Curricular contrasts in environmental accounting. Transformations in the Public Accounting programs of the Valle de Aburrá de Antioquia (2019-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.n87a04

Keywords:

environmental accounting, sustainability, accounting education, curricular transformation

Abstract

This article aims to examine the educational processes in environmental accounting within the Public Accounting programs of Valle de Aburrá, Antioquia, in relation to sustainability challenges (2019-2023). The dire biospheric conditions worldwide necessitate a comprehensive education for accounting professionals to address climate change and promote planetary sustainability. A qualitative research methodology approach was employed to analyze 22 public accounting programs in Antioquia’s Valle de Aburrá that currently hold qualified registration. A critical content evaluation of the study plans’ curriculum was conducted, based on 17 semi-structured interviews with the program’s academic directors and four thematic categories. The results demonstrate curricular transformations designed to enhance the integration of sustainability elements into comprehensive education. Nevertheless, numerous obstacles and disparities must be overcome to implement more rigorous and standardized strategies that will aid in the education of accountants for sustainability.

|Abstract
= 126 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 78 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, J. D. (2017). Ecología Política: Desafíos de la Contabilidad frente a la Justicia Ambiental. En-contexto, 5(6), 303-326. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/encontexto/rticle/view/414/476

Bebbington, J., y Unerman, J. (2018). Achieving the United Nations Sustainable Development Goals: An enabling role for accounting research. Accounting, Auditing y Accountability Journal, 31(1), 2-24. https://doi.org/10.1108/AAAJ-05-2017-2929

Brundtland, G. H. (1988). Nuestro futuro Común. Comisión Mundial del Medio Ambiente y el Desarrollo.

Cano, V., y Arias, J. D. (2022). La Sostenibilidad y la sustentabilidad en la administración y las organizaciones: Una revisión de literatura. Teuken Bidikay, 13(20), 33–53. https://doi.org/10.33571/teuken.v13n20a2

Carrasco, F., Correa, C., y Larrinaga, C. (2022). Evolución de la contabilidad social y medioambiental: reflexiones sobre el papel constitutivo de la contabilidad. Contaduría Universidad de Antioquia, (81), 165–186. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n81a07

Chamorro, C., Hernández, D., Posada, A., y Roldan, J. (2020). Formación verde en los programas de contaduría pública de las universidades de Antioquia. Contaduría Universidad de Antioquia, (77), 109-129. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n77a04

Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación Cualitativa. Morata.

Fronti de García, L., y Suárez-Kimura, E. (2022). Evolución de la Contabilidad Ambiental en el último cuarto de siglo. Contaduría Universidad de Antioquia, (81), 187-209. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n81a08

Galeano, M. E. (2016). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Editorial EAFIT.

Gómez-Villegas, M. (2021). Towards an Accounting of Socio‑environmental Conflicts in South America. En J. Bebbington, C. Larrinaga, B. O’Dwyer e I. Thomson (eds.), Routledge Handbook of Environmental Accounting (pp. 339–349). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367152369.

Gómez-Villegas, M. (2009). Tensiones, posibilidades y riesgos de la contabilidad medioambiental empresarial. Contaduría Universidad de Antioquia, (54), 55-78. https://doi.org/10.17533/udea.rc.7963

Gray, R. H., y Bebbington, J. (2006). Contabilidad y Auditoría Ambiental. Ecoe.

Gudynas, E. (2015). Extractivismos: ecología, economía y política de un modo de entender el desarrollo y la naturaleza. Centro de Documentación e Información Bolivia. http://gudynas.com/wp-content/uploads/GudynasExtractivismosEcologiaPoliticaBo15Anuncio.pdf

Heede, R. (2014). Tracing Anthropogenic Carbon Dioxide and Methane Emissions to Fossil Fuel and Cement Producers. Journal Climatic Change,122(1-2), 229-241. https://doi.org/10.1007/s105840130986y

Kent, P. (2020). Gestión y evaluación de la sustentabilidad organizacional. Ciencias Administrativas, 8(15), 87-96. https://doi.org/10.24215/23143738e058

Larrinaga, C. (2017). En torno a la evolución de la investigación en Contabilidad Social y Medioambiental. Teuken Bidikay, 8(11), 21-38. https://doi.org/10.33571/teuken.v8n11a1

Leff, E. (2019). Ecología Política. De la deconstrucción del capital a la territorialización de la vida. Siglo XXI.

Martínez-Alier, J. (2005). El ecologismo de los pobres: Conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Icaria.

Massolo, L. (2015). Introducción a las herramientas de gestión ambiental. Universidad Nacional de La Plata.

Max-Neef, M. y Smith, P. B. (2011). La economía desenmascarada. Del poder y la codicia a la compasión y el bien común. Icaria.

Mulà, I., Tilbury, D., Ryan, A., Mader, M., Dlouhá, J., Mader, C., Baneyas, J., Dlouhý, J., y Alba, D. (2017). Catalysing change in higher education for sustainable development: A review of professional development initiatives for university educators. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 798-820. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2017-0043

Naciones Unidas. (s.f.). ¿Qué es el cambio climático? Consultado el 04 de junio de 2024. https://unric.org/es/que-es-el-cambio-climatico/

Riechmann, J. (2008). Biomímesis. Ensayo sobre imitación de la naturaleza, ecosocialismo y autocontención. Los Libros de la Catarata.

Ryan, B., Scapens, R. W., y Theobald, M. (2004). Metodología de la investigación en finanzas y contabilidad. Ediciones Deusto.

Salgado, L. (2023, 17 de agosto). Entendiendo el ISSB (International Sustainability Standards Board). Aplanet. https://aplanet.org/es/recursos/issb/#:~:text=El%20objetivo%20del%20ISSB%20es,tomar%20decisiones%20de%20inversi%C3%B3n%20informadas

Sarmiento, H. J. (2020). Rasgos de identidad. Tres perspectivas epistemológicas de la contabilidad social y ambiental. Contabilidad y Negocios, 15(30), 99-123. https://doi.org/10.18800/contabilidad.202002.006

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudios de casos. Ediciones Morata.

Zamora, L. G. (2015). La formación del Contador Público. Una revisión desde los objetos. Lúmina, (16), 56-69. https://ideas.repec.org/a/mnz/lumina/v0y2015i16p56-69.html

Published

2025-08-19

How to Cite

Arias Suárez, J. D., Ríos Hincapié, I. M., Herrera Rendón, L. V., & Loaiza Márquez, V. M. (2025). Curricular contrasts in environmental accounting. Transformations in the Public Accounting programs of the Valle de Aburrá de Antioquia (2019-2023). Contaduría Universidad De Antioquia, (87), 85–104. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n87a04

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)