Didactic strategies for teaching and learning accounting ethics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rc.n87a05

Keywords:

ethics, didactics, accounting ethics, public accounting

Abstract

This article determines the teaching strategies used to strengthen the teaching-learning of accounting ethics in the public accounting programs of the universities of Antioquia. The methodological design is framed in a qualitative research, focused on a case study, taking as units of analysis 23 public accounting programs, where only 13 programs offered the information regarding the micro curriculum of the subject of accounting ethics, which are recognized as the programs of the case to be investigated. The results reflect that the diagnosed programs present a diversity of didactic strategies, in some programs the direction of the evaluation is broad and innovative, in others, on the contrary, it is necessary to reevaluate, review and adjust certain traditional methodologies that do not allow the articulation of particular didactics for the teaching of accounting ethics, which also implies greater innovation in educational media options, making it easier to address and discuss. Therefore, a proposal is generated that can shed light so that, in other contexts, the proposed didactic strategies can be adopted in order to strengthen the teaching of accounting ethics.

|Abstract
= 141 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 127 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arboleda Esaa, A., Jaramillo, M. D. L. Ángeles, García Goez, M., y Rodríguez Piñeros, L. (2024). Tratamiento especial en la contabilidad de los equipos de fútbol colombiano. Revista Visión Contable, (28), 72–97. https://doi.org/10.24142/rvc.n28a5

Aristóteles. (1985). Ética nicomáquea (J. Cruz Cruz, Trad.). Gredos (original publicado ca. 350 a. C.)

Bedoya-Parra, L. A., Sánchez-Mayorca, X., y Sánchez-Cabrera, S. (2021). Ética y responsabilidad social como mecanismos de formación integral para el ejercicio profesional del contador. Entramado, 17(2) 146-161. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.7829

Avendaño-Calderón, O. D. J.. (2022). El Código Internacional de Ética Profesional para Contadores Públicos. Una reflexión sobre la complejidad en su aplicación. Revista Colombiana de Contabilidad, 10(19), 1-27. https://doi.org/10.56241/asf.v10n19.229

Cárdenas, M. B., Casarrubia, E. M., Jaramillo, P. C. T., y Piñeros, L. R. (2022). Una reflexión sobre los códigos de conducta del Contador Público colombiano. Revista Summa de Arithmética, (5), 37–51. https://doi.org/10.11565/sda.v1i5.5

Casasola Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Comunicación, 29(1), 38-51. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1659-38202020000100038&script=sci_abstract&tlng=es

Congreso de la República. Ley 43 de 1990. De la profesión de contador público. https://bibliotecadigital.ccb.org.co/server/api/core/bitstreams/86227f3e-afa2-457a-9152-55067cdf2c42/content

Contreras Marquez, A. (2016). La necesidad de una fundamentación ética en contabilidad. Science of Human Action, 1 (1), 51-66. https://doi.org/10.21501/2500-669X.1914

Consejo Técnico de la Contaduría Pública (CTCP). (2014). Convergencia con las Normas Internacionales de Auditoría (NIA) en Colombia en educación (Documento de Orientación Pedagógica No. 013). https://enlegislacion.com/files/susc/cdj/doct/ctcp_dop_13_15.pdf

Esteban Bara, F. (2004). El aprendizaje ético y la formación universitaria: más allá de la casualidad. Universidad de Barcelona.

García J, M., y Botero G., G. (2014). Entre la vida académica y la práctica profesional: problemas en la formación de los contables colombianos. Contexto, 3(1), 176–181. https://revistas.ugca.edu.co/index.php/contexto/article/view/287/597

García, M. D. J. L., Tecillo, F. J. J., Vidal, V. V., y González, G. M. (2024). La ética profesional en la contaduría pública: fundamentos y aplicaciones. Publicaciones e Investigación, 18(1). https://doi.org/10.22490/25394088.7678

Herrera Gutiérrez, C. y Villafuerte Álvarez, C. A. (2023). Estrategias didácticas en la educación. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 758–772. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

Hirsch, J. G. L. (2010). La influencia de los valores y actitudes de los docentes sobre el currículo escolar. Convergencia Educativa, (5), 31-44.

Irua, J. E. I. (2022). Importancia de las guías didácticas en la Educación a Distancia. Revista Universitaria de Informática RUNIN, 10(13), 43-49. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/runin/article/view/7549

Kant, I. (1983). Perpetual Peace and Other Essays on Politics, History, and Morals (T. Humphrey, Trad.). Hackett Publishing Company (original publicado en 1795).

Kwan-Chung, C. K.,. (2024). Pedagogía y Didáctica de las ciencias contables. Una revisión de conceptualizaciones. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 20(1), 25-36. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/1731

León Correa, F. J. (2008). Enseñar bioética: cómo transmitir conocimientos, actitudes y valores. Acta Bioethica, 14(1), 11–18. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2008000100002

Lozada, I. Y. A., y Rodríguez, M. A. M. (2019). La inteligencia emocional en la práctica educativa: La percepción de los docentes. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(2), 42. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=88181

Mallart, J. (2001) Didáctica: concepto, objeto y finalidades. En F. Sepúlveda y N. Rajadell (eds.), Didáctica para psicopedagogos (pp. 23-57). UNED.

Mattos, L. A. (1974). Compendio de Didáctica General (2.ª ed.). Editorial Kapelusz.

Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.

Modernel, R. C., y Fernández, B. F. (2023). Análisis sobre la presencia de ética en las guías docentes de los grados en Diseño. Práxis Educativa, 18, 1–15. https://www.redalyc.org/journal/894/89474557024/html/

Moran-Arteaga, D. A. M., y Campoverde-Moscol, A. I. (2024). La innovación educativa en la formación técnica profesional de auxiliares contables. Explorador Digital, 8(4), 46-62. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v8i4.3158

Olivos, T. M. (2011). Didáctica de la educación superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Perspectiva Educacional, 50(2), 26–54. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333327290003.Pdf

Perez, V. G., y Perry, G. R. P. (2016). La investigación contable como herramienta didáctica en la docencia de la contabilidad. Ciencias Administrativas, (7), 37-47. https://revistas.unlp.edu.ar/CADM/article/view/2037

Polo, O. C. C., y Restrepo, L. M. M. (2024). Importancia de La Junta Central de Contadores frente al cumplimiento de las normas por parte del profesional contable. Audit. AR, 3(1), 023. https://doi.org/10.24215/27188647e023

Presidencia de la República de Colombia (2015, 20 de febrero). Decreto 0302 de 2015. Por el cual se reglamenta la Ley 1314 de 2009 sobre el marco técnico normativo para las normas de aseguramiento de la información. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=60905

Ramos Serpa, G., y López Falcón, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(3), 185–199. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300185

Rincón Soto, C. A., Molina Mora, F. R., Solano Rodríguez, O. J., y Lemos De la Cruz, J. (2023). Discusión sobre el espacio didáctico del laboratorio contable en la educación superior. Tendencias, 24(2), 143-169. https://doi.org/10.22267/rtend.232402.231

Rodríguez Velázquez, K., Pérez Fauria, J. M., y Torres García, G. (2018). Implementación de un entorno virtual como herramienta didáctica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro, 10(4), 54-71. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000400004

Santistevan-Santos, D. J., y Pérez-Yungasaca, J. V. (2024). Las aplicaciones contables como estrategias didácticas en el fortalecimiento de la enseñanza práctica en el área Técnica Contable. MQRInvestigar, 8(3), 5700-5723. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.5700-5723

Schenkel, E., y Pérez, M. I. (2019). Un abordaje teórico de la investigación cualitativa como enfoque metodológico. Acta Geográfica, 12(30), 227-233. https://doi.org/10.18227/2177-4307.acta.v12i30.5201

Sosa Díaz, M. J., y Palau Martín, R. F. (2018). Flipped classroom para adquirir la competencia digital docente: una experiencia didáctica en la Educación Superior. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (52), 37–54. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.03

Sosa Oliva, Y., Arévalo Briones, K. P., y Bueno Montaña, Y. (2023). Alternativa didáctica para evaluar por competencias la práctica preprofesional en Ecuador (Original). Roca: Revista Científico-Educacional de la Provincia de Granma, 19(3). https://www.uteq.edu.ec/es/investigacion/articulo/2427

Tapias, D. R., González, C. C., Sehuanes, M. R., Montoya, O. V., Pérez, M. V., Sierra, S. B., y Robayo, G. G. (2023). Técnicas didácticas aplicadas a la formación del contador público. Universidad Católica Luis Amigó.

Toledo-Rodríguez, O. D. C., Alejo-Machado, O. J., y Vitlloch-Fernández, S. A. (2023). La gamificación como estrategia didáctica en la educación del tecnólogo de contabilidad. Portal de la Ciencia, 4(1), 38-50. https://doi.org/10.51247/pdlc.v4i1.336

Vásquez Montoya, O. P., y Correa Sánchez, J. H. (2024). Estrategias didácticas en la formación superior y su relación con los resultados de aprendizaje. Revista Visión Contable, (29). https://doi.org/10.24142/rvc.n29a2

Yin, R. (2009). Case Study Research. Sage.

Published

2025-08-19

How to Cite

Agudelo Vargas, M. V., & Chamorro Gonzalez, C. (2025). Didactic strategies for teaching and learning accounting ethics. Contaduría Universidad De Antioquia, (87), 105–135. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n87a05

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)