Childhood, Fertile Humus and Progress. The Instructionist System Like a Regenerator Mechanism (Antioquia, 1903-1930)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12658Keywords:
Children, instruction, body, Antioquia, history of educationAbstract
This text develops around the regenerative capabilities attributed to the "reformed" instructionist system in Colombia inserted in the postulates of the law 39 of 1903. These capabilities should allow the progress and, at the same time, make possible, as a result, the civilization and progress of the Antioquia society of the early twentieth century. With this intend we discussed with the previous existences of the so-called regeneration and the actions that would have to provide it. The infant's body, handed over to the official system, is taken as the axis on which revolve instructionist progressive policies that were raised openly as those that had to allow the jump from the greater rot to the honeys of body, mental and social regeneration.
Downloads
References
Astete, Gaspar, S. J. Catecismo de la Doctrina Cristiana. Diócesis Sonsón Rionegro, 10ª Edición, 1998.
Betancourt Villegas, Pedro Pablo. Régimen autoritario. En: Colombia, Revista semanal, Año 1, Nro. 16 (30 de junio de 1916).
Cuartas Castrillón, Luisa F. Testimonio de infancia entre 1926 y 1940. Entrevista que realicé a mi abuela María Adela Ruiz. Una mirada histórica a la educación en Colombia. Trabajo presentado en el curso de Historia de la infancia y la adolescencia. Departamento de Pedagogía, Facultad de Educación. Universidad de Antioquia. Medellín. 2008.
Discurso de Cayetano Sarmiento en el acto solemne de distribución de premios del Colegio San Ignacio. En: Instrucción Pública Antioqueña. Imprenta Departamental de Antioquia. Nº. 8 (1905).
Duque Betancur, Francisco N. Extractos de los informes de los Inspectores Provinciales. En: Instrucción Pública Antioqueña. Imprenta Departamental de Antioquia. No. 55 (noviembre de 1914).
Jiménez, Nepomuceno. Informe del Director General de Instrucción Pública del Departamento de Antioquia. Imprenta Departamental de Antioquia (febrero de 1911).
Robledo, Eusebio. “A los maestros y padres de familia”. Instrucción Pública Antioqueña, Imprenta Departamental de Antioquia. Nos. 1-2, abril de 1905.
Yepes, J. E. Estudio sobre la educación y la instrucción. “Instrucción Pública Antioqueña”, marzo, abril de 1906, Nos. 9-10.
Antioquia (Separata). De los pequeños talleres a las grandes máquinas. El Colombiano (2008).
Foucault, M. (2005). Vigilar y castigar. México: Siglo Veintiuno Editores.
Henderson, J. D. (2006). La modernización en Colombia. Los años de Laureano Gómez. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Jaramillo Uribe, J. (1964). El pensamiento político colombiano en el siglo XIX. Bogotá: Temis.
Londoño Blair, A. (2007). El cuerpo limpio. Higiene corporal en Medellín, 1880-1950. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Sáenz, J; Saldarriaga, Ó & Ospina, A. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946. Colciencias. Colección Clío. Medellín: Editorial U. de A.
Saldarriaga, Ó. Del oficio de Maestro. Prácticas y teorías de la Pedagogía Moderna en Colombia. Bogotá: Magisterio, 2003.
Sanín Echeverri, J. El Obispo Builes. Medellín: Editora Géminis, 1988.
Torres Cruz, D. L. (2009). “El papel de la escuela en la construcción de la nacionalidad en Colombia. Una aproximación a la Escuela Elemental, 1900-1930” En: Revista Historia de la Educación Latinoamericana (13), Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, RUDECOLOMBIA. pp: 213-240.