Trans-discipline research: subaltern groups set up as social actors.

Authors

  • Elba Noemí Gómez Gómez ITESO

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.10046

Keywords:

Trans-disciplinary research, social research, inquiry.

Abstract

If reality is ever-changing, multi-influenced, plural and heterogeneous; if the inhabitants of this “globalized world” are actually wandering through borders through fractures, and through uncertainty and risk; one of the challenges the so- cial researcher faces is the construction of frontier knowledge. This knowledge has to be built from complex approaches which go beyond hypothe- tical-deductive approaches which presume this is the only valid way of conducting research. This scope will, in fact, get us near the discussion about “trans-disciplinarily” where non-traditio- nal categories are developed as alternatives to the ever-present aim of mono-disciplinarian exacti- tude and reliability. The new categories will then, give a central role to the methodological rigor, ethics, and epistemological thoroughness in the process of constructing knowledge. This paper aims at sharing my reflections about a trans-disciplinary research process which had a strong empirical component stemming from a group of suburbia citizens who belonged to a social-civil organization and got involved in an educational-political project during the 1980s. I am positioning myself in the social critique realm, which forces the researcher to become a social actor confronted with a double source of indignation: misery and selfishness.

|Abstract
= 329 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 176 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elba Noemí Gómez Gómez, ITESO

Doctor in Scientific Social Studies, Master in Educational Research and Bachelor of Psychology

 

References

Alvárez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México, D.F.: Paidós educador.

Appadurai, A. (2001). La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: Trilce.

Beck, U., Giddens, A. & Lash, S. (1997). Modernización reflexiva. Política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. (1995). Respuestas. Por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.

Chartier, R. (1995). El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa.

Dávila, A. (1995). Las perspectivas metodoló- gicas cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales: Debate teórico e implicaciones praxeológicas. En: Delgado, J. & Gutiérrez, J. Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. España: Editorial Síntesis.

Fog, O. K. (2003). 'Transnational' socio-cultural systems and ethnographic research: views from an extended field site. En The International Migration Review, 37, (3). Center for Migration Studies. Nueva York.

https://doi.org/10.1111/j.1747-7379.2003.tb00158.x

García Canclini, N. (1984). Cultura y organización popular. Gramsci con Bourdieu. En Cuadernos Políticos, 38. México: Ediciones Era. enero-marzo.

García Canclini, N. (1999). La globalización imaginada. México: Paidós.

Geertz, C. (1989). El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós.

Giorgi. A. (1985). Phenomenology and Psychological Research. Pittsburgh: Duquesne University Press.

Hammersley, M. & Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Marcus, G. E. (1995). Ethnography in / of the world system: the emergence of multi-sited ethnography. En Annual Review of Anthropology, 24, (95). Annual Reviews, Palo Alto.

https://doi.org/10.1146/annurev.an.24.100195.000523

Martín Barbero, J. (2001). Deconstrucción de la crítica: nuevos itinerarios de la investigación. En Vassallo de Lopes, M. I. & Fuentes Navarro, R. (comps.). Comunicación, campo y objeto de estudio. Perspectivas reflexivas latinoamericanas. iteso /Universidad Autónoma de Aguascalientes / Universidad de Colima/Universidad de Guadalajara, México.

Martín Barbero, J. (2002). Oficio de Cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

Morin, E. (1995). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Pratt, M. L. (2003). Globalización, desmodernización y el retorno de los monstruos. Lima: sidea.

Sánchez R., E. (2002). La investigación latinoamericana de la comunicación y su entorno social: notas para una agenda. En Diá-logos de la Comunicación, 64., Lima: felafacs.

Thompson, J. B. (1998). La metodología de la interpretación. En Ideología y cultura moderna. Teoría crítica social en la era de la comunicación de masas. México: uam-Xochimilco.

Ruiz, O. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. España: Universidad de Deusto.

Published

2011-08-31

How to Cite

Gómez Gómez, E. N. (2011). Trans-discipline research: subaltern groups set up as social actors. Educación Física Y Deporte, 30(1), 377–386. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.10046

Issue

Section

Research articles