Curricular contrasts in environmental accounting. Transformations in the Public Accounting programs of the Valle de Aburrá de Antioquia (2019-2023)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rc.n87a04Keywords:
environmental accounting, sustainability, accounting education, curricular transformationAbstract
This article aims to examine the educational processes in environmental accounting within the Public Accounting programs of Valle de Aburrá, Antioquia, in relation to sustainability challenges (2019-2023). The dire biospheric conditions worldwide necessitate a comprehensive education for accounting professionals to address climate change and promote planetary sustainability. A qualitative research methodology approach was employed to analyze 22 public accounting programs in Antioquia’s Valle de Aburrá that currently hold qualified registration. A critical content evaluation of the study plans’ curriculum was conducted, based on 17 semi-structured interviews with the program’s academic directors and four thematic categories. The results demonstrate curricular transformations designed to enhance the integration of sustainability elements into comprehensive education. Nevertheless, numerous obstacles and disparities must be overcome to implement more rigorous and standardized strategies that will aid in the education of accountants for sustainability.
Downloads
References
Arias, J. D. (2017). Ecología Política: Desafíos de la Contabilidad frente a la Justicia Ambiental. En-contexto, 5(6), 303-326. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/encontexto/rticle/view/414/476
Bebbington, J., y Unerman, J. (2018). Achieving the United Nations Sustainable Development Goals: An enabling role for accounting research. Accounting, Auditing y Accountability Journal, 31(1), 2-24. https://doi.org/10.1108/AAAJ-05-2017-2929
Brundtland, G. H. (1988). Nuestro futuro Común. Comisión Mundial del Medio Ambiente y el Desarrollo.
Cano, V., y Arias, J. D. (2022). La Sostenibilidad y la sustentabilidad en la administración y las organizaciones: Una revisión de literatura. Teuken Bidikay, 13(20), 33–53. https://doi.org/10.33571/teuken.v13n20a2
Carrasco, F., Correa, C., y Larrinaga, C. (2022). Evolución de la contabilidad social y medioambiental: reflexiones sobre el papel constitutivo de la contabilidad. Contaduría Universidad de Antioquia, (81), 165–186. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n81a07
Chamorro, C., Hernández, D., Posada, A., y Roldan, J. (2020). Formación verde en los programas de contaduría pública de las universidades de Antioquia. Contaduría Universidad de Antioquia, (77), 109-129. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n77a04
Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación Cualitativa. Morata.
Fronti de García, L., y Suárez-Kimura, E. (2022). Evolución de la Contabilidad Ambiental en el último cuarto de siglo. Contaduría Universidad de Antioquia, (81), 187-209. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n81a08
Galeano, M. E. (2016). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Editorial EAFIT.
Gómez-Villegas, M. (2021). Towards an Accounting of Socio‑environmental Conflicts in South America. En J. Bebbington, C. Larrinaga, B. O’Dwyer e I. Thomson (eds.), Routledge Handbook of Environmental Accounting (pp. 339–349). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367152369.
Gómez-Villegas, M. (2009). Tensiones, posibilidades y riesgos de la contabilidad medioambiental empresarial. Contaduría Universidad de Antioquia, (54), 55-78. https://doi.org/10.17533/udea.rc.7963
Gray, R. H., y Bebbington, J. (2006). Contabilidad y Auditoría Ambiental. Ecoe.
Gudynas, E. (2015). Extractivismos: ecología, economía y política de un modo de entender el desarrollo y la naturaleza. Centro de Documentación e Información Bolivia. http://gudynas.com/wp-content/uploads/GudynasExtractivismosEcologiaPoliticaBo15Anuncio.pdf
Heede, R. (2014). Tracing Anthropogenic Carbon Dioxide and Methane Emissions to Fossil Fuel and Cement Producers. Journal Climatic Change,122(1-2), 229-241. https://doi.org/10.1007/s105840130986y
Kent, P. (2020). Gestión y evaluación de la sustentabilidad organizacional. Ciencias Administrativas, 8(15), 87-96. https://doi.org/10.24215/23143738e058
Larrinaga, C. (2017). En torno a la evolución de la investigación en Contabilidad Social y Medioambiental. Teuken Bidikay, 8(11), 21-38. https://doi.org/10.33571/teuken.v8n11a1
Leff, E. (2019). Ecología Política. De la deconstrucción del capital a la territorialización de la vida. Siglo XXI.
Martínez-Alier, J. (2005). El ecologismo de los pobres: Conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Icaria.
Massolo, L. (2015). Introducción a las herramientas de gestión ambiental. Universidad Nacional de La Plata.
Max-Neef, M. y Smith, P. B. (2011). La economía desenmascarada. Del poder y la codicia a la compasión y el bien común. Icaria.
Mulà, I., Tilbury, D., Ryan, A., Mader, M., Dlouhá, J., Mader, C., Baneyas, J., Dlouhý, J., y Alba, D. (2017). Catalysing change in higher education for sustainable development: A review of professional development initiatives for university educators. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 798-820. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2017-0043
Naciones Unidas. (s.f.). ¿Qué es el cambio climático? Consultado el 04 de junio de 2024. https://unric.org/es/que-es-el-cambio-climatico/
Riechmann, J. (2008). Biomímesis. Ensayo sobre imitación de la naturaleza, ecosocialismo y autocontención. Los Libros de la Catarata.
Ryan, B., Scapens, R. W., y Theobald, M. (2004). Metodología de la investigación en finanzas y contabilidad. Ediciones Deusto.
Salgado, L. (2023, 17 de agosto). Entendiendo el ISSB (International Sustainability Standards Board). Aplanet. https://aplanet.org/es/recursos/issb/#:~:text=El%20objetivo%20del%20ISSB%20es,tomar%20decisiones%20de%20inversi%C3%B3n%20informadas
Sarmiento, H. J. (2020). Rasgos de identidad. Tres perspectivas epistemológicas de la contabilidad social y ambiental. Contabilidad y Negocios, 15(30), 99-123. https://doi.org/10.18800/contabilidad.202002.006
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudios de casos. Ediciones Morata.
Zamora, L. G. (2015). La formación del Contador Público. Una revisión desde los objetos. Lúmina, (16), 56-69. https://ideas.repec.org/a/mnz/lumina/v0y2015i16p56-69.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Contaduría Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Author’s copyright of the articles is transferred to the University of Antioquia to have abstracts and full texts available in databases that disseminate each issue’s contents. However, the authors may disseminate their work published in the Journal through their personal pages and institutional repositories.