar, J. A. (2021). Responsabilidad social corporativa y gobernanza: una revisión. Revista Universidad & Empresa, 23(40), 1-26. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.9389

Górska, A. M., Korzynski, P., y Mazurek, G. (2024). The Effects of USR and Its Communication on Faculty Satisfaction. Journal of Computer Information Systems, 64(2), 289–300. https://doi.org/10.1080/08874417.2023.2195380

Higuera Ojito, V. H., Henríquez Fuentes, G. R., y Mejía Reatiga, C. A. (2023). Percepciones sobre acciones de responsabilidad social universitaria: ¿son iguales para todos los tipos de stakeholders? Estudios Gerenciales, 39(169), 502-515. https://doi.org/10.18046/j.estger.2023.167.6176

Ibarra Sandoval, F., Ramos Santos, J., Salazar Carranco, A., y Cisneros Martínez, M. (2020). Desafíos en la docencia según la responsabilidad social universitaria (RSU). Universidad, Ciencia y Tecnología, 24(101), 19-25. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/329

International Federation of Accountants (IFAC). (2019). Handbook of International Education Pronouncements International Federation of Accountants. IFAC. https://www.ifac.org/_flysystem/azure-private/publications/files/Handbook-of-International-Education-Standards-2019.pdf

Iqbal, S., Taib, C.A.B., y Razalli, M.R. (2024). The Effect of Accreditation on Higher Education Performance through Quality Culture Mediation: The Perceptions of Administrative and Quality Managers. The TQM Journal, 36(2), 572-592. https://doi.org/10.1108/TQM-11-2022-0322

International Organization for Standardization – ISO (2010). Norma ISO 26000, Guía de responsabilidad social. Suiza: Secretaría Central de ISO.

Inostroza-Araya, L., Severino-González, P., y Sarmiento-Peralta, G. (2024). Ética profesional y responsabilidad social en la educación superior: percepción de los profesores de contabilidad y auditoría de una universidad confesional en Chile. Formación Universitaria, 17(6), 1-10. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062024000600001

Jordan-Muiños, F. M., (2021). Valor de corte de los índices de ajuste en el análisis factorial confirmatorio. Revista de Investigación en Psicología Social PSOCIAL, 7(1), 1-5. http://portal.amelica.org/ameli/journal/123/1232225009/

Karwowska, E. (2021). Creating shared value by the university. Social Responsibility Journal, 17(1), 30-47. https://doi.org/10.1108/SRJ-05-2019-0172

Kouatli, I. (2019). The Contemporary Definition of University Social Responsibility with Quantifiable Sustainability. Social Responsibility Journal, 15(7), 888-909. https://doi.org/10.1108/SRJ-10-2017-0210

Lai, K. (2021). Fit Difference Between Nonnested Models Given Categorical Data: Measures and Estimation. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 28(1), 99–120. https://doi.org/10.1080/10705511.2020.1763802

Latif, K. F., Tariq, R., Muneeb, D., Sahibzada, U. F., y Ahmad, S. (2022). University Social Responsibility and performance: the role of service quality, reputation, Student Satisfaction and Trust. Journal of Marketing for Higher Education, 1–25. https://doi.org/10.1080/08841241.2022.2139791

Manzano-Arrondo, V. (2012). La Universidad Comprometida. Hipatia.

Congreso de la República del Perú (2014, 9 de julio). Ley 30220 (Ley Universitaria). https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/118482-30220

Montoya-Suárez, O. (2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados. Caso de estudio. Scientia et Technica, 1(35). https://doi.org/10.22517/23447214.5443

Navarro Loli, J. S., y Merino Soto, C. A. (2011). Un réquiem para la regla de Kaiser (eigen > 1) en la retención del número de factores. Fractal: Revista De Psicología, 22(3), 641-642. https://doi.org/10.1590/S1984-02922010000900014

Nunnally, J. (1995). Introduction to Psychological Measurement. McGraw Hill.

Olarte-Mejía, D. V., y Ríos-Osorio, L. A. (2015). Enfoques y estrategias de responsabilidad social implementadas en Instituciones de Educación Superior. Una revisión sistemática de la literatura científica de los últimos 10 años. Revista de la Educación Superior, 44(175), 19-40. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.10.001

Oliveira, T., Alves, H., y Leitão, J. (2024). Co-creation and Innovation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review and Research Agenda. International Journal of Educational Management, 38(3), 839-872. https://doi.org/10.1108/IJEM-09-2023-0456

Ontiveros-Ortíz, E. N., y Ramírez-Montoya, M. S. (2021). University Social Responsibility Technology-Based Model Through Social Appropriation of Knowledge. Eighth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 957–961. https://doi.org/10.1145/3434780.3436548

Orbe Nájera, C., Tipán Meza, C., y Pacheco Sempértegui, F. (2021). Responsabilidad social universitaria interna en tiempos de infantilización de los estudiantes. Revista PUCE, (113), 79-94. https://www.revistapuce.edu.ec/index.php/revpuce/article/view/403

Pulgar, C., y de Pelekais, C. (2014). Responsabilidad social basada en alianzas estratégicas en universidades de gestión privada. Revista de Formación Gerencial, 13(2), 198-220. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7193418

Ravi, R., y Janodia, M.D. (2022). Factors Affecting Technology Transfer and Commercialization of University Research in India: A Cross-sectional Study. Journal of the Knowledge Economy, 13, 787–803. https://doi.org/10.1007/s13132-021-00747-4

Reyes-Bastidas, C., Villarreal, J. L., y Camargo-Mayorga, D. A. (2024). Nivel de apropiación de Stakeholders a la RSU en un programa de Contaduría Pública colombiano. Revista de Investigación, Desarrollo E Innovación, 14(1), 41–58. https://doi.org/10.19053/20278306.v14.n1.2024.17282

Ruiz, M., Pardo, A., y San Martín, R. (2010). Modelos de Ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77812441004

Severino-González, P., Sarmiento-Peralta, G., Guerrero-Miranda, M., y Calderón-Morales, W. (2024). Voluntad e interés del estudiante universitario: el vínculo entre la motivación en la investigación y la responsabilidad social universitaria. Formación Universitaria, 17(5), 47-56. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062024000400047

Sira, S. (2011). Equilibrio entre las funciones de docencia, investigación y extensión en Ingeniería. Desarrollo Histórico. Ingeniería y Sociedad, 6(11), 51-57. https://servicio.bc.uc.edu.ve/ingenieria/revista/IngenieriaySociedad/a6n1/art5.pdf

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa (SINEACE) (2018). Explicación de estándares del modelo de acreditación de programas de estudios de educación superior universitaria. https://fad.unsa.edu.pe/bancayseguros/wp-content/uploads/sites/4/2019/03/05-SINEACE-GUIA-DEESTANDARES-ACREDITACION.pdf

Universidad César Vallejo (UCV) (2024). Ideas que inspiran: vallejianos lideran iniciativas de impacto durante la Semana de Responsabilidad Social Universitaria. https://www.ucv.edu.pe/noticias-general/semana-de-rsu-2024

Valencia-Arias, A., Rodríguez-Correa, P. A., Marín-Carmona, A., Zuleta-Orrego, J. I., Palacios-Moya, L., Pérez Baquedano, C. A., y Gallegos, A. (2024). University Social Responsibility Strategy: A Case Study. Cogent Education, 11(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2332854

Vallaeys, F. (2007). Responsabilidad Social Universitaria. Propuesta para una definición madura y eficiente. Programa para la Formación en Humanidades. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). http://plataforma.responsable.net/sites/default/files/responsabilidad_social_universitaria_francois_vallaeys.pdf

Vallaeys, F., De la cruz, C., y Sasia, P. M. (2009). Responsabilidad social universitaria: Manual de primeros pasos. McGraw-Hill.

Vallaeys, F., y Álvarez Rodríguez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. https://doi.org/10.5944/educxx1.19442

Velazco, D. J. M., Francisca, C. M. M., Urra, R. G., y Cejas, M. C. N. (2023). Labour Competences as A Key Axis in Higher Education within the Framework of the Substantive Functions. Kasetsart Journal of Social Sciences, 44(4), 1013–1018. https://doi.org/10.34044/j.kjss.2023.44.4.05

Venero-Vásquez, A. M., y Puente de la Vega, P. V. (2022). Stakeholders y responsabilidad social universitaria en la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 8(16), 195-222. https://doi.org/10.29105/pgc8.16-10

Vera Loor, R. Y., Manzano Fernández, R. O., Palma Macías, G. R., y Palma Macías, G. R. (2024). La enseñanza de los sistemas de contabilidad en empresas privadas que aplican la Responsabilidad Social. Espacio Abierto, 33(1), 259-267. https://doi.org/10.5281/zenodo.10664186

Villarreal, J. L., Reyes-Bastidas, C., y Mucha-Paitan, Á. J. (2022a). Acercamiento teórico de la responsabilidad social universitaria (RSU) en programas de contaduría pública. Tendencias, 23(1), 341–371. https://doi.org/10.22267/rtend.222301.193

Villarreal, J. L., Reyes-Bastidas, C., y Mucha-Paitan, Á. J. (2022b). Percepciones sobre responsabilidad social universitaria en programas de contaduría. UNIMAR. https://doi.org/10.31948/editorialunimar.165

Wigmore-Álvarez, A., Ruiz-Lozano, M., y Fernández-Fernández, J. L. (2020). Management of University Social Responsibility in business schools. An exploratory study. The International Journal of Management Education, 18(2), 100382. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100382

Published

2025-11-05

How to Cite

Mucha Paitán, Ángel J., & Camargo Mayorga, D. A. (2025). Perceptions of University Social Responsibility (USR) among internal stakeholders of an accounting program in Peru. Contaduría Universidad De Antioquia, (87), 165–183. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n87a07

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)